Trajectcontroles voor onbepaalde tijd uitgesteld door technisch probleem

© krv

Ruim een halfjaar na de geplande aanvangsdatum is de trajectcontrole op de E313 tussen Wommelgem en Ranst nog altijd niet actief. De start is nu voor een tweede keer uitgesteld. Ook tientallen andere trajectcontroles in Vlaanderen lopen voor onbepaalde tijd vertraging op door een technisch probleem.

gjs, pom

De oorzaak ligt bij een tekort aan connectoren om de foto’s van de overtreders te kunnen maken. “Omdat er een nieuwe overheidsprocedure is opgestart om die connectoren aan te kopen, zou het wel eens maanden kunnen duren voor de trajectcontroles effectief in werking kunnen treden”, zegt Kamerlid Koenraad Degroote (N-VA) in Gazet van Antwerpen.

Ook de kans dat de trajectcontrole in de Craeybeckxtunnel van start kan gaan in februari, zoals eerder was aangekondigd, lijkt zeer klein, al wil niemand dat formeel bevestigen.

De trajectcontrole op de E313 tussen Wommelgem en Ranst zou eigenlijk al in augustus een feit zijn, maar begin december was dat nog altijd niet het geval. De stand van zaken is intussen dezelfde gebleven: zestig tracés met trajectcontrole, die in de zomer werden aangekondigd, zijn vandaag nog steeds niet actief. Achttien daarvan, negen locaties in twee richtingen, zijn volledig klaar maar wachten enkel nog op dat laatste technisch detail.

Weyts wil zelf kopen

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) vraagt toestemming aan federaal minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V) om in de plaats van de federale politie connectoren aan te kopen om snelheidsovertreders te kunnen betrappen bij een trajectcontrole.

"Het is hemeltergend dat Vlaanderen zoveel investeert in trajectcontroles voor meer verkeersveiligheid, terwijl de uitvoering op een ander niveau in het honderd loopt", zegt Weyts. Volgens de minister zijn momenteel achttien Vlaamse trajectcontroles klaar voor gebruik, maar kunnen ze door toedoen van het softwaresysteem van de federale politie niet functioneren. Voor nog eens 92 trajectcontroles is de uitvoering lopende.

De Crem reageert

"De federale politie beschikt momenteel niet over voldoende middelen om de extra geplande trajectcontroles vanuit de deelstaten uit te voeren. De oorzaak daarvan is contractueel. Het gevolg is dat we nu met een contract zitten dat de slagkracht van de federale politie rond verkeersveiligheid beperkt". Dat zegt minister voor Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V). Volgens de minister heeft zijn voorganger Jan Jambon te laat een nieuwe marktprocedure opgestart voor de aankoop van nieuwe connectoren.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen