Procedure voor collectieve vordering wordt korter: “Bescherming consumenten en kmo’s meer tanden geven”

Het voorstel van minister Pierre-Yves Dermagne werd unaniem goedgekeurd in de plenaire Kamer.© BELGA

Wie mee een collectieve vordering instelt, moet sneller uitzicht krijgen op een uitspraak en eventueel een schadevergoeding. Dat is althans het doel van een hervorming van het systeem van collectieve vordering die donderdag unaniem groen licht heeft gekregen van de plenaire Kamer. De hervorming moet de bescherming van consumenten en kmo’s “meer tanden geven”.

Bron: BELGA

Sinds 2014 is het in ons land mogelijk in groep een schadevergoeding te eisen in consumentenzaken. Dat kan evenwel enkel via groepsvertegenwoordigers: consumentenverenigingen die aan een reeks voorwaarden moeten voldoen. Maar die procedure verloopt soms traag. Afgelopen zomer kreeg Test-Aankoop gelijk van de rechter in het kader van dieselgate, terwijl de collectieve vordering al in 2016 aanhangig was gemaakt.

LEES OOK. Er komt eindelijk vergoeding voor gedupeerden van Dieselgate: hoeveel krijg je? En kan VW nog in beroep gaan? (+)

Beklaagde moet gedupeerden inlichten

Het wetsontwerp van minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS) heeft als doel de efficiëntie van de procedure op te krikken. Zo zal een rechter zich in de ontvankelijkheidsfase niet langer moeten uitspreken over de samenstelling van de groep consumenten of kmo’s. In plaats van die tijdrovende fase komt er een eenvoudige administratieve verificatieprocedure. De procedure wordt ook versneld door een kortgeding mogelijk te maken.

Om meer schot in de zaak te krijgen, zal de groepsvertegenwoordiger van benadeelde consumenten of kmo’s het ontbreken van reactie van de tegenpartij kunnen aankaarten. Als de rechter een gebrek aan actie vaststelt, kan hij een tijdschema vastleggen voor de uitwisseling van conclusies en de zitting.

In de laatste fase, die van de beslissing, is bepaald dat gedupeerde consumenten binnen een jaar schadeloos worden gesteld. Nieuw is ook dat gedupeerden zich voortaan na afloop kunnen melden. Momenteel moet dat in regel bij het begin van de procedure, ook al kan die jaren in beslag nemen.

Er komt een verplichting voor de beklaagde om actief mee te werken aan het identificeren van benadeelde partijen. Die zullen verplicht moeten worden gecontacteerd. De rechtbank kan de beklaagde ook verplichten om gedupeerden op de hoogte te stellen van zijn uitspraak.

Test-Aankoop tevreden

Test-Aankoop reageert tevreden op de hervorming. “We zijn blij met het werk dat is verricht om de effectiviteit van class actions te verbeteren”, zegt woordvoerder Laura Clays. “Class actions zijn een cruciaal instrument in de belangenverdediging van consumenten. We zijn ervan overtuigd dat deze maatregelen de toegang tot de rechter zullen vergemakkelijken en zullen zorgen voor minder straffeloosheid bij bedrijven die zich niet aan de regels houden.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen