25 mei 2019 om 03:00
Luister naar

Column Rikko Voorberg: een schreeuwende behoefte aan zingeving

‘Er is zo’n schreeuwende behoefte aan zingeving, aan rituelen.’ Dat was de boodschap van de jonge ondernemer in een van de hipste werkplekken van Amsterdam. Of ik iets zingevends wilde bedenken tijdens een feest dat ze wilden organiseren in het Italiaanse dorpje dat ze paar jaar geleden hadden gekocht. Ik zie dat weleens langskomen, van die leegstaande dorpen die je dan voor een habbekrats kunt kopen en waarvan je tijdens een zonnige zomerbarbecue met een biertje in de ene en een vegetarische burger in de andere hand denkt dat het toch te gek zou zijn om zoiets met een paar vrienden te doen. De volgende ochtend weet je dan wel beter en boek je gewoon je vertrouwde kampeerplaats op een familiecamping.

Deze vrienden hadden het gedaan. Ze hadden een deel van de huizen bewoonbaar gemaakt en organiseerden ‘retreats’. Een week truffels zoeken met lokale boeren, zwemmen in de beek en zitten aan lange tafels met lokaal vlees en veel wijn tegen een decor van een ondergaande Italiaanse zon. Dit jaar bleek dat dorpje 1000 jaar te bestaan. 1000 jaar! Dat is een eeuwigheid voor de rappe generatie van nu. En voor eeuwigheid moet je bij een dominee zijn.

Toen ik vroeg wat hij bedoelde met zingeving, wist hij het ook niet precies, maar zei hij: ‘Als vroeger een collega aan tafel om een momentje stilte verzocht, werd er gezucht en meewarig gekeken. Nu vindt iedereen het ‘te gek’ en vragen ze diegene na het momentje stilte het hemd van het lijf. ‘We schreeuwen om rituelen.’

Waarom? Wat doet dan zo’n ritueel? Wat voor verlangen raakt het aan? Een ritueel schreeuwt zelf niet. Het voert geen verhit debat, het smijt niet met fake news en complottheorieën. Het doet iets anders: het biedt de mogelijkheid om een plaats in te nemen in de wereld die groter is dan je denkt en waarvan je niet precies weet hoe het allemaal werkt, maar waar je toch in hebt te leven. Theoloog Stanley Hauerwas zei dat geloven überhaupt daarover gaat: ‘leren om voort te gaan zonder de antwoorden te weten’.

Religieuze gemeenschappen hebben toegang tot een schatkamer van rituelen. Handelingen die het mogelijk maken om zonder alle antwoorden te weten een plek in te nemen in de wereld, onder een hogere macht, in een traditie, in lijn met een gemeenschap. Misschien dat de dolende mens hier de dolende kerk kan ontmoeten, want ook de kerk lijkt zoekende naar haar plaats in een post-religieuze wereld. Zou een dolende kerk samen met een dolende mens weide kunnen vinden? Rust voor de ziel, een plaats in de tijd en een functie in de wereld? Daarvoor moeten de post-religieuze mens en de naar-binnen-gerichte kerk allebei over hun schaduw durven heen springen, maar het lijkt erop dat de tijd er rijp voor is. Er worden arbeiders gezocht voor de oogst.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Na de oorlog was het: zwijgen en vooruit maar weer, het leven hernam zijn loop. Met grote gevolgen

De grootvader van Bart Jan Spruyt werd in de oorlog onder dwang tewerkgesteld in Duitsland. Daar sprak hij na de oorlog nooit meer over. 'Voor mij is hij altijd volstrekt ontoegankelijk gebleven.'

Paul Schenderling

Kun jij als grootgrondbezitters die zwaar onderbetaalde dagloner recht in de ogen aankijken?

Je kunt je een wereld zonder naasten en naastenliefde nauwelijks voorstellen. Toch was dit een groot deel van de wereldgeschiedenis het geval, stelt Paul Schenderling.

Heb je een mening die ons stoort? Dan slepen we gerust de fouten van je voorouders erbij

Lodewijk Asscher wordt nog steeds gepest met de rol van zijn grootvader in de Joodse Raad, signaleert Reina Wiskerke. Wat gebeurt er met de nakomelingen van NSB'ers als de archieven over hen opengaan?

Afbeelding

Op de koffie bij 'filmster' Gerlach van Beinum, de laatste akkerbouwer onder de rook van Amsterdam

Met een documentaire over zijn leven groeit boer Gerlach, de bijzondere akkerbouwer onder de rook van Amsterdam, uit tot een begrip. Maar een echte filmster zal hij nooit worden, merkt columnist Gerard ter Horst.

beeld nd

Ik wil een tegengeluid laten horen: denken aan scheiden hoeft niet het begin van het einde te zijn

De podcast ‘Gebroken Gelofte’ van het Nederlands Dagblad, een podcast over scheiden in christelijk Nederland, heeft flink wat losgemaakt. Is het geen promo voor scheiden? Wordt scheiden zo niet genormaliseerd?

Mijn pake deelt zijn handen en zijn oren, omdat hij zijn leven lang heeft geleerd Jezus te volgen

Zijn pake logenstraft het vooroordeel dat de babyboomer enkel klaagt en profiteert, schrijft Mark de Jager. ‘In het samenwerken voor het goede, vallen kerkelijke en culturele verschillen weg.'

Jan Willem Wits

Waarom het een aderlating is als de lutheranen in Nederland zouden uitsterven

Hoelang houden de kwijnende lutherse gemeenten binnen de Protestantse Kerk het nog vol? Wat zou het betekenen als ze van de Nederlandse aardbodem verdwenen? We kunnen de lutheranen niet missen, vindt Jan-Willem Wits.

Afbeelding

Christenzionist in gesprek met een Palestijns christen. 'Je kunt altijd nog verhuizen'

Stel dat een christenzionist ergens bij Bethlehem de Palestijnse Daoud Nassar ontmoet. Aad Kamsteeg maakt zich een voorstelling van dat gesprek en welke argumenten dan meestal worden gebruikt.

Afbeelding

Het is goed te begrijpen waarom voetballer Cody Gakpo luistert naar de worship van Eline van Dijk

De teksten van een nieuwe generatie Nederlandse worship- en aanbiddingsleiders worden eerlijker valt columnist Gerard ter Horst op. Een sterk voorbeeld vormt Eline van Dijks ‘Levenswoorden’. Cody Gakpo blijkt ook fan.