EU-toezichthouder: "Binnen een paar jaar zijn dieselauto's volledig verdwenen"
Dieselauto's hebben hun tijd gehad. "Ik denk dat ze binnen een paar jaar volledig verdwenen zijn", zegt eurocommissaris voor industrie Elzbieta Bieńkowska in een interview met persbureau Bloomberg.
De toezichthouder ziet het dieselschandaal rondom Volkswagen als keerpunt. De Duitse autofabrikant gaf in september 2015 toe op grote schaal te hebben gesjoemeld om dieselwagens in testen minder vervuilend te laten lijken dan ze zijn. Dat heeft volgens de Poolse politica "het sentiment in de samenleving over emissies en schone auto's" flink geraakt.
De veranderde perceptie kan de Europese Unie, waar nog altijd ongeveer de helft van de auto's op diesel rijden, helpen bij zijn ambities een voorloper te worden op het vlak van elektrisch rijden. Nu heeft Tesla nog een voortrekkersrol in de Verenigde Staten en is China in zijn eentje goed voor de helft van de verkopen van elektrische auto's.
De Europese Commissie probeert samen met de industrie te zorgen dat er Europese accu's worden gefabriceerd. "Het is het soort project dat een lidstaat niet alleen van de grond kan krijgen." Volkswagen heeft het roer ook omgegooid. De automaker wil tegen 2025 jaarlijks 3 miljoen elektrische auto's verkopen en heeft 40 miljard euro uitgetrokken voor dat doel. De EU kan daar bij helpen door beleid aan te passen. Maar productiedoelen, zoals in China, gaan een brug te ver.
Vorige week steunden lidstaten een aanpassing van de regels waardoor de Europese Commissie meer zeggenschap krijgt bij het keuren van auto's. Fabrikanten kunnen daardoor tot 30.000 euro boete per auto krijgen en gedwongen worden tot terugroepacties. Nu gebeurt dat nog meestal per lidstaat en fabrikanten hebben vaak veel invloed bij overheden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Waarom het maken van een correcte inboedelbeschrijving cruciaal is voor de bescherming van je spullen
-
OPINIE: "De hysterie die momenteel heerst, waarbij plots alle diesel moet worden gebannen vanaf 2020, is gewoon dom"
Zowat alle steden in Europa werken of denken aan de invoering van een lage-emissiezone, als dat al niet is gebeurd. Een zone waar het beter leven moet zijn of worden voor hun bewoners. Een plek waar je buiten kan komen zonder te moeten denken aan je gezondheid of die van je kinderen. In deze lage-emissiezones worden zekere types van wagens geweerd op basis van hun emissiewaarden. -
Livios
Een snellere en goedkopere oplossing voor het klassieke zwembad in de tuin
Zomers genieten: dat betekent ook relaxen in en rond het zwembad. Doe je dat het liefst in alle privacy en zonder je te moeten verplaatsen? Bouwsite Livios legt uit welke stappen je nu best onderneemt om binnenkort optimaal te kunnen genieten. Ook een budgetvriendelijk(er) alternatief voor het klassieke zwembad komt aan bod. -
-
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
-
Europeanen kopen meer elektrische auto's
Elektrische auto's worden meer verkocht in Europa. In de eerste drie maanden van dit jaar zijn ongeveer 70.000 elektrische auto's verkocht in de Europese Unie. Dat is bijna 50 procent meer dan in de eerste drie maanden van 2017. -
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
Automobilisten die deze vakantie door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
Dieselrijders betalen 30 procent meer belastingen dan drie jaar geleden
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
De hoogdagen lijken voorbij voor Tesla. Voor het eerst sinds de coronapandemie gaan de verkoopcijfers bij de elektrische autobouwer bergaf tegenover het jaar voordien. Dit jaar speelde het bedrijf van Elon Musk al 240 miljard euro beurswaarde kwijt. Hoe komt dat? We vroegen het aan HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
Binnenland
Dieselprijs naar hoogste niveau sinds 2013: volle tank kost 25 euro minder over de grens
De maximumprijs voor een liter diesel bedraagt in ons land vanaf morgen 1,5020 euro. Dat heeft de federale overheidsdienst Economie vandaag bekendgemaakt. Het is van september 2013 geleden dat de diesel meer dan 1,50 euro kost. Diesel tanken in ons land is duurder dan in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Luxemburg. -
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
148 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerpiet devlieger
Michel Mahy
Geert Tamsyn
Kirsten De Laet
jean petermans