Luister naar

Essay: Maria is alle moeders

Nieuws
Maria? Nooit veel mee gehad. Ik ben een protestant, dat verklaart alles. Maar nu staat Maria in mijn keuken. Elke dag. Met haar zoontje van anderhalf, twee. En leert ze mij in deze Boekenweek wat dat is, moederschap. Het beeld is apocrief. Het toont een tafereel waar de Bijbel niet over schrijft. Abt Alberic vertelt me dat de mondelinge overlevering wil dat het ooit is gemaakt door broeder Petrus, de lekenbroeder-smid van de abdij Sion in Diepenveen, waar wij nu wonen.Het beeld is alledaags. Het beeld is intiem. Het beeld is huiveringwekkend. Maria staat met haar peuter voor haar benen. Hij heeft een tuniekje aan en een koord om zijn middel. Zijn moeder heeft in haar houding en haar kleding al iets vorstelijks, katholieken kunnen waarschijnlijk niet anders. Ze is, hoe dan ook, de moeder van de Heer, moeder van de kerk, bekleed met de zon en de maan onder haar voeten, sterre-der-zee-in-spe.
Rien van den Berg Rien van den Berg
vrijdag 22 maart 2019 om 03:00
Essay: Maria is alle moeders
Essay: Maria is alle moeders nd

mij ziet hij niet

Hij kijkt met grote ogen de wereld in. Wat ziet hij? De poes van de buren, denk ik. Of nee, hij ziet vlinders. Fladderende kleurexplosies. Mij ziet hij niet, zoveel is zeker. Hij heeft nog geen weet van de weg die hij voor mij zal moeten afleggen.

Zal hij achter die vlinders aan? Zijn hart popelt. Eén hand wil al naar ze toe. De andere hand houdt die van zijn moeder vast. Die hand durft nog niet. Nog niet helemaal. Mama? Zijn vlinders te vertrouwen? Mama? Maar wat zijn ze mooi, hé, mama? Zijn ogen glinsteren.

Jezus’ ogen. Maria’s ogen. Schrik. Wat ziet ze eruit! Pijn doortrekt haar gezicht. Geniet ze niet van het genieten van haar zoon? Kan ze niet blij zijn om zijn blijdschap over de wereld? Het antwoord is onmiskenbaar: nee. Nee, ze is niet blij. Ze lijdt.

En er is eigenlijk maar één reden te bedenken. Ze herinnert zich hoe ze anderhalf, twee jaar geleden op het tempelplein in Jeruzalem stond. En hoe daar een man op haar toe stapte, met ogen die naar haar zoontje keken zoals haar zoontje nu naar de vlinders kijkt. Glanzend. ­Simeon. Die zong over Gods verlossing. Nunc dimittis …laat mij nu maar gaan, Heer, want mijn ogen hebben Uw heil gezien. En het is voor iedereen, alle volken.

Dat wil zeggen, zei Simeon, voor iedereen die wil opstaan. Dit joch zal een omstreden teken zijn. Hij zal je opstanding zijn, of je val.

Bij dat inzicht trok er een schaduw over ­Simeons gezicht. Hij keek naar Maria. Ach, moge de Heer je zegenen! Je zoon zal harten schiften. En door jouw ziel, moeders, zal een zwaard gaan.

In mijn keuken, de gang van het voormalige tbc-kliniekje van het klooster, terwijl ik een beetje gehakt rul bak voor de nasi van vanavond, zie ik wat broeder Petrus zag: het zwaard en de moederziel.

Elke moederziel. Wie kent deze angst niet: je kind dat groter wordt, de wereld in wil – en jij ziet de gevaren. Jezus, Harm, Silas, Roos, Emma, Anne, de wereld is niet mooi … En jij wilt erheen, maar je bent er niet veilig. Ik ben er ook niet veilig, maar ik zal je beschermen, het kwaad bij je wegjagen, je waarschuwen, zodat je voet zich niet aan een steen stoot …

Maar iedere moeder weet: als ik dat doe, blijft mijn kind altijd tegen mijn benen staan. Nooit op z’n eigen.

En moeder Maria, die een aartsengel ontmoet heeft en een hoogbejaarde zwangere tante, bonkige herders en ontwikkelde magiërs, ­Simeon en Hanna, en die gewoon is woorden te bewaren in haar hart, moeder Maria weet: als ik dat doe, onthoud ik Joden en heidenen hun heil, volken hun kans om op te staan. Ik moet, ik moet hem laten gaan.

Nu komt het erop aan. Wat doet Maria?

piëta in spe

Jezus’ handen. Maria’s handen. Jezus houdt nog met zijn rechterpeuterhandje de hand van zijn moeder vast. Maar zijn moeder laat los. Ze heeft haar handen open. Zegenend, met een vermoeden van een zwaard in haar ziel. Toe maar, mijn jongen. Ga maar. Ja, het is onveilig. Na de vlinders komen de mussen, en na de mussen de kraaien en na de kraaien de gieren. Maar ga maar. Dit is je weg. Zegt Maria, moeder van smarten, piëta in spe.

