Nog geen 10.000: elektrische auto’s blijven marginaal verschijnsel op Belgische wegen
Elektrische wagens zitten in de lift, maar blijven een marginaal verschijnsel op de Belgische wegen. Op 1 augustus reden er 9.244 elektrische personenwagens rond in ons land. Dat blijkt uit cijfers van het Belgisch statistiekbureau Statbel over het Belgisch wagenpark.
Het gaat wel om een forse stijging (41,1 procent) tegenover de 6.552 elektrische auto’s uit 2017. Het aantal hybrides (elektriciteit-benzine) steeg met 39 procent. België telt nu 81.107 hybrides van het type elektriciteit-benzine en 5.905 van het type elektriciteit-diesel. De benzine-hybrides zijn goed voor 1,39 procent van het wagenpark, een verviervoudiging sinds 2014. Met de diesel-hybrides erbij is er 1,49 procent aandeel.
Op het totale wagenpark blijft het aandeel van die groenere wagens dus zeer klein. Op 1 augustus stonden er exact 5.853.782 personenwagens geregistreerd, een stijging op een jaar tijd van 1,2 procent. Dat geeft net als vorig jaar 1,96 inwoners per auto.
Diesel blijft terrein verliezen
Ook de trend van de diesel die terrein verliest aan de benzinewagens zet zich voort. Op een jaar tijd kwamen er 7,9 procent auto’s met benzinemotor bij, terwijl de diesels met 4,4 verder daalden (na -2,5 procent in 2017).
De dieselwagens blijven door de vorige jaren - toen diesel bijvoorbeeld goedkoper was dan benzine - wel in de meerderheid: bijna 3,2 miljoen dieselpersonenwagens tegenover 2,5 miljoen benzines. “Tegenover 2014 daalde het aantal dieselwagens met zo’n 260.000 stuks, terwijl het aantal benzinewagens steeg met 490.000", meldt Statbel.
Inclusief bussen, vrachtwagens, bestelwagens, vrachtwagens, ... zijn er 7,04 miljoen voertuigen. Daar komen dan nog 490.495 motor-rijwielen bij.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Auto's worden steeds langer: zelfs tot 5 meter
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
HLN Shop
Mogelijk fataal voor je hond of kat: welke voeding mag je nóóit met je huisdier delen?
Een hond die smekend naar je opkijkt terwijl je aan het eten bent, of een kat die zich behaaglijk op je schoot vlijt zodra je een koekje pakt: huisdieren weten hoe ze ons moeten verleiden voor een hapje van ons eten. Maar hoe veilig is het eigenlijk om ze te laten meesnoepen? En welke voeding kun je maar beter ver bij ze vandaan houden? HLN Shop overloopt welke hapjes schadelijk zijn voor je huisdier. -
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
-
De elektrische auto heeft stroom nodig en véél. Maar hoe gaat dat met het nakende tekort?
Niet alleen de kostprijs blijkt een struikelsteen voor de elektrische auto. Ook doemberichten rond nakend stroomtekort doen 'de wagen van de toekomst' meer kwaad dan goed. Want hoe elektrisch rijden als de stroom dreigt uit te vallen? -
Spaargids.be
Hoeveel zakgeld geef je aan een jong kind? En aan een tiener? Zo maak je een slimme beslissing
Nee, door zakgeld te geven, leer je je kinderen niet automatisch met geld omgaan. Maar het is zeker een goed begin. Vanaf wanneer geef je hen dan zakgeld? Hoeveel? En hoe evolueert dat bedrag naarmate je kinderen ouder worden? Spaargids.be vroeg advies aan financieel specialist Annelou van Noort, medeauteur van het boek ‘Later word ik rijk’. -
PREMIUM
“Een speedpedelec brengt geld op, terwijl een auto enkel geld kost”: zoveel wint Carlos (42) door een e-bike te leasen
-
Jobat
Op je 50ste met pensioen? Volg deze vijf stappen: “Zorg altijd voor een plan B, C en D”
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
‘XPeng’ en ‘Geely’ spreek je anders uit dan je denkt: zo klinken namen van opkomende Chinese automerken echt
Bijna elke maand komt er wel een nieuw automerk bij op de markt. En het zijn vooral Chinese fabrikanten die op stormachtige wijze voet aan de grond proberen te krijgen in Europa. Een korte cursus Chinese merknamen. -
Europese primeur: waterstof tanken bij Colruyt
161 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRoger Boxberger
Freddy De Vos
Hendrik Patyn
Gerd Peeters
Hugo Van Haevre