Frederik Backaert wil contractsoap achter zich laten: “Ik ging er in december niet meer van uit dat ik nu nog wielrenner zou zijn”
WielrennenHij maakte zichzelf onsterfelijk in de Tour van 2017 door zijn tomeloze aanvalsdrift, toch was hij eind 2018 bijna renner af. Na lange contractperikelen is Frederik Backaert (28) er dan toch weer bij voor Wanty Gobert. “Ik stond in december op het punt om te beginnen boeren.”
Dat je in het peloton nooit zeker bent van je plaats en dat het elk voor zich is. Het zijn huizenhoge clichés, maar ze kloppen wel in het geval van Frederik Backaert. De boerenzoon die aan de voet van de Berendries woont, zag zijn aflopende contract bij Wanty Gobert tot zijn eigen verbazing niet meteen verlengd. De besprekingen met het management werden telkens uitgesteld. Weken werden maanden onzekerheid. Uiteindelijk kon Backaert pas zijn krabbel zetten op 5 januari.
“Het was extraam laat, maar ik ben blij met mijn contract. Ook al heb ik moeten inleveren. Het kwam er na mijn aflopende verbintenis op neer dat er enkel plaats voor mij was als er een nieuwe sponsor met extra budget over de brug zou komen”, vertelt Backaert ons op de ploegstage in Alfas del Pi. “Als iets zo lang blijft aanslepen, dan begin je toch wel na te denken. Er werd mij eind oktober beloofd dat ik kon blijven, maar dat was dus afhankelijk van die sponsor. Het was op dat moment ook al te laat om eventuele, andere pistes te gaan verkennen. Op die tijd van het jaar vind je gewoon geen enkele ploeg die nog genoeg budget over heeft voor een extra renner. En voor een minimumloon wou ik ook niet gaan koersen, dan kon ik beter iets anders doen. Neen, halverwege december ging ik er niet meer van uit dat ik nog renner zou zijn na Nieuwjaar.”
Dat had logischerwijs zijn weerslag op de trainingsarbeid. De aanvaller pur sang liet de fiets meerdere dagen staan. Zich klaar makend voor het leven na de koers. “Het was mijn nonkel die op een bepaald moment vroeg hoe het nu precies met mijn situatie zat. Hij stelde voor of het niet beter was om mee te helpen in het bedrijf van mijn ouders. Ik heb dat dan ook even gedaan. Ik was dus eigenlijk al beginnen boeren. Mijn carrière als wielrenner had ik dan ingeruild voor een carrière in de boerenstiel. Zonder die late contractverlenging was het gedaan.”
Zover kwam het dus niet. Eind december volgde het nieuws dat de sponsor in kwestie zou tekenen. De wielrenner Backaert was gered. “Of ik die sponsor dankbaar moet zijn? Misschien wel, maar ik weet eigenlijk niet wie de geldschieter is. Een dochterbedrijf van Inbev, hoor ik, die actief is in de evenementensector. Ze staan in elk geval niet op het truitje van de ploeg. Het probleem was een beetje dat ik vorig jaar maar voor één seizoen had bijgetekend. Dat was mijn eigen keuze, ik hoopte weer stappen te zetten om zo een betere overeenkomst binnen te halen. Dat was misschien mijn fout. Soms loopt het op een rare manier. Nu, er is altijd open kaart gespeeld en ik denk niet dat de ploeg me dat kwalijk heeft genomen.”
Het liefst van al wil Backaert het voorval achter zich laten. Het missen van de Tour vorig jaar was een domper en door zijn contractperikelen was hij in november ook niet uitgenodigd op de eerste teambuildingactiviteit van de ploeg. Iets wat aankwam bij Backaert. De band met ploegleider Hilaire Van der Schueren is uiteindelijk wel intact gebleven. “Hilaire heeft zelfs voor mijn verlenging gepleit bij het management. Ik ben hem daar dankbaar voor. Hij en ik weten wat we aan elkaar hebben. (lacht) Als wij het na al die jaren al niet weten, dan gaan we het nooit weten.”
“Neen, ik moet vooruit. Ik moet dit seizoen weer bewijzen dat ik mijn plaats verdien en tonen dat ik opnieuw een verlenging van mijn éénjarig contract waard ben. Aan mijn ingesteldheid verandert niks. Ik zal nog altijd de sprint aantrekken als dat van doen is of werken voor de ploeg. Ik ga nu niet plots egoïstisch voor mezelf rijden. Dan zal het ook gauw voorbij zijn. Ik wil graag nog renner blijven en er van genieten. Als dit hele verhaal me iets geleerd heeft, dan wel dat koersen een mooie stiel is.”
“Als ik het moet vergelijken met werken op de boerderij is dat dag en nacht verschil. Er is wel eens koud en slecht weer, maar dat duurt enkele uren. In de boerenstiel ben je dag in dag uit met je bedrijf bezig. Op familiefeesten moet je de klok in de gaten houden om te vertrekken en de koeien te gaan melken. Dat is toch nog iets anders, denk ik dan. Ik besef hoeveel geluk ik heb als coureur. (grappend) En daarbij, ik weet nu ook dat het niet altijd even makkelijk is om met mijn eigen vader samen te werken.”
