Direct naar artikelinhoud
Kinderpret voor grote mensen

Springkastelenfestival trekt 5.000 volwassenen

Ook volwassenen blijken nog in voor een middagje op een springkasteel (archiefbeeld).Beeld Wikimedia Commons

Meer dan 5.000 volwassenen hebben zaterdag in Sint-Niklaas een hele namiddag en avond staan jumpen in springkastelen. Kinderactiviteiten voor grote mensen zijn stilaan een markt aan het worden.

"Ik voel dat ik oud aan het worden ben", zucht Christel. Ze heeft zich net uitgeleefd in een van de zeventig springkastelen in recreatiepark De Ster. Christel is met haar 47 jaar een uitzondering: de meeste bezoekers van The Big Bounce zijn tussen de 24 en 35, het publiek dat je ook steeds vaker op optredens van K3 vindt.

Terwijl Christel naar de cocktailbar trekt om te bekomen, pompen luide beats op vier verschillende podia. Er staat weinig volk: de massa is verdeeld over de wachtrijen voor de springkastelen.

Duizend mensen hadden organisatoren Guy en Jan Pluym van Feathers Events en Geert Torfs van Yourin verwacht. Het werden er ruim vijf keer zo veel. Allemaal hadden ze 30 euro over om eens gek te doen 'zoals vroeger'. Met Yourin organiseert Torfs normaal festivals en evenementen voor kinderen, en daar had hij gezien dat ook de ouders maar al te graag nog eens het ballenbad induiken. Toen springkastelenfestivals voor volwassenen in Nederland bewezen een succesformule te kunnen zijn, wist hij wat gedaan.

Cupcakes

Er is absoluut een markt voor kinderplezier dat op volwassenen mikt. Er is namelijk een heel reële behoefte aan. "Psychoanalisten noemen dat regressie: het verlangen om terug te keren naar je kindertijd", zegt trendwatcher Herman Konings. "Meestal doen we dat in intieme kring, maar het gebeurt steeds vaker ook in het openbaar. En dat is oké. Het doet deugd om die geborgenheid en zorgeloosheid weer op te roepen."

'Psychoanalisten noemen dat regressie: het verlangen om terug te keren naar je kindertijd'
Trendwatcher Herman Konings

Het begon met dierenpantoffels en stropdassen met stripfiguurtjes. Intussen zijn er ook onesies bijgekomen en dragen volwassenen Happy Socks met kinderlijke tekeningen. Ook optredens van Studio 100 trekken steeds meer volwassenen die zonder kinderen komen, en Star Wars-poppen worden vooral verkocht aan dertigplussers.

Konings: "We staan onder veel druk: werk, relaties, weinig is nog vanzelfsprekend. Dan verlang je terug naar die onbekommerde tijd. Je merkt ook dat de schaamte over die drang tot regressie verdwijnt. Tien jaar geleden was het ondenkbaar dat iemand een zakelijke brief zou eindigen met een tekening van een lachend gezichtje. Vorige week heb ik zo'n mail met een smiley gekregen. Emoji's zijn heel kinderlijk, maar volwassenen gebruiken ze voortdurend. Dus neen, je hoeft er niet aan te twijfelen: deze trend zal zich zeker verder doorzetten."