Direct naar artikelinhoud
DebatDe Stem van Morgen

‘Jij wil voor Vlaams Belang stemmen, wat denk je van klimaatvluchtelingen?’: jongeren met tegengestelde visies in debat

Klimaatmars in Brussel, in 2021.Beeld Eric de Mildt

Volgens de recentste peilingen overweegt 40 procent van de Vlamingen om voor een extreme partij te stemmen. Een uitdaging voor de formatie én voor de intermenselijke dialoog. Vier jongeren met een averechtse kijk op de wereld gaan tijdens een debat op zoek naar raakvlakken.

Floor Dupon (19) en Lander Verbeeck (18) over de klimaatverandering: ‘Er wordt ons te gemakkelijk angst aangejaagd’

Floor: “Ik vind dat onze generatie mee verantwoordelijk is voor de klimaatverandering, het is aan ons als jongeren om iets te veranderen. Tijdens de klimaatbetogingen hebben we onze stem al laten horen, maar ik ben nog altijd heel angstig. Ik zie het niet zitten om een gezin te stichten als ik weet welke rampen ons te wachten staan. Ik ben nu al bang in de plaats van toekomstige generaties.”

Floor Dupon: 'Ik vind niet dat klimaatmaatregelen mensen met een laag inkomen mogen raken.'Beeld Rebecca Fertinel

Lander: “Mensen worden te gemakkelijk angst aangejaagd. Ik vond altijd dat jongeren op de schoolbanken moesten zitten in plaats van te spijbelen voor eender welke betoging. Daar valt trouwens veel te leren over nieuwe technologieën die het ons in de toekomst makkelijker kunnen maken. Want ik denk dat we vooral moeten inzetten op klimaatadaptatie in plaats van al die hysterische groene maatregelen door te voeren. Verhoog de dijken en zet meer in op kernenergie. We moeten realistisch zijn en niet iedereen nodeloos op kosten jagen. Verplichte warmtepompen en lage-emissiezones zullen vooral de minder kapitaalkrachtige mensen treffen.”

Floor: “Ik vind ook niet dat klimaatmaatregelen mensen met een laag inkomen mogen raken, maar een partij als Groen wil ook een grotere inspanning van multinationals vragen. Zij stoten sowieso veel meer uit. Als je nu niet in hernieuwbare energie investeert, krijg je rampen zoals in Wallonië in de zomer van 2021. Dat heeft toen voor miljarden euro’s aan schade gezorgd. Als we nu niets doen om die klimaatrampen te voorkomen en investeren in hernieuwbare energie, belanden we later in de schulden.”

Lander: “India, China of de Verenigde Staten stoten in een dag evenveel CO2 uit als wij in een jaar. Kijk beter naar die landen in plaats van maatregelen te nemen die onze bevolking armer maken. Van een koolstoftaks tot een vliegtaks: ik ben daar allemaal tegen omdat we in België sowieso al heel zwaar belast worden.”

Floor: “Ik ben het met je eens dat de actie niet alleen vanaf het individuele niveau moet komen. Ik was 14 bij de eerste klimaatbetogingen en was toen enorm boos omdat ik het gevoel had dat we niet gehoord werden. We kregen ook vaak te horen dat we hypocriet waren omdat we zelf de auto of het vliegtuig namen, maar ik hoopte dat de politiek haar verantwoordelijkheid zou nemen. Als ik nu zie hoe de Vlaamse regering het busaanbod in landelijke gebieden ingeperkt heeft, heb ik toch het gevoel dat we de verkeerde kant opgaan. Zeker omdat het openbaar vervoer sowieso al heel duur en onbetrouwbaar was.”

Lander Verbeeck: 'India, China of de Verenigde Staten stoten in een dag evenveel CO2 uit als wij in een jaar. Kijk beter naar die landen in plaats van maatregelen te nemen die onze bevolking armer maken.'Beeld Rebecca Fertinel

Lander: “Ik neem zelf ook heel vaak de bus en vind dat zowel De Lijn als de Vlaamse regering het platteland in de steek laten. Er zijn heel veel mensen die geen alternatief hebben en het plan leidt daarmee tot vervoersarmoede. Ik vind dat mensen de vrije keuze moeten krijgen om te bepalen hoe ze zich verplaatsen. Als je auto’s wegpest en dan nog eens het openbaar vervoer inperkt, geraken mensen niet meer op school of op hun werk. De Lijn en de Vlaamse overheid dragen daar een verpletterende verantwoordelijkheid.”

Floor: “Het toont hoe groot de impact van politiek is. Jij sprak net over klimaatadaptatie, maar die maatregelen lossen weinig op als je ondertussen niet de kern van het probleem aanpakt. Er zullen ook steeds meer klimaatvluchtelingen naar Europa komen, mensen die in gebieden woonden waar bijvoorbeeld heel vaak bosbranden, overstromingen of hittegolven zijn. Jij wilt voor Vlaams Belang stemmen, toch? Misschien kan dat een reden zijn om je toch te engageren.”

Lander: “Heb je ooit al een immigrant gehoord die zei dat hij naar hier kwam omdat het klimaat slecht is? Ik denk sowieso dat we weinig aan de klimaatverandering kunnen doen als mensen, het komt er vooral aan om ons aan te passen aan de omstandigheden. We zetten volgens mij best in op milieu, natuur en open ruimte.”

