© FVV

Meer dan 30.000 boetes op één maand: wie hier sneller dan 30 km/u rijdt, heeft het vanaf nu geweten

Gent -

Meer dan 30.000 automobilisten zijn in maart op de bon gezet omdat ze op één plaats in Gent sneller dan 30 kilometer per uur reden. En daarvoor zijn maar twee flitscamera’s verantwoordelijk. Ze staan op de kleine ring (R40) in Gent, vlak bij de plek waar twee jaar geleden een fietsster werd doodgereden door een vrachtwagen.

Sander Luyten

“Ik ben niet rancuneus, maar de verkeersveiligheid moet dringend beter. Dit drama moet andere gezinnen bespaard blijven.” Dat zei Tom Timmermans (52) in 2022, enkele maanden nadat zijn vriendin, de geliefde lerares Nathalie Lacave (44), was doodgereden door een vrachtwagenchauffeur. Die verloor de controle over zijn voertuig na een epilepsieaanval.

In de nasleep van het dramatische ongeval op het Stapelplein werd beslist de toegelaten snelheid daar en in de Klipperstraat, het volgende stuk van de kleine ring, te verlagen naar 30 kilometer per uur. In het verlengde van de Bataviabrug, de fietsbrug van de Nieuwe Dokken naar Dok-Noord, werd de oversteekplaats voor fietsers en voetgangers bovendien wat verplaatst en er kwamen verkeerslichten. Verderop, in het verlengde van de Matadibrug, zijn er geen lichten maar ligt wel een zebrapad.

Cijfers van de politie tonen dat bijna twee jaar na het dodelijk ongeval niet alle automobilisten weten dat je daar nog maar 30 in plaats van 50 per uur mag rijden. In maart flitsten de snelheidscamera’s in de Klipperstraat en op het Stapelplein samen liefst 33.230 automobilisten. 28 keer werd een bestuurder geflitst omdat die door het rood reed.

In april begingen al minstens 939 automobilisten een snelheidsovertreding, in februari stonden de flitscamera’s niet aan, in januari alleen die van het Stapelplein. Toen werden 3.781 snelheidsovertredingen geregistreerd. (Lees verder onder foto)

© fvv

Een van de vele ‘gelukkigen’ is Gentenaar Hans Buyse. Hij kreeg in maart drie snelheidsboetes, voor 32, 34 en 38 kilometer per uur, na een correctie van 6 kilometer per uur. Buyses boetes startten aan 65 euro en liepen op tot 80 euro. “Mijn eerste twee overtredingen waren in het begin van de maand. Ik had pas iets door toen ik die een tijd later in de bus kreeg. Als je de snelheid zo drastisch verlaagt op een drukke weg, zet daar dan tenminste in beide richtingen een groot bord om dat aan te duiden.”

Slechte zichtbaarheid

De meeste buurtbewoners zijn net blij dat er nog maar 30 kilometer per uur mag worden gereden én dat er eens wordt geflitst. Mattias Vanhoecke uit de Klipperstraat vindt vooral de situatie bij de Matadibrug onveilig. “Net in die s-bocht steken veel fietsers over en daar is geen verkeerslicht. 50 kilometer per uur rijden, is daar levensgevaarlijk voor zwakke weggebruikers. De zichtbaarheid is er een pak minder dan aan de oversteekplaats op het Stapelplein.” (Lees verder onder foto)

© fvv

Sinds de snelheidsverlaging heeft Vanhoecke, die zelf vaak met de fiets rijdt, het gevoel dat het rustiger is geworden in de straat. “Dit is een gevaarlijke plek maar als je hier woont, wen je daaraan. Van mij hoeven die automobilisten niet te worden beboet. Ik zou liever hebben dat ze spontaan hun rijgedrag aanpassen. Ik hoop dat er nu een structurele gedragswijziging komt, en niet alleen als die flitspaal aan staat.”

Scholen

Wanneer er wel of niet wordt geflitst, daarover communiceert de politie niet. Maar het beleid is duidelijk: “Het idee is om de flitscontroles te richten op plaatsen waar de meeste ongevallen gebeuren en waar bewoners of scholen aangeven dat onveilige snelheden worden gebruikt.”

Op termijn wordt de omgeving sowieso veiliger voor fietsers en voetgangers. Zodra de nieuwe Verapazbrug over het Handelsdok klaar is, wordt de kleine stadsring verlegd van Dok-Noord naar de Afrikalaan. Dok-Noord wordt dan autoluw.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer