© GVA

Fernand Huts doet beklag over Antwerpse mobiliteit: “We hebben gigantische personeelsproblemen”

Katoen Natie, de logistieke groep van de bekende zakenman Fernand Huts, vindt steeds moeilijker personeel om in het Antwerpse aan de slag te gaan. Daardoor ziet hij het personeelsbestand in eigen land niet meteen meer groeien. Het bedrijf zegt te investeren in satellietkantoren, maar ook in internationale tewerkstelling. Huts herhaalt ook zijn bedrijf meer richting ‘engineering’ te willen sturen.

Op een persconferentie deed de flamboyante zakenman zijn beklag over twee gerelateerde fenomenen: de mobiliteit en het vinden van personeel. “De laatste tien jaar is het aantal auto’s en ook het aantal vrachtwagens met een kwart gestegen, maar het wegennet bleef hetzelfde. Iedereen zit met de schrik aan het hart, zeker als het regent en sneeuwt”, stelde Huts.

“Wij hebben gigantische personeelsproblemen door dat gebrek aan mobiliteit. We verliezen mensen met tien jaar ervaring of langer, ook bij whitecollarmedewerkers en kaderleden.”

Katoen Natie doet heel wat zelf, klinkt het, zoals ‘satellietkantoren’, waar personeel kan werken tot de files weg zijn. “We leggen ook ‘bloktreinen’ in de haven in, zelfs voor korte afstanden. We verschuiven ook activiteiten binnen de haven, naar de juiste oever”, klinkt het.

Als oplossing voor het personeelstekort wil Huts ook meer inzetten op tewerkstelling in het buitenland. “We willen geen afdankingen doen, maar je hebt wel uitstroom. Een programmeur vind je hier niet. Die kan je gerust elders inzetten, waar we willen.” Huts heeft het zelf over een jaarlijkse zoektocht naar zo’n 100 personen.

Een aantal andere oplossingen zijn volgens de zakenman niet voldoende. “Nachtvervoer is goed, maar de lege depots blijven niet open om nog een container mee terug te nemen. De waterbus is goed, maar het aanbod is te klein, terwijl de vraag groot is.”

Voka

© Alexander Meeus

Voor ondernemersorganisatie Voka had de Vlaamse ondernemer ook scherpe woorden. “Ik heb mijn lidmaatschap opgezegd. Ze moeten slagvaardig zijn op het vlak van mobiliteit. Er is door hen weinig weerwerk geboden. Twee actiegroepen hebben wel een grote invloed gehad.”

Voka ontkent dat Huts uit de ondernemersorganisatie is gestapt. “Wij hebben zijn lidmaatschap opgezegd. Hij had al twee jaar niet betaald”, klinkt het. “Wij hanteren het gelijkheidsbeginsel tussen onze leden, met solidariteit. There’s never a free lunch”, zegt Luc Luwel, de topman van VOKA - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland.

Voorts ontkent Luwel dat zijn afdeling in het Oosterweeldossier tekort zou zijn geschoten. “Als er één cruciaal dossier is geweest, dan is het dit wel. Twintig jaar zijn we zeer hard aan het dossier aan het drukken. De huidige consensusoplossing, ook in de Vlaamse regering en met alle partijen, met schop in de grond in februari 2018, daar hebben we een belangrijke bijdrage aan geleverd. We komen op voor het algemeen belang. Met meer dan 3.000 ondernemingen denken we daar een breed draagvlak voor te hebben.”

Luwel, die geen weet zegt te hebben van twistpunten in het verleden, ziet in Huts desalniettemin een “schitterend ondernemer”, maar ook een “markant persoon die toch heel graag de media opzoekt”. “Dat mag, en we nemen nota dat hij geen lid meer wil zijn, maar goed, elke dag krijgen en verliezen we leden”, klinkt het.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER