© vier/isopix

Eric Goens richt camera’s op Hasselts politiekorps in vervolg op ‘Niveau 4’

Politie Limburg Regio Hoofdstad vertolkt een hoofdrol in de opvolger van ‘Niveau 4’. In die tv-reeks volgde Eric Goens, maker van onder meer ‘Die Huis’, de politiezone Brussel-West vlak na de aanslagen in Zaventem en Brussel. Dit keer komt het politiewerk in kleinere steden als Hasselt en Aalst aan bod. De reeks zal in september te zien zijn op VIER.

Joos MEESTERS

Hoe de opvolger van ‘Niveau 4’ zal heten staat nog niet vast, maar de opnames in Hasselt zijn al een maand bezig. “Het was eigenlijk een tip van Brice De Ruyver (de onlangs overleden criminoloog, nvdr.), die fan was van ‘Niveau 4’”, zegt Eric Goens. “Hij vertelde dat er een verschuiving van de criminaliteit is van de grote steden naar de centrumsteden.” En dus richtte Goens’ productiehuis Het Nieuwshuis dit keer de camera’s op Aalst, Hasselt en een derde stad die hij nog niet wil prijsgeven.

Maar er is nog een reden. “We gaan naar gemeenteraadsverkiezingen en veiligheid wordt ongetwijfeld een cruciaal thema”, zegt Goens. “We gaan na hoe het gesteld is met onze veiligheid en de werking van de politie. Niet met de oversten maar vanuit het korps zelf.”

Twee regisseurs van Het Nieuwshuis zijn aan het draaien in Hasselt. Ook de Zonhovense cameraman Ben Neyens, ook al present tijdens de eerste reeks ‘Niveau 4’, is weer van de partij.

Het duurde bijna een half jaar voordat Het Nieuwshuis toestemming kreeg om te draaien. “Met politie, parket en burgemeester zijn er nogal wat partijen bij betrokken”, zegt Goens. “En mijn voorwaarde was duidelijk: als we het doen, dan niet om op kantoor te zitten, maar dan willen we er ook bij zijn als er iets gebeurt.”

© ISOPIX

Gevaarlijk

“Al bij de eerste gesprekken hadden we er een goed gevoel bij”, zegt Dorien Baens van politiezone Limburg Regio Hoofdstad. “De makers willen niet enkel sensatie, ze willen ook thema’s brengen die maatschappelijk relevant zijn. Bovendien was ‘Niveau 4’ een sterke reeks.”

Een drietal hoofdinspecteurs zijn de spilfiguren tijdens de opnames. Baens: “Tijdens hun shifts volgen de tv-makers alle interventies mee. Niet enkel de spectaculaire zaken maar ook bijvoorbeeld intrafamiliaal geweld. Ze mogen alles filmen, behalve als het te gevaarlijk wordt of de betrokkenen zich er ongemakkelijk bij voelen. Dat is tot nu een of twee keer gebeurd en toen zijn de opnames onmiddellijk beëindigd. We hebben trouwens de afspraak dat zowel het parket als de politie de beelden mogen goedkeuren voor uitzending.”

Voor conclusies is het nog te vroeg, zegt Goens. “Wat ik wel kan zeggen is dat mijn respect voor de politie blijft stijgen. Ze krijgen voortdurend te maken met agressie en een verregaand gebrek aan respect. Om in die omstandigheden altijd rustig te blijven, daar neem ik mijn kepie voor af.”