BMW

Budget voor premie elektrische wagens al op? "Alle goedgekeurde premies zullen worden uitbetaald", zegt minister Peeters

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) blijft erbij dat alle goedgekeurde premies voor elektrische wagens dit jaar uitbetaald zullen worden. Uit cijfers die Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (CD&V) opvroeg, bleek dat het budget daarvoor niet volstaat. Het voorziene budget van 26 miljoen euro zou al op zijn. Peeters zegt dat niemand zich zorgen hoeft te maken. "We kunnen nog extra middelen vinden als dat nodig is".

Vlamingen kunnen sinds 12 februari een premie van de Vlaamse overheid aanvragen als ze een nieuwe of tweedehandse elektrische auto kopen. De regering had oorspronkelijk beslist om die premie ook in 2025 en 2026 toe te kennen, maar kwam daar uiteindelijk op terug. De premie zou enkel dit jaar beschikbaar zijn.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) trok 26 miljoen euro uit voor de premies. Maar dat budget zou zelfs niet volstaan voor alle aanvragen van dit jaar. Uit cijfers die Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (CD&V) opvroeg, blijkt dat het voorziene bedrag van 26 miljoen euro al overschreden is.

Op 18 april waren er al 4.980 aanmeldingen van nieuwe elektrische wagens en 932 tweedehands elektrische wagens. Volgens Mertens betekent dat dat er al bijna 27,7 miljoen euro nodig zal zijn om alle premies uit te betalen.

Het mobiliteitsbeleid en vooral de Vlaming verdienen beter

Sofie Mertens, Vlaams Parlementslid (CD&V)

"Al bij aanvang vreesde CD&V dat de geplande budgetten niet zouden volstaan", zegt Mertens. "Dat hebben we verschillende keren aangebracht in het parlement. Die vrees werd bovendien ook bevestigd door de Raad van State: volgens hen werden de voorziene budgetten nergens onderbouwd."

"En nu zitten we dus al bijna 2 miljoen euro boven de voorziene budgetten. Als de aanvragen op vandaag aan hetzelfde tempo doorgaan, dan komen er sinds 18 april nog elke dag 28 aanvragen bij. Rekening houdend met het kleine aantal onontvankelijke dossiers, zullen de meeste aanvragen goedgekeurd en dus ook uitbetaald moeten worden. De voorziene budgetten zullen dus simpelweg niet volstaan."

Al betekent dit niet sowieso dat de premies gestopt worden. "Er was afgesproken binnen de Vlaamse regering dat minister Peeters op zoek zou gaan naar geld als het budget op zou zijn. Maar waar zal ze die middelen vinden? Zal er verder bespaard worden op De Lijn, op het leerlingenvervoer in het buitengewoon onderwijs of op verkeersveiligheid?"

"Belofte maakt schuld, een betrouwbare overheid moet gemaakte beloftes nakomen. We hebben de minister hier meermaals voor gewaarschuwd. Het mobiliteitsbeleid en vooral de Vlaming verdienen beter."

"Rush in februari en maart"

Minister Peeters spreekt tegen dat het budget van 26 miljoen euro op zou zijn. "We zien veel aanvragen in februari en maart. Mensen konden vanaf februari de premie aanvragen met terugwerkende kracht tot september 2023. Dat betekende een rush op het aantal aanvragen. Je ziet in april dat het aantal aanvragen al drastisch gedaald is."

Als alle ingediende aanvragen tot nu toe goedgekeurd worden, "zitten we aan een bedrag van om en bij de 20 miljoen euro", zegt Peeters. "Onze administratie is nu volop bezig met het controleren van die aanvragen."

Iedereen die in het loop van het jaar een aanvraag indient die aan de voorwaarden voldoet, zal een premie krijgen

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters

De minister hamert ook op de rechtszekerheid. "We hebben met de Vlaamse regering beslist om elke aangevraagde premie in 2024 die volledig en ontvankelijk is, uit te betalen. Dat willen we ook handhaven."

"Iedereen die in het loop van het jaar een aanvraag indient die aan de voorwaarden voldoet, zal een premie krijgen. Desgevallend moeten er tijdens de begrotingscontrole aanpassingen gebeuren."

Niet besparen op leerlingenvervoer en De Lijn

Besparen op leerlingenvervoer in het buitengewoon onderwijs, zoals CD&V vreest, zal volgens Peeters niet gebeuren. "We hebben dat budget opgetrokken van 70 naar 140 miljoen euro, daar gaan we niet op besparen." Ook bij De Lijn zal geen geld weggehaald worden. "We hebben het budget voor de werkingskosten van De Lijn opgetrokken van 840 miljoen naar 1,2 miljard euro. En de budgetten voor investeringen in bijvoorbeeld bussen en trams zijn verdubbeld."

Waar zouden de extra middelen voor de premie dan wel vandaag kunnen komen? "We zien dat de kilometerheffing 500 miljoen opbrengt. Ook daar zitten extra middelen."

Peeters verwacht niet dat de rush op de aanvragen zoals in februari en maart zal aanhouden. "We zagen zo'n rush ook bij bijvoorbeeld verbouwpremies en de premies voor zonnepanelen. We zullen zien hoe het verder evolueert."

Aan Belga zegt Peeters tevreden te zijn dat de boost van het aantal ingeschreven elektrische wagens duidelijk merkbaar is. "Want naast inzetten op fietsinfrastructuur en openbaar vervoer, is de omslag naar zero-emissie in personenwagens belangrijk om onze doelstellingen inzake CO2-reductie te halen en verbeteren we ook de luchtkwaliteit."

Meest gelezen