Waarom social media waardeloos zijn
Is je telefoon het eerste wat je oppakt als je wakker wordt, en het laatste wat je neerlegt voor het slapengaan? Wat begon als een belofte van efficiëntie en tijdsbesparing blijkt ons geheugen, onze focus en ons denkvermogen aan te tasten. Misschien wil je minder tijd aan je telefoon besteden, maar weet je niet waar je moet beginnen. Prijswinnend journalist Catherine Price biedt met haar boek 'Ik maak het uit! Een gezonde relatie met je smartphone in 30 dagen' een praktisch en uitvoerbaar plan om het uit te maken met je telefoon en vervolgens weer bij te leggen. In dertig dagen vorm je een nieuwe, gezonde relatie. Hieronder lees je exclusief haar hoofdstuk over sociale media en waarom die volgens Price Waardeloos zijn.
Als ik mensen vraag met welke apps ze de meeste problemen hebben, blijken dat meestal de social media-apps. Net als met junkfood is het moeilijk om het consumeren van de inhoud van deze apps een halt toe te roepen, ook al ben je je ervan bewust dat je er misselijk van wordt.
En dat misselijke gevoel heb je niet voor niets. Social media, met hun doelbewust verslavende opzet en hun op spionage gebaseerde businessmodel, zijn een perfect voorbeeld van het ‘Trojaanse paard’; ze zijn bedoeld om ons zodanig te manipuleren dat we dingen doen en delen die we anders niet zouden doen en delen – vaak met negatieve gevolgen voor onze geestelijke gezondheid en voor de samenleving als geheel. En wanneer je eenmaal beseft welke krachten er achter social media aan het werk zijn, ga je misschien ook anders denken over veel andere apps en functionaliteiten op je telefoon.
Heb je je ooit afgevraagd waarom alle social media-apps gratis zijn? Dat is niet omdat hun makers gedreven worden door een filantropische drang om de wereld selfies te helpen delen. Het is omdat wij eigenlijk niet de klanten zijn, en het social media-platform eigenlijk niet het product is.
De adverteerders zijn de klanten. En het product dat wordt verkocht, is onze aandacht.
Denk er maar eens over na: hoe meer aandacht we aan Facebook, Twitter, een datingapp of andere social media besteden, hoe meer mogelijkheden het programma in kwestie heeft om ons gesponsorde posts te laten zien. En hoe meer informatie wij vrijwillig posten, hoe meer gepersonaliseerd de gesponsorde posts en apps kunnen zijn, hoe meer ze onze aandacht kunnen kapen en hoe meer winst ze voor het social media-bedrijf opleveren.
Ramsay Brown, de oprichter van Dopamine Labs, zegt het als volgt: "Jij betaalt niet voor Facebook. Adverteerders betalen voor Facebook. Jij mag het gratis gebruiken omdat jouw oogbollen de koopwaar zijn."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Van 30 tot ruim 100 euro: dit kan je jaarlijks besparen als je je decoder afdankt en tv-kijkt via een app
-
PREMIUM
GETEST. Apple Vision Pro is peperduur, maar wat kan je er eigenlijk mee?
Bijna elke VR-bril die de afgelopen jaren is uitgebracht, heeft HLN-techjournalist Kenneth Dée getest. Nu is het de beurt aan misschien wel de belangrijkste: de Vision Pro van Apple. Hoe bedien je deze bril? Werkt dat goed en wat zíe je juist? “Nog nooit was het beeld zo scherp”, zegt onze techexpert. Maar de prijs van het hightech snufje doet duizelen: is deze bril zijn geld waard? -
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
Voor een optimaal rendement van je zonnepanelen, is een regelmatige onderhoudsbeurt geen overbodige luxe. Maar hoe vaak moet je je zonnepanelen reinigen? Welke producten gebruik je daarvoor? En kan je dit zelf doen? Deze tips van bouwsite Livios helpen je op weg. -
-
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
-
1
“Apple verkocht zeker 160.000 exemplaren van nieuwe Vision Pro-bril tijdens lanceerweekend”
Apple zou tussen de 160.000 en 180.000 exemplaren van zijn mixedrealitybril, de zogenaamde Vision Pro, hebben verkocht tijdens het lanceerweekend. Dat beweert Apple-analist Ming-Chi Kuo. De hoogtechnologische bril is voorlopig enkel verkrijgbaar in de Verenigde Staten en heeft een prijskaartje van maar liefst 3.499 dollar (zo’n 3.240 euro). -
Facebook krijgt bakken kritiek over zich heen: zo bescherm je je privacy, of verwijder je je profiel
Facebook ligt zwaar onder vuur na de bekendmaking van de gegevensdiefstal van meer dan 50 miljoen gebruikers, data die door het bedrijf Cambridge Analytica gebruikt zijn om verkiezingen wereldwijd te beïnvloeden. De hashtag #DeleteFacebook piekt sinds afgelopen weekend, en steeds meer gebruikers zoeken informatie op over hoe ze zich beter kunnen beschermen of zelfs hun profiel kunnen verwijderen. -
Independer.be
Eindelijk: ook Telenet ondersteunt de eSIM voor smartphones, na Proximus en Orange
-
Apple stijgt op Wall Street na geruchten over staken autoproject
-
KIJK. Wereldberoemde rapper speelt voor meer dan honderdduizend euro vals tijdens gokspel, wordt betrapt door volgers livestream
De rapper 21 Savage speelt een gokspel met Adin Ross tijdens een livestream op Kick. Daarbij halen ze om de beurt een kaart uit een hoop, de hoogste kaart wint. Maar wanneer Adin even wegkijkt, is te zien hoe een kompaan van de rapper een kaart aanwijst. En dat gaat uiteraard niet onopgemerkt voorbij voor de honderdduizend kijkers die de stream op dat moment volgen. -
22
Ingenieur van Tesla gewond nadat hij wordt “aangevallen” door defecte robot
In de Tesla-fabriek van Austin in de VS is een ingenieur gewond geraakt “door een aanval van een defecte robot”. Dat schrijft de Britse tabloid ‘Daily Mail’ op basis van een ongevallenrapport uit 2021. Twee getuigen zagen hoe een robot, die wordt gebruikt om auto-onderdelen te snijden uit aluminium, zijn metalen klauwen in hun collega liet zakken. -
Fitnessring, slimme bril en AirPods met camera’s (codenaam B798): Apple overweegt om deze nieuwe producten te ontwikkelen
13 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerNoël Van De Meutter
linda thinks
Bernd Vaes
Jef Denijs
Titine d' Oléron