Zeyneb El Attabi (18) en Nicolas Larivière (19) over woke: ‘De term wordt vaak op een heel oppervlakkige manier gebruikt’

Zeyneb: “Als er in 2020 verkiezingen waren, toen er in het midden van een pandemie Black Lives Matter-protesten door de straten trokken, had ik zeker gekeken naar wat partijen van woke vonden. Nu heb ik het gevoel dat we al even over de piek heen zijn. Ik zie er minder over in het nieuws of op sociale media, misschien ook doordat Oekraïne en Gaza nu meer aandacht opeisen. Er hangt ook een negatieve connotatie aan vast. Conservatieven duwen er andersdenkenden mee in een hoekje en krijgen zelf het verwijt niet woke genoeg te zijn. Het wordt gebruikt om mensen te bashen, terwijl het ook iets heel positiefs kan zijn. We zouden ons allemaal bewust moeten zijn van de problemen die in de samenleving bestaan.”

Zeyneb El Attabi: 'Woke wordt gebruikt om mensen te bashen, terwijl het ook iets heel positiefs kan zijn.'Beeld Rebecca Fertinel

Nicolas: “Ik denk wel dat het oorspronkelijke doel van woke sinds het ontstaan wat afgezwakt is. De problemen rond de Amerikaanse segregatie in de jaren zestig waren toch een stuk ernstiger dan wat er momenteel in West-Europese landen leeft. Ik vind dat woke vandaag gebruikt wordt om dingen te doen waar een grote meerderheid van de bevolking tegen is of die ronduit overbodig zijn.”

Zeyneb: “In essentie gingen de Afro-Amerikanen in de vorige eeuw voor kritisch nadenken tegenover hun overheid. Waarom zouden we dat aspect van woke-zijn niet behouden? Als je kritisch genoeg bent, hoef je niet onderdanig te zijn en willoos te volgen wat de overheid opdraagt.”

Nicolas: “Daar ga ik helemaal mee akkoord, maar vandaag zien we vaak toch iets anders. Ik herinner me hoe K3 een tijdje geleden optrad in farao-pakjes. Daar kwam toen heel veel commentaar op omdat het culturele toe-eigening zou zijn, maar ik vond dat zo onschuldig als wat. Of toen de Antwerpse handjes verkeerdelijk in verband werden gebracht met het koloniale verleden in Congo. Ik vind dat woke heel snel wordt ingeroepen zonder dat mensen nog de moeite doen om te onderzoeken waar ze precies commentaar op geven.”

Zeyneb: “Maar het probleem daarbij is volgens mij dat de term vaak op een heel oppervlakkige manier gebruikt wordt. Dat verklaart waarom veel mensen die negatieve connotatie voelen.”

Nicolas: “Ik denk dat een groot deel van de gewone bevolking ook vindt dat…”

Zeyneb: “Wat bedoel je met ‘gewoon’?”

Nicolas: “De bevolking van België. De publieke opinie, als ik dat zo mag zeggen. Als je woke bovenhaalt om het over onderwerpen als K3 of paaseitjes te hebben, krijgen veel mensen het gevoel dat de dominante cultuur afgebroken moet worden. Volgens mij hebben ze daar gelijk in. Ik denk dat het ook meer mensen pijn doet of benadeelt dan dat je er mensen voordelen mee bezorgt.”

Nicolas Larivière: 'Bij woke krijgen veel mensen het gevoel dat de dominante cultuur afgebroken moet worden. Volgens mij hebben ze daar gelijk in.'Beeld Rebecca Fertinel

Zeyneb: “Het gaat ook gewoon over empathie. Als mensen met een donkere huidskleur zeggen dat ze zich beledigd voelen door Zwarte Piet, krijgen ze meteen het label woke opgekleefd. Maar eigenlijk uiten ze vooral een bezorgdheid. En dan krijg je anderen die over het culturele aspect willen praten, maar maakt het zoveel uit welke huidskleur dat figuur heeft? Voor mij mag het even goed een groene Piet zijn.”

Nicolas: “De discussie over Zwarte Piet vind ik heel lastig omdat je er daar volgens mij niet onderuit kunt dat die traditie elementen bevat die door veel mensen als racistisch ervaren worden. Maar als de paaseitjes plots lente-eitjes genoemd moeten worden of K3 mag zich niet meer verkleden, vrezen veel mensen dat het steeds een stapje verder gaat. Je verliest steeds meer tot er van je eigen cultuur weinig overblijft.”

Zeyneb: “Misschien is het beter om het te hebben over de kerstmarkt die op veel plekken nu een wintermarkt genoemd wordt. Dat is zogezegd een gevolg van inclusie en er wordt gezegd dat de cultuur afgenomen wordt, maar wie doet dat dan? De mensen met een migratieachtergrond? Want er wordt heel hard op sommigen gebasht terwijl het mij en mijn familie bijvoorbeeld helemaal niets kan schelen hoe die kerstmarkt genoemd wordt.”

Nicolas: “Ik denk dat het ook komt door politici die vooral willen tonen hoe inclusief ze zijn. Zij slaan de bal volledig mis en krijgen een zee van commentaar over zich. Volgens mij komen die beslissingen er dus niet omdat pakweg de Congolese of Marokkaanse gemeenschap iets vindt, eerder door beleidsmakers die hopen een goede daad te doen."