Het is een oefening in loslaten. Het verleden loslaten, en de toekomst. Jezus is niet meer alleen háár kind. Na die merkwaardige eerste nacht in Betlehem heeft ze heel even mogen dromen dat hij dat was. Maar toen moest ze vluchten, halsoverkop. Haar zoon was het kind van de wereld, van meet af aan. En nu zet hij een volgende stap om kind van de wereld te worden.

Honderd keren doet een moeder dat. Als ze het fietsje loslaat en haar kind laat trappen, wiebelen, glunderen, verstijven en – buiten het bereik van haar zorgzame armen – vallen. Daar is ze alweer. Armen. Handen. Lippen. Troost. Maar ze weet: dit is nu. Straks ga je het sociale slagveld op dat ‘school’ heet. Straks krijg je van je vader je eerste zakmes, scherp – je zult moeten leren ermee om te gaan. Er komt een moment dat het leven pijn zal doen en dat ik er niet zal kunnen zijn. Hooguit als je bent uitgeschoten met je zakmes, met een pleister, achteraf. Mijn armen zullen steeds korter worden, mijn handen ouder, mijn lippen kouder en wie troost je dan? Maar je moet, kind, je moet. Niet tegen mijn benen, maar op je eigen.

moederschap

Broeder Petrus was geen moeder, geen vader. Broeder Petrus was kloosterling. Smid op Sion. Een man van het ijzer en het vuur, van de paarden, de hamer en het aambeeld. En een man van gebed en inkeer, een man die woorden bewaarde in zijn hart, en het resultaat uit zijn handen liet komen.

Het is Boekenweek. Thema: moederschap. Voor mijn neus ligt een stapel boeken, geschreven met vaardige pennen en warme harten, ongetwijfeld. Ze zullen het moeten opnemen tegen de gespierde arm, de hamer en de beitel van broeder Petrus. Die mij Maria liet zien. Maria, en alle moeders. ¦

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
'Ik zou wensen dat Europa weer bestuurd zou worden vanuit het geloof in God.'

Stemmen op een christelijke partij in Europa? 'Het gaat om wat mensen doen, niet wat ze belijden'

Neemt het belang van de Europese verkiezingen voor u toe nu CU en SGP misschien beide geen zetel bemachtigen? Welke overwegingen maken acht ND-lezers als ze gaan stemmen?

In de rubriek 'Van de redactie' schrijft een lid van de hoofdredactie over de journalistieke keuzes van het Nederlands Dagblad.

De verhalen van Daphne Wesdorp maken ons tot getuigen van oorlog

Daphne Wesdorp is 26 jaar oud, maar heeft meer oorlog gezien dan de meeste mensen. In de afgelopen paar jaar reisde ze voor het Nederlands Dagblad naar landen als Oekraïne, Irak en Ethiopië.

Vaak zitten in verhalen over religieverlating ook complexe onderhandelingen met de tradities en gemeenschappen waar je vandaan komt.

Reken af met luie en oneerlijke vooroordelen over mensen die hun religie verlaten

Veel religieverlaters gaan niet over één nacht ijs. Het is vaak een pijnlijk proces waarbij er veel op het spel staat: je geloof, familie, werk en vriendschappen. Luister eerlijk naar hen, schrijft Nella van den Brandt.

Arbeidsmigranten vallen buiten onze vangnetten van empathie, en hebben weinig verdedigers. Ze worden gezien als economische noodzaak.

Wij, die van jongs af leerden voor onszelf op te komen, weten niet hoe het is arbeidsmigrant te zijn

Er worden in ons land massaal mensen uitgebuit: arbeidsmigranten. We voelen ons vaak weinig met hen verbonden. Schrijfster Anna Looije: 'Maar elke daad van goedheid voor deze kwetsbare groep wordt door God gezien.'

Protest tegen het verdwijnen van normale kassa's bij dit Albert Heijn filiaal in Utrecht.

Afrekenen bij een kassadame of -heer is er nauwelijks nog bij. Ik mis contact bij de zelfscankassa

Thijmen Sprakel doet bij de zelfscankassa van Albert Heijn een ontdekking: hij mist iets. Contact! Met een mens. En nu zoekt hij een supermarkt met een menselijk gezicht.

Mosab Hassan Yousef, een ex-Hamas strijder die nu christen is. 'Ik ben de zoon van de oprichter van Hamas - opgevoed en opgeleid met als doel om Israël te vernietigen. Ik ben tot een keerpunt gekomen en heb Joden van harte lief.

Er zijn hoopvolle voorbeelden in Israël en Gaza: mensen met een trauma die elkaar willen liefhebben

David Verboom begrijpt steeds minder van wat er in Israël gebeurt. Maar een messiasbelijdende voorganger in Israël en een ex-Hamas strijder uit Gaza geven hem hoop.