Luister naar

Het debat over verbetering van onze genen is veel te pragmatisch

Nieuws
Het debat over genetische verbetering van de mens is in Nederland veel te pragmatisch. Morele vragen worden omzeild.
Lisa van Bodegom Isabella Vos een adviesorgaan van de overheid
dinsdag 26 september 2017 om 03:00
Het debat over verbetering van onze genen is veel te pragmatisch
Het debat over verbetering van onze genen is veel te pragmatisch oregon health & science university en graphnicnews

Het is voor het eerst gelukt een erfelijke afwijking in het DNA van een (niet-levensvatbare) menselijk embryo te repareren. Een Amerikaans onderzoeksteam kwam afgelopen zomer met dit bericht (ND28 juli en 3 augustus). Al snel volgden de fantasieën over een wereld zonder ziektes, lijden en ellende.

Voordat medische toepassingen werkelijkheid worden, is meer onderzoek nodig naar werking en veiligheid. Maar ook nu is er al discussie. Want de aangebrachte wijzigingen in het DNA van het embryo zijn onomkeerbaar en worden aan volgende generaties doorgegeven. Het is een eerste stap in het ingrijpen in het menselijke genenpakket.

De maatschappelijke en ethische vragen die dat oproept, zijn even immens als ongemakkelijk.

omgaan met tegenslag

Want wat betekent het als ouders in toenemende mate kunnen beslissen over het genenpakket van hun kinderen? En dus ook voor de daaropvolgende generaties? En welke invloed hebben deze mensverbeteringstechnieken op onze omgang met ziekte en tegenslag, onze diversiteit en onze solidariteit met anderen?

Sceptici vragen zich af of consequenties van technologisch ingrijpen in het menselijke genenpakket voldoende zijn doordacht.

Optimisten benadrukken het belang van kennis over het genetisch modificeren van de mens (ofwel kiembaanmodificatie), bijvoorbeeld voor het onderzoek naar erfelijke ziektes.

In de nationale discussie domineren daarbij drie pragmatische argumenten.

? internationaal niet achterblijven

Ten eerste: Nederland mag als kennisland internationaal niet achterblijven. We kunnen toch niet de poot op eigen bodem moreel stijf houden, maar ondertussen als freerider meeliften op kennis en mogelijke behandelingen die met kiembaanmodificatie elders behaald worden.

Maar kunnen we die kennis niet ook op een andere manier verkrijgen? En legitimeert dit zo’n drastische stap?

? bij erfelijke aandoening toch kans op een gezond kind

Een tweede argument: kiembaanmodificatie biedt kansen voor wensouders met een erfelijke aandoening om een genetisch gezond eigen kind te krijgen. Maar voor de meeste mensen met een erfelijke aandoening biedt bijvoorbeeld embryoselectie door middel van genetische screening (PGD) al een uitkomst; er zijn maar weinig stellen voor wie kiembaanmodificatie de enige optie is. Is het ingrijpen in het menselijke genenpakket een proportioneel middel om een kleine groep mensen tegemoet te komen?

? gezondheidswinst

Ten slotte wordt in Nederland vooral gekeken naar de gezondheidswinst die kiembaanmodificatie mogelijk kan opleveren.

Maar kiembaanmodificatie richt zich op meer dan het individuele kind; het gaat ook om toekomstige generaties, die een genenpakket krijgen waar ze niet om gevraagd hebben en ook niet over hebben kunnen meebeslissen.

Een mogelijke uitweg om toch rekening te houden met hun belangen, is hun toestemming voor kiembaanmodificatie te vooronderstellen. Immers, geen mens, indien voor de keuze geplaatst, zou met zo’n ziekte geboren willen worden. Maar doet deze framing echt recht aan het ingrijpende karakter van deze technologie?

voorzichtigheid geboden

Als de toekomst van de mens als soort op het spel staat, voldoet zo’n beperkt debat niet. Wat toekomstige generaties willen, weten we niet en komen we ook niet te weten. Als het gaat om het genetisch modificeren van de menselijke soort is voorzichtigheid geboden.

In het Nederlandse kiembaandebat domineren pragmatische argumenten en verdwijnen de meer morele vraagstukken naar de achtergrond, terwijl het juist ook daarover moet gaan.

argument omdraaien

Wanneer de technologische ontwikkeling te ver vooruit dreigt te lopen op het nadenken over de maatschappelijke consequenties, is het volgens de Duitse filosoof Rudiger Safranski tijd om de motiveringslast om te draaien. Niet de remming, maar de ontremming moet worden beargumenteerd, op meer dan alleen pragmatische gronden.

Dat vereist een ander, breder debat – een debat dat toekomstige generaties van ons mogen eisen. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Omdat Iran nog altijd een handelspartner is van de EU, bestaat de indruk dat dat een rol speelt om de Iraanse Revolutionaire Garde niet op de Europese terreurlijst te zetten.

Gênante en bureaucratische vertoning bij Europese aanpak van Iraanse Revolutionaire Garde

In de Europese discussie over het aanpakken van de Iraanse Revolutionaire Garde voert volgens Freek Vergeer de koopmansgeest de boventoon. Met Iran valt geld te verdienen.

Het bezit van de auto zorgt in mijn geval voor een mildere houding: je kunt niet alle wereldproblemen in je eentje oplossen.

Van treinreiziger naar filerijder. Wat het bezit van een Volkswagen Up met mijn wereldbeeld doet

Lange tijd zei Carin Slotboom tegen autorijders: ‘wat geeft jou het recht om auto te rijden, terwijl je weet dat de invloed op de omgeving slecht is?’ Ze heeft nu ruim een half jaar zelf een auto en maakt de balans op.

Nederland neemt met zo'n 5000 militairen deel aan de NAVO-oefening Steadfast, waar in totaal 90.000 militairen uit 32 landen aan meedoen. Hier vindt een oversteek van de IJssel plaats.

Dienstplicht alleen voor jongeren? Stel de héle maatschappij in dienst van Defensie

Een oorlogseconomie klinkt eng, maar het gebrek aan zo’n economie is veel zorgelijker, betoogt militair Herwin Meerveld. Hij vindt dat je de dienstplicht veel breder moet zien.

NSC wil dat de overheid regelt dat werkgevers medewerkers aanspreken op welke dag ze naar kantoor komen, om zo de verkeersdrukte te spreiden.

Voorschriften, regels en wetten maken mensen en ondernemingen kapot, zegt Frank van den heuvel

Wanneer stopt de drang bij de overheid naar registratie, regels en controle? Ondernemers zijn volgens Frank van den Heuvel woest en wanhopig. Dit is de reden dat mensen klaar zijn met ‘Den Haag’.

We maken de mooie hoofdstukken van het leven tot kostbare herinneringen.

Liefdevol ontvlechten bij een echtscheiding is mogelijk: erken elkaars menselijkheid

Midden in de storm van een echtscheiding is het mogelijk samen te kiezen voor een proces van liefdevol ontvlechten, stelt voorganger en therapeut Martin de Jong.

Theo Basoski: 'In de beleving van veel jongeren ligt er een heel groot accent op het ene moment van openbare geloofsbelijdenis. Dat werkt onnodig drempelverhogend.'

Het kerkelijke gebruik van de openbare geloofsbelijdenis heeft in deze tijd ook keerzijde

Mooi dat jonge mensen belijdenis van hun geloof afleggen. Maar het gebruik van openbare geloofsbelijdenis, zoals die in veel protestantse kerken bekend is, heeft ook nadelen, stelt studentenpastor Theo Basoski.