Ryanair vreest hete zomer in de luchtvaart: "Risico op stakingen bestaat wel degelijk"
ReisnieuwsRyanair vreest voor een hete zomer in de luchtvaartsector. Marketingdirecteur Kenny Jacobs verwees in Brussel naar de pilotenstaking bij Brussels Airlines en naar de meerdaagse stakingen bij Air France-KLM. Maar ook Ryanair zelf is niet immuun voor acties, gaf hij toe. "Ik hoop dat het niet komt tot verstoringen, maar als je kijkt naar de hele industrie bestaat er wel degelijk een risico op stakingen", klonk het op een persmoment in Brussel.
Ook bij Ryanair is er al enkele maanden sociale onrust. De Ierse lowcostmaatschappij weigerde tot enkele maanden geleden vakbondsafgevaardigden te erkennen, maar lijkt nu toch bij te draaien. In Duitsland en Italië is er al een akkoord over een vakbondsvertegenwoordiging, in België komt er binnen de maand overleg met vertegenwoordigers van de piloten. De vakbond LBC-CNE, die optreedt als vertegenwoordiger voor de piloten, zegt nog geen uitnodiging te hebben ontvangen.
"Blijven ons model trouw"
De marketingdirecteur van Ryanair wilde niet ingaan op de inhoud van die gesprekken. Volgens hem zijn de eisen van Ryanair-piloten niet noodzakelijk dezelfde als bij Brussels Airlines. "We gaan in elk geval ons lowcostmodel trouw blijven", klonk het nog.
Een vijftal vakbonden, waaronder de Belgische LBC, hebben eind vorige maand een ultimatum gesteld aan Ryanair. Ze dreigen met een staking als de Ierse luchtvaartmaatschappij tegen 30 juni niet is ingegaan op hun eisen, waaronder het toepassen van de geldende nationale wetgeving. Maar dat lijkt Ryanair niet van plan. Jacobs: "We opereren in 28 verschillende landen en gaan dus niet 28 verschillende arbeidsreglementen toepassen. Dat zou niet efficiënt zijn."
"Gericht kiezen waar we uitbreiden"
Ryanair nuanceerde ook de bewering van Brussels Airport dat de Ierse lowcostmaatschappij haar activiteiten de jongste maanden heeft teruggeschroefd. "We hebben vier jaar van sterke groei gekend op Zaventem. Maar het is normaal dat er verschuivingen tussen verschillende luchthavens zijn in termen van capaciteit", aldus nog Jacobs.
Volgens hem waren er de jongste maanden nu eenmaal veel groeiopportuniteiten voor Ryanair in Duitsland en in Italië. "We moeten dus gericht kiezen waar we extra gaan uitbreiden."
"Ongekende groei"
Jacobs verzekerde dat dit niets te maken heeft met mogelijke problemen op de Belgische markt. "We hebben de jongste jaren een ongekende groei gekend in België (Charleroi en Zaventem; nvdr). We zijn de tweede grootste speler met een marktaandeel van 27 procent, na Brussels Airlines en voor TuiFly. De voorbije winter groeide Ryanair in België met 3 procent, klonk het nog.
Boetes geen effect
Maar de levering van nieuwe vliegtuigen bepaalt de groei van de capaciteit. De Ierse lowcost carrier kiest dan ook voor markten met de meeste groeikansen, zoals Duitsland en Italië. Volgens de marketingdirecteur hebben de boetes voor het overschrijden van de geluidsnorm boven het Brussels gewest niets veranderd aan hoe Ryanair vliegt op Brussels Airport.
"Terugbetaling plus 5 euro"
Om haar lowcost-karakter nog wat meer in de verf te zetten, komt de Ierse luchtvaartmaatschappij vanaf oktober met een laagsteprijsgarantie. "Als men eenzelfde vlucht -op dezelfde luchthaven, dezelfde dag en ongeveer hetzelfde tijdsbestek- vindt die goedkoper is, dan betalen we het prijsverschil terug. Plus nog eens vijf euro extra", kondigde Jacobs aan. Het ticket moet dan wel ongeveer twee weken op voorhand zijn geboekt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijnenergie
Nieuw systeem schakelt toestel van Bosch of Siemens automatisch aan op voordeligste moment: de pro's en contra's in de kijker
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
PREMIUM
Zoveel kost een dagje zoo je gezin écht: “Meer dan 150 euro is normaal, maar één dierentuin is goedkoper”
In vier dierentuinen betaal je exact hetzelfde als vorig jaar, terwijl twee grote spelers hun prijzen opnieuw optrekken. Dat blijkt uit een prijsvergelijking van HLN. Een gezin met twee volwassenen en twee kinderen betaalt minstens 132 euro om naar de olifanten en leeuwen te gaan kijken. Toch hoeft dat niet altijd zo te zijn. Onze journalist vond verschillende manieren om tientallen euro’s te besparen op je tickets. “Deze bekende speelgoedketen verkoopt tickets aan een lagere prijs.” -
-
PREMIUM
Zes Europese reisbestemmingen verhogen hun toeristentaks: hoeveel moet jij extra betalen voor jouw vakantie?
-
Met de auto naar Zuid-Frankrijk? Waarom dat misschien niet het beste idee is
De paasvakantie staat voor de deur en dat is voor velen de ideale gelegenheid om hun batterijen volledig op te laden. De ene blijft liefst rustig thuis, terwijl anderen er liever op uit trekken voor een korte vakantie. Maar brengt dat reizen wel echt rust? Gelukspsycholoog Josje Smeets legt uit hoe je vermijdt dat je overspannen en uitgeput terugkeert van op reis. -
Slim tanken kan je tot 37 cent per liter besparen: zo rijd je het goedkoopst naar je vakantiebestemming
Tanken langs de snelweg valt vaak duurder uit. Als je straks met de auto op reis gaat, loont het dus de moeite om vooraf na te gaan waar de goedkopere tankstations zich bevinden. Maar hoe doe je dat precies? En hoeveel geld kan je op die manier besparen op (weg naar) jouw bestemming? -
"Alsjeblieft, geen roekeloosheid meer": preventieorganisatie deelt schokkende beelden van Britse toerist (40) die op rotsen valt na mislukte sprong in poel
-
PREMIUM
In Pairi Daiza slaap je sinds dit weekend nóg dichter bij de dieren. Onze reisexpert test het uit: “Nu kan je ze aaien”
-
KIJK. Opnieuw incident met Boeing: landingsgestel van vliegtuig begeeft het nadat het noodlanding moet inzetten
Een Boeing 737 heeft zondag een noodlanding moeten maken in Zuid-Afrika nadat een van de wielen van het vliegtuig loskwam tijdens het opstijgen. Videobeelden tonen hoe er nadien rook uit het kapotte landingsgestel lijkt te komen wanneer de volle FlySafair-vlucht over de landingsbaan in Johannesburg rijdt. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
HLN Shop
48 uur genieten zonder lange reistijden te moeten verduren? Vier luxueuze citytrips bij onze noorderburen
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerpeter maas
Jan Verstrepen
Jef Denijs
Stefan Vantstraat
guy vermeulen