Luister naar

Moslims ervaren vaak discriminatie

Nieuws
Meer dan 40 procent van de Nederlandse moslims voelt zich gediscrimineerd vanwege hun afkomst en religie. Vooral bij het zoeken naar werk of huisvesting hebben Nederlandse moslims te maken met discriminatie en vooroordelen.
Reinier Zoutendijk
donderdag 21 september 2017 om 21:21
Hoewel moslims lastiggevallen worden vanwege bijvoorbeeld hun hoofddoek, hebben ze veel vertrouwen in de instituties van het land waar ze wonen.
Hoewel moslims lastiggevallen worden vanwege bijvoorbeeld hun hoofddoek, hebben ze veel vertrouwen in de instituties van het land waar ze wonen. anp / Robin Utrecht

Wenen

Alleen moslims in Griekenland zijn nog vaker het slachtoffer van discriminatie dan Nederlandse moslims. Dat blijkt uit een rapport van het Europese Agentschap voor Grondrechten, de FRA. De organisatie ondervroeg ruim tienduizend islamitische migranten van de eerste en tweede generatie in vijftien EU-lidstaten. Hoewel Nederlandse moslims nog steeds vaak het slachtoffer zijn van discriminatie, is er wel sprake van een dalende trend. De afgelopen twaalf maanden voelde 42 procent zich gediscrimineerd, terwijl dat in de laatste vijf jaar nog ruim zestig procent was. Turks-Nederlandse moslims voelen zich minder vaak gediscrimineerd dan moslims met een Marokkaans-Nederlandse afkomst.

Nederlandse moslims zijn vaak al slachtoffer van discriminatie voordat ze een baan hebben: het hebben van een islamitische naam is bijvoorbeeld vaak al reden om niet uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek. Dit overkomt 44 procent van de deelnemers aan het onderzoek. Ook bij het zoeken naar een huis voelen Nederlandse moslims zich benadeeld vanwege hun naam.

Als gevolg van discriminatie voelen Nederlandse moslims zich vaak beperkt verbonden met en vertegenwoordigd in de Nederlandse samenleving. Moslims in EU-landen hebben dikwijls meer vertrouwen in de democratie, politiek en justitie van het land waar ze wonen, dan de autochtone bevolking, maar onder Nederlandse moslims ligt dat vertrouwen juist lager. Dat is te wijten aan bijvoorbeeld etnisch profileren door de politie, waardoor automobilisten met een Turks of Marokkaans uiterlijk eerder worden aangehouden. Volgens Michael O’Flaherty, directeur van de FRA, ontkracht het rapport de veelgehoorde claim dat moslims niet goed zouden integreren. ‘Hoewel ze lastiggevallen worden vanwege bijvoorbeeld hun hoofddoek, zie je dat moslims veel vertrouwen hebben in de instituties van het land waar ze wonen. Driekwart van de ondervraagden voelt zich sterk verbonden met het land waar ze wonen.’

brandstichting

Onderzoek van de Universiteit van Amsterdam uit 2015 bevestigt de discriminatie van Nederlandse moslims. Uit de Monitor moslim discriminatie van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat ruim twee derde van de Nederlandse moskeeën de afgelopen tien jaar slachtoffer was van discriminatie en islamofobie. Bij 37 moskeeën werden ruiten ingegooid, bij 21 was sprake van brandstichting. In het onderzoek werden ruim 2700 Nederlandse moslimjongeren aan het woord gelaten. Driekwart van hen vond dat ze minder kansen kregen dan hun Nederlandse leeftijdsgenoten en 85 procent voelde zich gediscrimineerd.

Volgens het Meldpunt Discriminatie is discriminatie op de werkvloer de laatste jaren afgenomen – 712 meldingen in 2015 tegenover 2142 in 2014. Ruim veertig procent van die meldingen betreft discriminatie op basis van ras. Vooral Wilders’ ‘meer of minder Marokkanen’ leidde tot het hoge aantal meldingen in 2014. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Vincent van der Ent kwam tot de conclusie dat zijn leven totaal geen zin had. 'Ik dacht geregeld: van mij hoeft het niet meer.'

Tot zijn eigen verbazing kwam Vincent tot geloof: 'Het was alsof iemand het licht in mijn hoofd aandeed'

Vincent van der Ent gaf zijn leven aan Jezus, terwijl hij helemaal niet goed wist wie Hij was. Dat gebeurde in de gemeente Mozaiek033 in Nijkerk. ‘Ik ervoer wat ik al heel lang niet ervaren had: rust en vrede.’

'Het is bijzonder dat we het Koninklijke Huis nog hebben. Daarom bid ik met speciale gelegenheden specifiek voor de koning en zijn gezin.'

Deze voorgangers bidden wel of niet voor de koning. 'Je moet Willem-Alexander niet heilig maken'

Wordt er in Nederlandse kerken gebeden voor het Koninklijk Huis? Het Nederlands Dagblad belde zes voorgangers. 'Als een dictator aan de macht zou komen, zou ik ook voor hem bidden.'

Het nieuwe schip krijgt onder meer zes operatiekamers en een volledig uitgerust laboratorium.

Mercy Ships gaat nog een ziekenhuisschip bouwen dankzij 'genereuze donatie'

De vloot van Mercy Ships wordt uitgebreid met een derde schip om jaarlijks duizenden mensen in Afrika gratis medische zorg te verlenen. De christelijke organisatie is een grote cruiserederij dankbaar voor hun steun.

De Russisch-orthodoxe patriarch Kirill vierde op 7 april het feest van de Aankondiging van de Heer, zeven maanden voor het Russisch-orthodoxe kerstfeest.

De kerkelijke loopgraaf. Zo isoleert de Russische patriarch Kirill zich steeds verder

Het hoofd van de Russisch-Orthodoxe Kerk noemt de inval in Oekraïne inmiddels ‘een heilige oorlog’. Stevige kritiek vanuit Straatsburg en Genève volgde. Estland noemt de kerk nu een terroristische organisatie.

Een aangevraagde Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

De PKN stelt de vog verplicht, tien jaar na de katholieken: 'Doen er alles aan om draagvlak te krijgen'

Een verklaring omtrent gedrag voor medewekers: na jaren praten wordt zo’n papiertje verplicht in de Protestantse Kerk. De katholieken hebben er al jaren ervaring mee. ‘Iedereen was ervan doordrongen dat het nodig was.’

Mirjam Kerkhof: 'Geloven betekent voor mij een oneindig verlangen naar God.'

Sela-zangeres Mirjam Kerkhof over liederen schrijven en haar geloof. 'Ik wil onbevangener worden'

Mirjam Kerkhof (34) heeft ooit haar relatie met een niet-gelovige vriend beëindigd. 'Dat was moeilijk, maar ik ervoer wel dat God dat van mij vroeg.'