Dit vinden onze lezers de 5 gevaarlijkste plekken voor fietsers in de Antwerpse noordrand

Fietsveiligheid lééft in de provincie Antwerpen. Dat blijkt uit de meer dan tweeduizend antwoorden die uw krant ontving op de vraag: “Waar voelt u zich onveilig op de fiets?”. Gazet van Antwerpen lanceerde die oproep naar aanleiding van drie dodelijke ongevallen met fietsers in evenveel weken tijd. Uit alle inzendingen selecteerden we voor u ook een top 5 van onveilige situaties in uw regio.

kma

Bekijk hier alle inzendingen van onze lezers op kaart

1. Essen, kruispunt Nieuwmoersesteenweg-Spijker

Stefaan Denewet – zelf nog herstellende van een fietsongeval waarbij hij zijn oogkas op drie plaatsen brak – breekt een lans voor de schoolgaande jeugd aan het kruispunt Nieuwmoersesteenweg-Spijker. Komende vanuit Nieuwmoer moeten ze over een korte afstand vier keer een drukke gewestweg oversteken, terwijl dat te herleiden is tot één keer. “Bovendien is het kruispunt niet conflictvrij.”

Reactie burgemeester Gaston Van Tichelt (CD&V): “Het gemeentebestuur vraagt al lang aan het Agentschap Wegen en Verkeer om hier werk van te maken. Om het kruispunt conflictvrij te maken, moesten er tellingen gebeuren. Omdat tellingen door AWV uitbleven, heeft de gemeente zelf het initiatief daartoe genomen. We hebben deze zaak zelfs besproken met gouverneur Cathy Berx. Vorige week hebben we bericht gekregen dat AWV begin 2018 zal aanbesteden. Er zit dus schot in de zaak.”

Jef Schoenmakers van AWV bevestigt dit: “Klopt, in 2018 pakken wij dit kruispunt aan.”

2. Massenhoven en Viersel: Liersebaan

Volgens lezer Odile Sterkens is het kruispunt Herentalsebaan-Liersebaan in Viersel levensgevaarlijk. “Je moet tussen de auto’s doorfietsen, de auto’s rijden over het fietspad en er is geen zebrapad. De N14 is over 2 kilometer tussen Viersel, Massenhoven en Nijlen trouwens levensgevaarlijk voor fietsers, het kruispunt naar Broechem aan Oliver mag je waanzinnig noemen.” Odile wordt bijgetreden door Cobe Ghysebrechts (16, foto), een scholier die al een jaar strijd voert voor een veilig fietspad. Burgemeester Luc Van Hove (CD&V) van Zandhoven gaf Cobe in september nog gelijk.

Reactie Jef Schoenmaekers, Agentschap Wegen en Verkeer: “We gaan de N14 hier heraanleggen, mede in functie van de fietsveiligheid.”

Het probleem is dat hiervoor huizen onteigend moeten worden en het hele dossier nog jaren kan aanslepen. Volgens de laatste berichten zou AWV eventueel instemmen met een voorlopige samenvoeging tot één fietspad van beide smalle fietsstroken die nu aan de twee kanten van de weg liggen.

3. Kapellen: Antwerpsesteenweg-Hoevensebaan

Herman S. vindt de ovonde Antwerpsesteenweg-Hoevensebaan heel gevaarlijk. “Er komen verschillende straten komen uit op deze ovonde, waarop uitdrukkelijk gesteld wordt dat de fietsers geen voorrang hebben, terwijl dat uiteraard wel het geval zou moeten zijn. Dat zou er alleen maar voor zorgen dat de algemene snelheid naar beneden gaat, en dat er beter wordt opgelet voor zwakke weggebruikers.”

Volgens de gemeente komen er nauwelijks klachten binnen over het fietsen op de ovonde.

Jef Schoenmaekers van AWV: “Vroeger hadden fietsers voorrang aan de Christiaan Pallemansstraat, niet aan de andere kruisingen. Voor de eenduidigheid hebben we nu gemaakt dat fietsers hier nergens voorrang hebben. Dat is op veel rotondes het geval. Je moet altijd naar de haaientanden en lichten kijken.”

4. Oostmalle: Slachterijstraat

Ingrid Vrints en nog andere buurtbewoners vinden dat de Slachterijstraat, waar dagelijks ruim 500 fietsers passeren, een écht fietspad verdient. “De straat wordt gebruikt als doorsteek voor auto’s naar Sint-Lenaarts. Ze rijden enorm snel. De gemeente plaatste blokken om het verkeer af te remmen, maar bakfietsen kunnen hier moeilijk achterdoor, omdat ze in de goot omkantelen.”

Ook het kruispunt Lierselei-Herentalsebaan wordt door veel Mallenaars als gevaarlijk ervaren. Burgemeester Harry Hendrickx (DBM): “We deden er al veel aanpassingen, recent nog met twee nieuwe wegversmallingen. De gemeente zat ook al samen met De Lijn zodat er geen lege bussen meer meer door de Slachterijstraat rijden. Er zijn geregeld snelheidscontroles en er is een tonnagebeperking. Wat betreft het kruispunt Lierselei-Herentalsebaan neemt het college maatregelen.”

5. Brasschaat: Elshoutbaan-Miksebaan

Christine Maes fietst elke dag langs het kruispunt Miksebaan-Elshoutbaan. “De auto’s komen uit beide richtingen en willen om ter snelste afslaan, er wordt totaal geen aandacht geschonken aan de voetgangers en de fietsers, terwijl er met de aanwezigheid van Aralea en Noordheuvel net veel zwakke weggebruikers zijn. Volgens Elke Dirkx is het kruispunt Miksebaan-Door Verstraetelei aan het GIB ook gevaarlijk, omdat de afstelling van de verkeerslichten daar niet goed is.

Volgens gemeentelijk mobiliteitsmanager Nele Muys is er met de afstelling van de lichten niets mis. “Maar het Agentschap Wegen en Verkeer onderzoekt wel om het kruispunt aan het GIB veiliger te maken. De Elshoutbaan-Miksebaan is een redelijk conflictvrij T-punt. Als gemeente vinden wij het kruispunt Sint-Jobsesteenweg-Bredabaan veel gevaarlijker. Dat moet absoluut opgelost worden.”