Direct naar artikelinhoud
Kopergietery

Voortbestaan jeugdtheater Kopergietery verzekerd

Gevel KopergieteryBeeld RV/Phile Deprez

Het Gentse kinder- en jeugdtheater Kopergieterij kan dankzij een tussenkomst van de stad Gent en de Vlaamse regering een belangrijk gebouw aankopen. De aankoop van het gebouw betekent een investering van 924.000 euro.

Het zag er even penibel uit voor Kopergieterij, het Gentse kinderkunstencentrum dat zich al sinds 1978 – toen nog onder de naam Speelteater Eva Bal – toelegt op podiumvoorstellingen en theaterateliers voor kinderen en jongeren. Door de dreigende verkoop van een deel van de infrastructuur was de werking van het huis in gevaar gekomen, maar een alarmkreet richting Stad Gent en Vlaamse Gemeenschap kreeg gehoor: afgelopen zaterdag bekrachtigden Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz (Open VLD) en Gents schepen van Cultuur Annelies Storms (sp.a) de aankoop van het gebouw in de Blekerijstraat.

Gents schepen van Cultuur Annelies Storms (sp.a), artistiek leider van Kopergietery Johan De Smet en Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz (Open VLD) bij de aankondiging van de aankoop van het gebouw in de Blekerijstraat.Beeld RV/Phile Deprez

Artistiek leider Johan De Smet en zijn ploeg halen opgelucht adem. De Smet: “Kopergietery huurt al sinds 1993 haar zaal en werkruimtes van verschillende private eigenaars. Het deel met de theaterzaal werd in 2015 te koop aangeboden en konden we gelukkig, volledig met eigen middelen, verwerven. Maar toen het aanpalende pand met de kantoor- en repetitieruimtes op de markt dreigde te komen, zaten we met de handen in het haar. We waren net een zware lening aangegaan, dus een tweede aankoop met eigen fondsen was uitgesloten.” Gesprekken met de eigenaar konden de verkoop aanvankelijk uitstellen, maar in 2017 kwam er opnieuw druk op de ketel. Het verlies van het gebouw aan derden zou de werking van Kopergietery in de Blekerijstraat de facto onmogelijk maken – alleen al door het feit dat de toegang tot de bühne zich in het pand bevindt.

Belangrijkste broedplaats

De Smet en zijn ploeg wendden zich in hun nood tot hun lokale en Vlaamse partners om hen te overtuigen van het belang van de vertrouwde Kopergietery-plek. De Smet: “Een eigen huis betekent een warm nest voor de kinderen en jongeren die hier atelier volgen, voor het familiepubliek, voor de artiesten en medewerkers. Professionele artiesten snuiven het werk op van de ateliers, jongeren feedbacken voorstellingen van professionelen… Alleen op zo’n plek kunnen alle partijen van elkaar leren en zich door elkaar laten inspireren.” 

GEVEL KOPERGIETERYBeeld RV/Phile Deprez

Zowel Storms als Gatz bleken vatbaar voor het argument. Stad Gent kwam over de brug met 700.000 euro, de Vlaamse gemeenschap met 224.000 euro. Sven Gatz: “Je mag dat van mijnentwege gerust interpreteren als een erkenning van de verdiensten en het goede artistieke werk dat Kopergietery jarenlang heeft verricht.” Storms noemde het huis “een van de belangrijkste broedplaatsen voor kunstenaars in onze stad.”

Met de aankoop van het pand heeft het Gentse theater, net als de jeugdtheatercollega’s uit Antwerpen (Hetpaleis) en Brussel (Bronks), eindelijk een eigen infrastructuur. Het zorgde zaterdag voor blije gezichten in de Blekerijstraat. De Smet: “Naast het belang van de verbindende factor die zo’n huis biedt, geeft de aankoop ons ook de kans om de broodnodige infrastructurele en theatertechnische verbouwingen te doen die in een huurverhaal niet realiseerbaar waren. Nu kunnen we eindelijk, ook letterlijk, bouwen aan de toekomst van dit theaterhuis.”