De leerlingen van het eerste leerjaar van stedelijke basisschool Klavertjevier hebben er alweer een creatieve les opzitten.© JABA

Al tien jaar brengt Kunstkuren kunst en cultuur tot in de klas: “Het is belangrijk dat kinderen zich creatief leren uitdrukken”

Berchem, Antwerpen -

Kinderen in contact brengen met kunst en cultuur. Dat is al tien jaar de missie van Kunstkuren, een samenwerking tussen de stedelijke kunstacademies en het stedelijk onderwijs in onze stad. “Zelfontwikkeling is een belangrijk aspect van deze kruisbestuiving.”

Jan Bartosik

Of het een doordeweekse donderdagvoormiddag was voor de leerlingen van het eerste leerjaar van de stedelijke basisschool Klavertjevier in de Jozef Balstraat in Berchem? Ongetwijfeld niet. Niet alleen kwam de krant op bezoek, ook stond er een mysterieuze doos klaar. Je laat een tiende verjaardag niet voorbijgaan zonder cadeautje, en al zeker niet in een lagere school.

In de doos vonden de leerlingen onder meer feesthoedjes, ballonnen, vlaggetjes en slingers. Een uur lang maakten ze er een kunstzinnig feestje van, en werden ze continu uitgedaagd om creatief na te denken en zichzelf zowel in taal als in beweging uit te drukken.

“Het is heel belangrijk dat kinderen zich durven smijten”, vertelt Patricia Goemare. Zij geeft les in de academie in Berchem en werkt als kunstleerkracht mee aan het project. “We doen veel rond taal, wat in veel stedelijke basisscholen in Antwerpen van groot belang is. Hier zitten ook leerlingen die uit, bijvoorbeeld, Oekraïne komen en heel erg in zichzelf gekeerd zijn. Tijdens Kunstkuren kunnen zij zich in een veel vrijere omgeving laten horen, als ze dat willen. Hier worden kleine, maar belangrijke stapjes gezet. Zelfontwikkeling is essentieel.”

Een uur lang gaan de kinderen creatief aan de slag met de spulletjes uit de verrassingsdoos.© JABA

Iedere week, en dat gedurende drie schooljaren, gaat een kunstleerkracht uit een Antwerpse academie zes lesuren lang aan de slag in een van de tot nu toe 42 deelnemende basisscholen. Patricia, bijvoorbeeld, werkt rond woord en drama, in andere scholen wordt dan weer lesgegeven rond beeldende kunst of muziek.

Creatieve wind

“Het idee is dat we een school uit het leerplichtonderwijs matchen met een academie”, vertelt Joke Klaassen, projectcoördinator van Kunstkuren. “De kinderen krijgen dan les van iemand die met kunst bezig is, wat vaak voor een heel andere insteek en een creatieve wind doorheen de klas zorgt. Hier in Berchem werken ze rond woord en drama, dus leren de leerlingen op een speelse manier toneel ontdekken. Vaak worden ook onderwerpen uit de klas in de lessen verwerkt.”

“Weinig leerkrachten in het basisonderwijs zijn zowel in woord, muziek als beeldende kunst geschoold. Voor de academieleerkracht is de samenstelling van de klas dan weer veel uitdagender. Zij werken meestal met kinderen die de taal goed spreken en thuis ook creatief ondersteund en uitgedaagd worden”

Joke Klaassen over co-teaching

Projectcoördinator Kunstkuren

“We willen ook leerlingen die thuis de taal niet spreken en/of nooit in contact komen met kunst en cultuur laten kennis maken met deze wondere wereld. Kinderen die willen, kunnen zich ook inschrijven voor ons naschoolse project. Daar duiken we nog wat dieper dat creatieve bad in.”

De projectcoördinator van Kunstkuren, Joke Klaassen.

Wat ook een essentiële pijler van het project is: co-teaching. De academieleerkracht leert de mechanismen van een ‘gewoon’ klaslokaal kennen, de meester of juf dompelt zich dan weer mee onder in het cultuurbad.

“Ze geven altijd samen les, om elkaar zo te versterken”, vertelt Joke Klaassen. “We merken dat veel leerkrachten in het basisonderwijs niet altijd de vaardigheden hebben om muzische lessen kwalitatief te geven. Wat heel logisch is, trouwens. Weinigen zijn zowel in woord, muziek als beeldende kunst geschoold. Voor de academieleerkracht is de samenstelling van de klas dan weer veel uitdagender. Zij werken meestal met kinderen die de taal goed spreken en thuis ook creatief ondersteund en uitgedaagd worden.”

Juf Gitte Tielemans en kunstleerkracht Patricia Goemare. Samen dompelen ze de kinderen zes uur per week onder in een cultuurbad.© JABA

“Het is heel verrijkende samenwerking”, vertelt Gitte Tielemans. Zij is een van de twee klasleerkrachten van het eerste leerjaar. “Je leert, samen met de kinderen, iedere keer weer veel bij. Vroeger was het een opgave om toneeltjes of een muzikale les voor te bereiden. Door samen met Patricia les te geven, merken we dat kleine opdrachtjes, dicht bij de leefwereld van de kinderen, de beste oefeningen zijn. Ik geniet er iedere keer weer van.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners