Moraliteitsonderzoek lijkt de druppel

Al vijf jaar bestaat Antwerp Most Brilliant, een kwaliteitslabel voor juweliers die met diamant werken. Deelnemende handelaars worden grondig doorgelicht, wat een aanzienlijke groep afschrikt, onder meer vanwege een moraliteitsonderzoek.

cm

Begin 2014 kregen zes bedrijven het eerste kwaliteitslabel Antwerp Most Brilliant. Zopas, vijf jaar na de opstart, kreeg I.Ma.Gi.N. Jewels het 25ste exemplaar toegekend. Bedrijven met het label verschijnen in internationale brochures en hun juwelen kunnen als relatiegeschenken worden gebruikt. Stad en diamantkoepel AWDC voorzien daar jaarlijks 50.000 euro voor.

Om het label te behalen moeten de juweliers zich wel onderwerpen aan een diepgaand onderzoek. Twee maanden lang controleert het bureau KIWA of een vestiging alle regels volgt en ook duurzaam, veilig en klantgericht werkt. Ook ‘moraliteit’ is een issue. Zo wordt onder meer samen met politie en parket gecheckt of de zaakvoerders een leeg strafblad hebben.

Oorsprong diamant

“Het is namelijk nefast voor ons imago als diamantstad dat als iemand een diamantjuweel koopt of ontvangt als geschenk, achteraf zou blijken dat het niet echt of zelfs maar van twijfelachtige origine of kwaliteit is”, zegt Antwerps diamantschepen Ludo Van Campenhout (N-VA).

Dat laatste lijkt velen af te schrikken. “Zo goed als alle diamantjuweliers die de audit ondergaan, behalen het label. Het gaat voorlopig om 26 bedrijven - eentje is gestopt - met in totaal 29 vestigingen. Maar er is wel een voortraject. Het team Diamant informeert een aanvrager over alle criteria, die meteen attent wordt gemaakt op de ernst en de striktheid van de vereiste criteria, waaronder het aspect moraliteit”, zegt het kabinet. “De meesten beginnen daarna niet meer aan de audit.”