Direct naar artikelinhoud
openbaar vervoer

Elke dag zit één treinbestuurder ziek thuis na trauma met spoorlopers

► Een jongedame steekt een treinspoor over in Ronse, enkele jaren geleden.Beeld Ronny De Coster

Treinbestuurder Joris Fabri meldde zich vorige week ziek nadat hij een spoorloper nipt niet aanreed. Zulke incidenten zorgen ervoor dat elke dag een getraumatiseerde treinbestuurder thuis zit. "Enkel dodelijke incidenten halen de pers."

"Jij vond het waarschijnlijk heerlijk om tergend langzaam door de ballast en over de sporen te hobbelen en de adrenaline door je lijfje te voelen stromen. Ik vond het iets minder, maar wel des te spannender toen ik vreesde dat je niet snel genoeg was en mijn trein al op je kleine lijfje zag inbeuken. Mijn reizigers zullen het ook wel iets minder gevonden hebben toen ze merkten dat ik er de brui aan gaf omdat ik het niet veilig meer achtte om verder te rijden."

Aan het woord: treinbestuurder Joris Fabri. Hij postte deze boodschap eind vorige week op Facebook, nadat het woensdagavond onder de spoorbrug in Sint-Gillis-Dendermonde maar net goed ging. Een tiener met een BMX-fiets aan de hand stak de rails over terwijl de locomotief van Fabri aan 120 kilometer per uur naderde. "Ik begon te claxonneren en startte meteen de noodstop. Maar met die nieuwe treinstellen en met zo'n snelheid ben je algauw anderhalve kilometer verder voor je stilstaat", legt Fabri nu uit. "Pas toen ik naar schatting op enkele tientallen meters afstand was, hoorde hij me toeteren. Hij sprong gelukkig op tijd weg. Volgens mij scheelde het maar tien meter of ik had hem aan flarden gereden."

'Pas toen ik naar schatting op enkele tientallen meters afstand was, hoorde hij me toeteren. Hij sprong gelukkig op tijd weg'
Joris Fabri

Volgens de treinbestuurder komt er elke dag wel iemand terug naar het depot met een verhaal over spoorlopers. Vorige week donderdag nog verongelukte de 23-jarige spoorarbeider Arne Willaert toen hij aan een wissel sleutelde. Hij was iets te vroeg begonnen, dus was er geen beveiliging op het spoor. De treinbestuurder zag hem niet zitten en reed aan hoge snelheid over hem heen.

"Enkel die met dodelijke afloop halen de pers", zegt Fabri. "Toch hebben incidenten die wel goed aflopen, ook grote gevolgen. In mijn geval hadden we 119 minuten vertraging, twee afgeschafte treinen en een bestuurder die enkele dagen werkonbekwaam is."

Psychologische begeleiding

Volgens cijfers van HR Rail, het bedrijf dat instaat voor het personeel van treinmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel, waren treinbestuurders in een jaar 362 dagen werkonbekwaam door incidenten met spoorlopers. Zo goed als elke dag zit een machinist thuis door een trauma. Er waren dat jaar 62 incidenten waarna iemand moest thuisblijven om bij te komen.

"Na de noodstop was ik volledig van mijn melk", zegt Fabri. "De jongen was nog voor ik hem kon aanspreken al weggerend." De treinbestuurder bleef de rest van de week thuis. Volgende week maandag gaat hij weer aan de slag. Fabri: "Mijn eerste rit word ik begeleid door een instructeur die kan overnemen als het moet, we zullen dan hetzelfde traject doen als voordien om te zien wat die plaats nog met me doet."

'Na de noodstop was ik volledig van mijn melk. De jongen was nog voor ik hem kon aanspreken al weggerend'
Treinbestuurder Jan Fabri

Dat is onderdeel van de standaardprocedure. "Als een treinbestuurder betrokken raakt bij een dergelijk incident, gaat een daarvoor speciaal opgeleide collega-treinbestuurder meteen ter plaatse om zijn collega mentaal bij te staan", zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. "Als de treinbestuurder daarna nog verdere psychologische begeleiding nodig heeft, kan hij terecht bij een psycholoog van de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk."

"Ik hoop dat iedereen die meeleest nooit meer op de sporen loopt zodat ik en mijn collega's zoiets nooit meer hoeven meemaken", zegt Fabri.