Nog geen 10.000: elektrische auto’s blijven marginaal verschijnsel op Belgische wegen
Elektrische wagens zitten in de lift, maar blijven een marginaal verschijnsel op de Belgische wegen. Op 1 augustus reden er 9.244 elektrische personenwagens rond in ons land. Dat blijkt uit cijfers van het Belgisch statistiekbureau Statbel over het Belgisch wagenpark.
Het gaat wel om een forse stijging (41,1 procent) tegenover de 6.552 elektrische auto’s uit 2017. Het aantal hybrides (elektriciteit-benzine) steeg met 39 procent. België telt nu 81.107 hybrides van het type elektriciteit-benzine en 5.905 van het type elektriciteit-diesel. De benzine-hybrides zijn goed voor 1,39 procent van het wagenpark, een verviervoudiging sinds 2014. Met de diesel-hybrides erbij is er 1,49 procent aandeel.
Op het totale wagenpark blijft het aandeel van die groenere wagens dus zeer klein. Op 1 augustus stonden er exact 5.853.782 personenwagens geregistreerd, een stijging op een jaar tijd van 1,2 procent. Dat geeft net als vorig jaar 1,96 inwoners per auto.
Diesel blijft terrein verliezen
Ook de trend van de diesel die terrein verliest aan de benzinewagens zet zich voort. Op een jaar tijd kwamen er 7,9 procent auto’s met benzinemotor bij, terwijl de diesels met 4,4 verder daalden (na -2,5 procent in 2017).
De dieselwagens blijven door de vorige jaren - toen diesel bijvoorbeeld goedkoper was dan benzine - wel in de meerderheid: bijna 3,2 miljoen dieselpersonenwagens tegenover 2,5 miljoen benzines. “Tegenover 2014 daalde het aantal dieselwagens met zo’n 260.000 stuks, terwijl het aantal benzinewagens steeg met 490.000", meldt Statbel.
Inclusief bussen, vrachtwagens, bestelwagens, vrachtwagens, ... zijn er 7,04 miljoen voertuigen. Daar komen dan nog 490.495 motor-rijwielen bij.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Ken jij deze vijf types barbecue al? Van oldskool met houtskool tot Japanse verfijning
-
Europese primeur: waterstof tanken bij Colruyt
Het DATS 24-tankstation in industriezone Dassenveld is het eerste in Europa waar je naast klassieke brandstoffen nu ook waterstof kunt tanken. Wagens die daar op rijden, vind je vandaag amper. Maar voor CEO Jef Colruyt moeten automobilisten zoveel mogelijk groene alternatieven aangeboden krijgen. -
PREMIUM
“Af en toe je stuur loslaten kost 6.000 euro extra”: wanneer komen er zelfrijdende auto's op de Belgische wegen?
Donderdag voerde onderzoekscentrum IMEC op een afgesloten circuit in Lommel testen uit met zelfrijdende auto’s. Vanaf 2026 ziet Vlaams minster van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) zulke testen ook zitten op de openbare weg. Wil dat zeggen dat we binnenkort een wagen gaan kunnen kopen die ons uit zichzelf zal rondrijden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn maakt de balans op en rekent bespreekt de kostprijs daarvan die ook wij nu al voelen. -
-
PREMIUM
“Een speedpedelec brengt geld op, terwijl een auto enkel geld kost”: zoveel wint Carlos (42) door een e-bike te leasen
-
PREMIUM
Onze autokenner reed met de Chinese Omoda E5: “Het is zeer de vraag wat ‘goedkoper’ betekent”
Omoda is nog maar eens een nieuw Chinees merk dat hier straks neerstrijkt in de hoop de Belgische consument te verleiden. Of dat zal lukken, is nog maar de vraag. Onze HLN-autospecialist Joost Bolle probeerde de volledig elektrische Omoda E5 uit en geeft zijn harde verdict. “Ze zullen hun huiswerk toch wat beter moeten maken.” -
Livios
“Nu vraagt meer dan 50% van onze klanten hiernaar”: ken jij al dé nieuwe trend bij zwembaden in de tuin?
Volgens de Belgische Federatie van Zwembad- en Wellnessprofessionals (BFZ) is een smartpool dé hype van het moment. Een wat? En wat maakt een smartpool dan zo slim? Bouwsite Livios vroeg het aan: Patrice Dresse (directeur van BFZ), Jean Claude Jacobs (bestuurder G.Gil.Production-Zwembaden Waterair Belux) en Antoon Boeykens (directeur van LPW Pools). -
Mijnenergie
Waar kan je de lagere energieprijzen meteen voor enkele jaren vastleggen?
-
HLN Shop
Verleng de levensduur van je e-bike: dit betaal je voor een nieuwe transmissie en een onderhoud
-
22
Volvo wil vrachtwagens laten rijden op waterstof
Volvo gaat vrachtwagens ontwikkelen met verbrandingsmotoren die op waterstof zullen rijden. Dat heeft de truckbouwer donderdag aangekondigd. -
Auto's worden steeds langer: zelfs tot 5 meter
Bijna elk nieuw automodel dat op de markt komt, is groter dan zijn voorganger. Binnenkort komt de BMW X7 op de markt en die is met zijn vijf meter nog groter dan zijn voorgangers. Veel langer mogen auto’s echter niet worden, want ze zijn moeilijk te rijmen met de emissie-eisen en kunnen nu nog maar net in parkeerplaatsen. -
Als motorrijders op hun helm tikken denken ze niet dat je gek bent, maar bedoelen ze dit
161 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRoger Boxberger
Freddy De Vos
Hendrik Patyn
Gerd Peeters
Hugo Van Haevre