maandag 17 december 2018 - Nieuws
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Voor u opgelost

Wilt u ook een probleem aankaarten?

Dagelijks vragen radeloze lezers ons om hulp
bij problemen die ze zelf niet meer opgelost
krijgen. Het Belang van Limburg is voor
hen de laatste strohalm om een oplossing
te vinden. Journalisten Lies Vanbets en
Gunter Willekens proberen hen te helpen en
brengen op deze pagina's verslag uit van hun
werk.

Surf naar www.hbvl.be/opgelost en vul het formulier in. De redactie behoudt zich het recht voor om onderwerpen te weigeren.
Maandag tussen 12 en 14 u kan u journalist Gunter Willekens ook persoonlijk spreken, op 011/878.353

“Ik betaal liever niet met een permanente opdracht”, zegt Tony Imre.  Raymond Lemmens

Probleem 1

Domiciliëring

“Ik moet niet weten van betaling via domiciliëring”

BERINGENTony Imre behoudt graag de volledige controle over zijn bankzaken. Hij vermijdt permanente betaalopdrachten en domiciliëringen. Maar nu stelt zijn verzekeraar hem voor de keuze: of per domiciliëring betalen, of ophoepelen. Mag dat?

WIE?

Naam: Tony Imre (66)

Waar: Hopstraat, Beringen

WAT?

Mag de verkoper van een dienst van u eisen om geregelde betalingen met een domiciliëring te laten plaatsvinden?

Midden november kreeg Tony een brief aan van Allianz, aangaande zijn autoverzekering “We stellen vast dat dit contract nog niet werd gedomicilieerd”, stelt de verzekeraar. “Een domiciliëring is makkelijk en eenvoudig. Uw betalingen gebeuren automatisch en u vermijdt administratieve kosten.”

“Wenst u verder gebruik te maken van een maandelijkse betaling van uw contract? Breng dan uw domiciliëring in orde, anders zijn we genoodzaakt om uw maandelijkse premiebetaling om te zetten in een driemaandelijkse betaling.”

Tony zit er stevig mee verveeld. Hij houdt er niet van om de controle te verliezen over zijn betalingen. “Ik ben een stipte betaler. Altijd geweest. Heb nooit een rekening te laat betaald”, zegt Tony. “Maar nu zou ik driemaandelijks moeten gaan betalen. Dan gaat het telkens om een groot bedrag. Ik voel me daar niet comfortabel bij. Wat als Allianz op een keer te veel van mijn rekening haalt?”

OPGELOST

“We geven onze klanten altijd de kans om hun eerste premies via overschrijving te betalen”, zegt Allianz. “Indien de domiciliëring na verloop van tijd niet is geactiveerd, stellen wij voor om alsnog het nodige te doen.”

De Economische Inspectie ziet geen probleem. “De klant krijgt de keuze, dus dit lijkt ons correct te verlopen.”

Test Aankoop bekijkt het anders. “Een verzekeraar mag de premie eenzijdig verhogen, maar mag geen andere wijzigingen van het contract, zoals betalingsmodaliteiten, afkondigen. De verzekeraars pleiten er al meer dan een decennium voor om dat wel te mogen doen. De regering is de wetgeving naar de zin van de verzekeraars aan het aanpassen.”

Lees meer

Aangeboden door onze partners

Nieuwe Video's

Nog meer nieuws