Direct naar artikelinhoud
Expo

Lachen met de mensheid in de Zwalmstreek

► Kristof Van Heeschvelde in zijn atelier. Hij werkt vaak rond branding in de kunstwereld.Beeld Simon Mouton Photo News

Voor het kunstenparcours Kunst & Zwalm maakten 25 kunstenaars van de Zwalmstreek hun atelier. Onder hen ook Kristof Van Heeschvelde, die vaak zijn eigen naam en eigen persoon in de strijd gooit.

"EEN PAAR STOELEN EN TWEE BALLONNEN, DAT IS TOCH GEEN KUNST?" Dat staat vandaag in grote drukletters op de gevel van de Boembekemolen in Brakel, in de Oost-Vlaamse Zwalmstreek. Het is het werk van de Gentse kunstenaar Kristof Van Heeschvelde, die samen met 24 andere kunstenaars de openbare ruimte in de gemeentes Zwalm, Brakel en Zottegem heeft ingepalmd, in het kader van Kunst & Zwalm, een tweejaarlijks evenement in de streek.

"Het is een route doorheen de Zwalmstreek", vertelt Van Heeschvelde, "en op verschillende plaatsen op die route hebben kunstenaars een werk aangebracht. Ik heb dus iets gedaan in de Boembekemolen, samen met Gert Scheerlinck."

De slogan van Van Heeschvelde, die ons in zijn Gentse atelier te woord staat, moet bezoekers naar binnen lokken, legt hij uit. Om daar het echte werk te zien: een installatie van Scheerlinck, waarbij twee ballonnen aan evenveel stoelen zijn vastgebonden, en een schilderij van Van Heeschvelde zelf - over het werk van Scheerlinck.

"Het schilderij dat ik heb gemaakt toont Gert en mezelf, in een verstoord gesprek over ons werk. Het gaat over communicatie, of misschien beter: over het gebrek daaraan. De slogan op de muur moet mensen helpen om het werk te interpreteren. Door dat op de muur te zetten, kunnen we al voorbij aan die eerste reactie van veel mensen - 'dat is toch geen kunst!' - en staan ze misschien meer open voor andere interpretaties."

►Een deel van het werk dat Van Heeschvelde maakte voor Kunst & Zwalm. Binnen staat het echte werk.Beeld RV

Selfies

Er zit zeker maatschappijkritiek in zijn werk, geeft de schilder toe. In We Could Be Heroes, een solo-expo waarvoor galerist Jan Dhaese vorig jaar zijn galerie openstelde, bracht hij een ode aan vrijwilligers in de voedselbedeling. Maar hij probeert zijn werk ook van een lichtere toets te voorzien.

Van Heeschvelde: "Mijn werk gaat vooral over hoe belangrijk een individu zichzelf vindt, binnen de maatschappij. En over hoe dat zich verhoudt tot de realiteit. Dat onevenwicht vind ik heel interessant: een mens moet zich immers een beetje belangrijk vinden om zin te kunnen geven aan zijn leven. Ik heb dat ook, hoor. Maar ik lach ermee. Met de mensheid en met mezelf."

'Een mens moet zich een beetje belangrijk vinden om zin te kunnen geven aan zijn leven'
Kristof Van Heeschvelde

Van Heeschvelde maakt collages van foto's - zelfgemaakt, of gevonden op het internet - en schildert die na. Selfies zitten daar ook tussen, en Van Heeschveldes eigen persoon en naam keren vaak terug in zijn werk. "Er zijn drie aspecten die belangrijk zijn. Extreme branding - mijn naam gebruiken - is het eerste. Maar ook metier, het schilderen zelf, staat centraal. En slogans gebruik ik ook vaak."

In Van Heeschveldes atelier zie je de naam van de kunstenaar overal opduiken. Op balpennen, op het petje dat hij draagt, op het laatste doek waaraan hij bezig is. "De naam is bijna belangrijker geworden dan het werk zelf. Dat is in de kunstwereld zo, maar ook in de maatschappij. En dat is een beetje een probleem, vind ik, want de maatschappij én het werk zelf worden erdoor ontwricht."

Uit de comfortzone

Het idee voor die extreme branding dateert van een performance die Van Heeschvelde twee jaar geleden deed op het Gentse DOK. "Ik heb me laten filmen terwijl ik als een politicus flyers en petten met mijn naam erop uitdeelde. Een jaar later ben ik met die petten op de rommelmarkt gaan zitten. Dat was ook wel, euh, interessant. (lacht)"

Op Kunst & Zwalm plaatst Van Heeschvelde zichzelf en zijn werk opnieuw in de openbare ruimte. "Ik doe dat graag, tussenkomen in de publieke ruimte. Als ik performances doe, moet ik echt wel uit mijn comfortzone treden. Maar ik wil me niet vastpinnen, ik moet zoekende blijven."

Kunst & Zwalm, op 26 en 27 augustus, 2 en 3 september en 9 en 10 september. kunst-en-zwalm.be