Belgische luchtruim vannacht opnieuw gesloten

© Photo News

Het Belgische luchtruim zal vrijdagnacht opnieuw gesloten zijn, tussen 01.30 uur en 04.30 uur. Dat bevestigt skeyes-woordvoerder Dominique Dehaene. De reden is een tekort aan luchtverkeersleiders in het luchtverkeersleidingscentrum Canac. “Mensen hebben zich ziek gemeld”, aldus de woordvoerder.

agg

Bij skeyes zijn al verscheidene dagen acties bezig van de luchtverkeersleiders, met zware vertragingen tot gevolg bij de luchtvaartmaatschappijen. De directie sloot vrijdag een akkoord met de socialistische overheidsvakbond ACOD, maar het ACV kan zich daarin niet vinden. De vakbond kondigde vanaf maandag nieuwe acties aan.

Als gevolg van de sluiting van het luchtruim vrijdagnacht zijn op Brussels Airport alvast drie cargovluchten van DHL geschrapt. Er zijn op dat uur geen passagiersvluchten, aldus een woordvoerster van de luchthaven.

Maandag

Vanaf maandag willen de luchtverkeersleiders opnieuw actie voeren. Een voorstel van de directie om uit het sociaal conflict te geraken, kreeg vrijdag geen steun van christelijke vakbond. Zij voorspelt nieuwe vertragingen. “De hinder zal volgende week vergelijkbaar zijn met voorbije dagen”, zegt Kurt Callaerts van ACV-Transcom.

Dit weekend blijft het vliegverkeer gevrijwaard van acties, maar vanaf maandag zal Skeyes, het vroegere Belgocontrol, regelmatig onderbemand zijn. “Het belooft een hete periode te worden”, zegt Callaerts. Een einde van de acties lijkt niet in zicht. Het voorstel tot cooldown of bemiddelaar werd volgens ACV-Transcom door de directie afgeschoten.

De socialistische vakbond ACOD ging na uren vergaderen wel akkoord met het voorstel dat op tafel lag bij het paritair comité. “Dat akkoord treedt nu in werking”, zegt woordvoerder Dominique Dehaene van Skeyes. “We kunnen enkel vaststellen dat ACV het niet ondertekende en nog actie wil voeren.”

Maandagavond of dinsdag willen de betrokken partijen opnieuw samenkomen. Maar op een voorstel van de directie om het akkoord nog te verfijnen gaat ACV-Transcom niet in. “Skeyes heeft zijn akkoord en houdt geen rekening met de meerderheid van zijn personeel en personeelsvertegenwoordigers. Dit is dan sociale dialoog waarbij je mag onderhandelen met de handen op de rug”, hekelt Callaerts. “De continuïteit gaat duidelijk voor op veiligheid. De onmenselijke uurroosters blijven aanhouden, sommige verkeersleiders moeten in april tot 16 dagen na elkaar werken. Misschien hebben ze één rustdag.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen