© BERT DE DEKEN

Kempense jeton verovert de wereld: “Door de vele festivals zijn we snel gegroeid”

Het bedrijf b-token uit Retie maakt jetons van visnetten. Het Kempense bedrijf wil zo de plastic afvalberg in oceanen verkleinen. Toch wordt 70% van de jetons in Retie nog steeds van nieuw geproduceerd plastic gemaakt. “Tegen 2025 moet dat 0% zijn”, zegt het bedrijf.

Christof Willocx

Diep in de Kempen schuilt een bedrijfje met amper vijftien werknemers en een handvol machines, dat wereldleider is in de productie van jetons. B-token exporteert zijn kleine ronde goudmijntjes vanuit Retie naar 83 landen, van Djibouti tot Irak en Libanon.

“We hebben ons bedrijf tien jaar geleden opgericht omdat er een tekort was aan producenten van jetons”, zegt Nathalie Breugelmans, manager van b-token. “Enkel Nederlandse bedrijven produceerden het, maar de vraag was veel groter dan het aanbod. We zijn snel gegroeid omdat er heel veel festivals zijn in België. Die trend is overgeslagen naar het buitenland. Vandaar dat we nu ook veel jetons leveren aan buitenlandse festivals, zoals Lollapalooza in Chili en het Partai-festival in Venezuela. We produceren dit jaar in Retie 70 miljoen jetons. Dat levert ons een omzet van 2,2 miljoen euro op.”

Jetons van visnetten

B-token worstelt wel met één probleem. “70% van onze jetons wordt gemaakt van plastic. Dat is slecht voor het milieu”, zegt Breugelmans. “Plastic komt in onze zeeën terecht en het vergaat niet. Het is verantwoordelijk voor de dood van heel veel zeedieren.”

“Daarom hebben we beslist om jetons van andere materialen te maken, zoals visnetten. Die groene jetons noemen we ‘ocean tokens’.”

De Verenigde Naties (VN) schat dat er zo’n 640.000 ton oude visnetten op de bodem van de oceanen en zeeën ligt. B-token pakt dat probleem aan met de hulp van het Deense bedrijf Plastix Global, dat inzamelpunten voor versleten visnetten voorziet in Scandinavische havens. Plastix Global verwerkt die visnetten tot plastic korrels en stuurt die vervolgens naar de Kempen.

“Wij maken er jetons van door de korrels in onze machines tot op 300 graden Celsius te verwarmen en er met een mal het logo van onze klant op te zetten”, zegt Nathalie Breugelmans. “We hebben al een eerste klant voor onze ‘ocean tokens’. Een Zuid-Afrikaanse keten van visrestaurants heeft 100.000 exemplaren besteld.”

© RR

© RR

In 2025 geen plastic meer

B-token maakt ook jetons van zetmeel dat afkomstig is van aardappelschillen, die als afval achterblijven bij frituren, en van houtafval uit Duitsland. “Onze ecologische jetons zijn een pak duurder dan de plastic versies, omdat de materialen duurder zijn”, zegt Breugelmans.

“Jetons van visnetten zijn 10% duurder dan de plastic exemplaren. Zetmeel is 25% duurder en houtafval 30%. Maar onze klanten zijn bereid om daarvoor te betalen, omdat het ecologische bewustzijn ook bij hen groeit. Wij engageren ons om tegen 2025 geen enkele jeton meer te produceren die gemaakt is van nieuw plastic. Naast zetmeel, houtafval en visnetten willen we dan enkel nog gerecycleerd plastic gebruiken, zoals gebruikte jetons die hier terug binnenkomen of cd-doosjes.”

Supermarkten en militairen

B-token produceert niet alleen jetons voor festivals. “Frankrijk is onze grootste klant. We exporteren elk jaar 25 miljoen jetons naar onze zuiderburen, omdat de supermarkten onze producten daar gebruiken voor hun winkelkarren”, zegt Breugelmans.

“Ook Engeland is een belangrijke klant. Jetons worden daar in scholen gebruikt om kinderen met geld te leren omgaan en om ze te belonen als ze iets goeds hebben gedaan.”

B-token heeft ook een verkoopkantoor in de Amerikaanse stad Miami. “Onze producten worden daar gebruikt voor zwervers”, zegt Nathalie Breugelmans. “Mensen kunnen in bepaalde winkels jetons kopen om die aan bedelaars te geven. Die bedelaars kunnen de jetons dan inruilen voor eten en drank, maar niet voor alcohol of drugs.”

“Er zijn militairen in de Verenigde Staten die onze houten jetons gebruiken op café. Als ze naar het toilet gaan, leggen ze de jeton op hun stoel. Dat betekent dat niemand op die stoel mag zitten.”

Amerikaanse kerk is goede klant

Het Kempense bedrijf maakt ook jetons voor Amerikaanse kerken. “Op elk exemplaar zetten we een van de tien geboden”, zegt Breugelmans. “Omdat onze producten met het vliegtuig naar de Verenigde Staten vertrekken, is onze ecologische voetafdruk erg groot. We compenseren dat door aan transporteur UPS een extra som te betalen om op onze kosten bossen aan te planten, waardoor er weer CO2 uit de lucht wordt gehaald.”