Belg drinkt minder pintjes, maar meer speciaalbier op café
De Belg dronk vorig jaar minder pilsbier op café, maar wel meer speciaalbier. Dat blijkt uit een rondvraag van de federatie van Belgische drankenhandelaars. Daarnaast is de consumptie van champagne verder toegenomen.
Pilsbier blijft het meest populaire drankje op café. Het was vorig jaar goed voor een marktaandeel van net geen derde (32,3 procent). Maar de populariteit van het pintje gaat wel achteruit: -3,8 procent tegenover 2016. Speciaalbieren zijn dan weer meer in trek. De verkoop van zware speciaalbieren steeg met 4,9 procent tot een marktaandeel van 13,4 procent, goed voor een tweede plaats op café. Bij de lichte speciaalbieren was er een daling van de consumptie met 2,2 procent.
Gezonde drankjes
Ook de consumptie van frisdrank en water boert achteruit, blijkt uit de cijfers van Febed. Van cola bijvoorbeeld – goed voor een marktaandeel van ruim 10 procent – werd er vorig jaar 4,8 procent minder gedronken. Bij de waters was er een daling met 1,2 procent. Plat water heeft een marktaandeel van ruim 15 procent en spuitwater van 10 procent.
De verkoop van zware speciaalbieren steeg met 4,9 procent tot een marktaandeel van 13,4 procent, goed voor een tweede plaats op café. Bij de lichte speciaalbieren was er een daling van de consumptie
Alles samen daalde het drankverbruik in de horeca in 2017 met gemiddeld 2,1 procent. Febed stelt verder vast dat nieuwigheden zoals niet-alcoholische dranken (+43,8 procent) of gearomatiseerde waters (+4 procent) het almaar beter doen. De consumptie ervan steeg sterk, maar zij vertegenwoordigen nog altijd een erg beperkt marktaandeel. Volgens de federatie neigt de consument steeds meer naar gezonde dranken.
Champagne
Daarnaast is de consumptie van champagne in België vorig jaar verder toegenomen. Er werden iets meer dan 9 miljoen flessen vanuit Frankrijk naar België gestuurd, 8,9 procent meer dan in 2016. Dat meldt het Benelux Champagne Bureau vandaag.
Met 9 miljoen ingevoerde flessen is België wereldwijd de op vijf na belangrijkste invoerder van wijnen uit de Champagnestreek, in het noorden van Frankrijk. In waarde uitgedrukt steeg de invoer met meer dan 10 procent. De cijfers houden geen rekening met flessen die Belgen zelf gingen kopen in Frankrijk.
Met 9 miljoen ingevoerde flessen is België wereldwijd de op vijf na belangrijkste invoerder van wijnen uit de Champagnestreek
De top 5 van champagne-invoerders wereldwijd bestaat uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Japan, Duitsland en Italië.
De champagnewijnen beleefden in 2017 een recordjaar. De wereldwijde omzet steeg tot 4,9 miljard euro. De Franse markt bleef stabiel op 2,1 miljard euro, maar de uitvoer ging 6,6 procent hoger tot 2,8 miljard euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Boze paters Westvleteren nemen advocaat in de arm om 'hun' bier te beschermen
-
Tegen eind 2025 elke 25 kilometer snellader aan Vlaamse snelwegen
Tegen eind volgend jaar kunnen bestuurders van elektrische auto’s terecht bij 130 (ultra)snellaadpunten aan de Vlaamse snelwegen. “Daarmee haalt de Vlaamse overheid haar doelstelling om tegen eind 2025 elke 25 kilometer laadinfrastructuur langs of in de buurt van snelwegen te installeren”, zegt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). “Vroeger dan voorzien worden zo ook de Europese doelstellingen voor laadinfrastructuur voor personenvervoer bereikt.” -
Pizza, frieten en andere lekkernijen: zoveel moet je bewegen om ze te verbranden
Een frietje hier, stukje chocolade daar. Het is soms sterker dan onszelf. Het ene moment staat het nog voor je neus, de volgende is het al achter de kiezen. Helemaal niets mis mee, maar misschien vraag je je weleens af hoeveel je nu eigenlijk moet bewegen om die ongezonde snacks weer te verbranden. Het antwoord op die vraag vind je hier. -
-
Ziekenhuizen kampen met chronisch tekort aan psychiaters
-
PREMIUM
Unieke bieren steeds vaker aan woekerprijzen online, drankenhandelaars ziedend: "Maffiapraktijken"
De paters in Westvleteren zijn kwaad op de Nederlandse supermarktketen Jan Linders. Die pakte zonder hun toestemming uit met een stunt en verkocht 720 flesjes exclusief trappistenbier aan het vijfvoudige van de prijs. De sector ziet het vaker: speciale bieren die online worden verkocht aan woekerprijzen. “Maffiapraktijken”, klinkt het bij de drankenhandelaars. Ze zijn de oplichterij beu. -
PREMIUMPolitiek150
EXCLUSIEF. Dit zijn de plannen van de zeven Vlaamse partijen met uw pensioen
Ruim één op vijf Vlamingen is 65-plusser, en toch gaat het in de kiescampagne amper over hun pensioen. Niemand wil deze groeiende groep tegen de grijze haren instrijken, zo lijkt het. Maar de zeven Vlaamse partijen hebben wél allemaal een plan om de pensioenfactuur te drukken. Van sneller op pensioen tot een hoger minimumpensioen: HLN dook in de partijprogramma’s en ontdekte wat de partijen met jouw pensioen willen doen. -
Man (70) wordt onwel achter het stuur en botst tegen geparkeerde auto in Schriek: “Slachtoffer overleden”
Tremelo, Heist-op-den-Berg
-
Livios
“We bewaakten streng ons budget”: Sally en Dirk geven oude bouwmaterialen nieuw leven in fossielvrije kaswoning
-
Spaargids.be
Betaalkaart gestolen of verloren: draai je zelf op voor de kosten?
Ben je het slachtoffer van een zakkenroller? Vind je je betaalkaart niet meer? Of is ze ingeslikt door een geldautomaat? Dan komt het erop aan meteen de juiste stappen te ondernemen. Tegelijk zijn er enkele zaken die je nooit ofte nimmer mag doen, en die je een pak geld kunnen kosten. Spaargids.be vat samen hoe je het probleem best aanpakt. -
PREMIUM
EXCLUSIEF. Wetenschapper ontwikkelt techniek om hersentumor die haar mentor leven kostte te bestrijden: “Ik wil patiënten geen extra maanden, maar jaren geven”
Een van de meest gevreesde hersentumoren is de glioblastoom, een zeer agressieve en ongeneeslijke kanker die ontstaat in onze hersencellen. Wetenschapper Yanti De Visser wil met haar onderzoek deze tikkende tijdbom helpen te ontmantelen of op zijn minst stevig te vertragen. Samen met kankeronderzoeker Pieter Van Vlierberghe, die zelf een glioblastoom had, startte zij dit hoopvol project op. Voor hem kwam dit onderzoek te laat, maar dat maakt De Visser vastberadener dan ooit om door te zetten en te blijven vechten voor alle toekomstige patiënten. HLN-wetenschapsjournalist Martijn Peters sprak met haar over haar onderzoek, promotor en hoop. -
Livios
“Nu vraagt meer dan 50% van onze klanten hiernaar”: ken jij al dé nieuwe trend bij zwembaden in de tuin?
9 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerNicolas van dyck
Victor Munster
JAN krommentak
Elise Van Damme
JAN krommentak