Johan Cruijff zei ooit dat elk nadeel zijn voordeel heeft. Voor Backaert geldt hetzelfde. “De opgelopen trainingsachterstand in december kan eigenlijk nog in mijn voordeel zijn. Vorig jaar trainde ik te veel. Ik deed toen ritten van 220 kilometer. Tegen februari was ik niet fris meer. De klassiekers zijn daardoor een beetje tegengevallen. Nu zal dat hopelijk anders zijn. Mijn eerste doel is de Omloop en daarna komen de belangrijke wedstrijden. Ik wil er in de zomer dan vooral weer bij zijn in de Tour. Het is aan mij om de ploeg te bewijzen dat ik die plaats waard ben.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM24
Na drie minuten fietsen op rollen moest zélfs hij plooien: achtergrond bij Giro-njet van Wout van Aert
-
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
Leuven kampt al maanden met een serieuze muizenplaag. Herkenbaar? Zie jij ook regelmatig knaagdieren door je tuin rennen? Of is er geknaagd aan voedselverpakkingen in je kelder of tuinhuis? Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je op een duurzame én diervriendelijke manier muizen en ratten weert – of hoe je voorkomt dat je er überhaupt ooit last van hebt. -
PREMIUM
“Mocht Pogacar na zijn irreële raid op de Strade ook Luik inpalmen, schuift hij nog naast Van der Poel als man van het voorjaar”
Luik-Bastenaken-Luik zondag, zeldzame ontmoeting tussen giganten dit voorjaar. Zijnde Mathieu van der Poel versus Tadej Pogacar. Al hadden we voor La Doyenne daar ook graag de namen van Remco Evenepoel en Primoz Roglic bijgezet. Een zoveelste val dit voorjaar besliste er anders over. Het stemt onze analist Michel Wuyts droef. Tegelijk ziet hij hoe de Belgen gretig datgene pakken waar Pogacar en Van der Poel geen trek in hadden. “Hij camoufleerde in zijn eentje de teleurgang van Lefeveres ooit zo bejubelde lentebrigade.” -
-
1
Milan Menten verlengt bij Lotto-Dstny, waar momenteel nog veertien renners contract eind dit jaar zien aflopen
-
7
LIVEBLOG LUIK-BASTENAKEN-LUIK. Kersvers vader Benoot voert Visma-Lease a Bike aan en krijgt twee landgenoten mee
Krijgen we hét duel van het voorjaar te zien in Luik-Bastenaken-Luik? Tadej Pogacar én Mathieu van der Poel staan er aan de start. De Luikse klassieker is traditioneel het laatste monument van het wielervoorjaar. Volg al het nieuws in aanloop naar Luik-Bastenaken-Luik in onderstaande liveblog. -
7
Blijft Jasper Philipsen toch bij Alpecin-Deceuninck? Sprinter en ploeg groeien naar elkaar toe
Na zijn tweede plaats in Parijs-Roubaix zit het voorjaar van Jasper Philipsen (26) er nog niet op. De Amstel Gold Race stond oorspronkelijk op zijn programma en de ploegleiding van Alpecin-Deceuninck bevestigt dat dat nog steeds het geval is. -
1
Maxim Van Gils, puntenpakker en sterkhouder bij Lotto-Dstny: “Met deze benen mag ik hopen op een sterk resultaat in Luik”
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
PREMIUM5
Mauri Vansevenant tankt vertrouwen in Amstel, ondanks autorit van twaalf uur: “Enkel gestopt om te tanken en te plassen”
Hèhè. Opluchting bij Mauri Vansevenant (24). De West-Vlaming voelt zich opnieuw renner: zijn vierde plaats in de Gold Race was de opsteker die hij nodig had na een lange moeilijke periode. “Afzien om het peloton te volgen, of afzien voor de overwinning: dat is een heel andere beleving.” -
PREMIUM18
Tien kilo zwaarder dan concurrentie en de geschiedenis tegen: hoe Mathieu van der Poel in Luik voor een ongelijke strijd lijkt te staan
Mathieu van der Poel: 75 kilo. Tadej Pogacar: 66 kilo. Luik-Bastenaken-Luik lijkt een ongelijke strijd, want nergens in het voorjaar speelt gewicht zo’n grote rol als zondag. De wereldkampioen staat voor een quasi onmogelijke missie leert een blik op de statistieken en data. In het moderne wielrennen slaagde geen enkele renner uit zijn gewichtsklasse erin om La Doyenne te winnen. Sterker nog, slechts één, en die kent hij heel goed, haalde het podium. -
HLN Shop
Op reis met alleen maar handbagage: zo krijg je alles in je koffer zonder te moeten proppen
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageermarc van neerveldt