Luister naar

Vorming in christelijk onderwijs - 'Een goede leraar laat een leerling bloeien'

Nieuws
Pedagoog Tirza van Laar schreef een boek over vorming in het christelijk onderwijs. ‘De persoon van het kind, maar ook van de leerkracht, moet weer centraal komen te staan.’
Gerald Bruins Gerald Bruins
vrijdag 24 mei 2019 om 03:00
Tirza van Laar
Tirza van Laar Marieke Poel

Doorn

Met de presentatie van een boek over vorming van leraren komt een eind aan een periode van onderzoek en bezinning naar het christelijk onderwijs. Bijzonder hoogleraar Roel Kuiper en kompanen van de leerstoel ‘christelijke identiteit en maatschappelijke praktijken’ aan de Theologische Universiteit in Kampen dachten vanaf 2015, in samenwerking met de landelijke koepel van gereformeerde scholen (LVGS), intensief na over het christelijk onderwijs. Het leidde tot een uitgave over de christelijke identiteit als ‘sterk merk’, boeken met een basistheorie (Mensen kunnen bloeien) en een theologie voor het christelijk onderwijs.

In Bijzonder gevormd, dat vandaag wordt gepresenteerd op een netwerkbijeenkomst met onderwijsmensen, komen de lijnen uit de vorige boeken samen, vertelt schrijver, onderzoeker en pedagoog Tirza van Laar, verbonden aan Kuipers leerstoel. ‘Je kunt helder maken wat een christelijke identiteit is en een theologie en een theorie bedenken, maar uiteindelijk gaat het erom wat je ermee doet. Hoe worden leerlingen gevormd?’

Wat is dat, vorming in het onderwijs?

‘Dat is precies de vraag die aanleiding was voor het schrijven van mijn boek. Iedereen vindt de vorming van kinderen belangrijk, maar niemand weet precies waar het om gaat. Daarom ben ik literatuur over dit onderwerp ingedoken en heb ik gesproken met veel mensen uit de onderwijspraktijk. Ik kwam vier kenmerken tegen: vorming is iets innerlijks en hogers; iets persoonlijks en sociaals, in relatie met anderen; breed – niet alleen de overdracht van kennis, maar heel de persoon komt aan bod – en, tot slot, zij geeft altijd richting aan een ideaal. In mijn boek geef ik geen definitie. Vorming is een proces dat je niet kunt pakken en meten.’

Waarom is het onderwerp zo belangrijk dat er nu een boek over moet verschijnen?

‘Er wordt veel geschreven over vorming in reactie op het neoliberale denken in termen van rendement, producten en winstgevendheid. In het onderwijs zie je de invloed daarvan terug in het grote aantal Cito-toetsen dat leerlingen moeten maken. Er ligt te veel nadruk op toetsen en cijfers waarbij een kind vooral op zijn cognitieve kant wordt beoordeeld. De persoon van het kind, maar ook van de leerkracht, moet weer centraal komen te staan.’

Leeft de discussie bij grote groepen of alleen bij een clubje christenen?

‘Er is op dit moment een maatschappelijke discussie die breder wordt gevoerd dan alleen in de christelijke wereld. Het onderwerp leeft in ieder geval bij onderwijzers en pedagogen. Zo is de Onderwijsraad bezig met de vraag hoe je sociale opbrengsten kunt meten – meten, dat dan weer wel. Maar het valt niet mee het gesprek om te zetten in de praktijk, want de Inspectie van het Onderwijs wil resultaten zien. Een leerkracht heeft te weinig tijd voor een diepgravend gesprek met een leerling, of het ontwikkelen van zijn creatieve kant, want de resultaten die het kind behaalt moeten terug te zien zijn in de cijfers.’

Wat is christelijke vorming?

‘Daarbij vul je de vier universele kenmerken van vorming die ik eerder noemde in vanuit het christelijk geloof. Het innerlijke en hogere is dan het hart van een kind, waarin hij een diepe verbinding heeft met God. Maar niet als een los individu, altijd in relatie: met zichzelf, God, de naaste en de wereld. Christelijke vorming heeft het hele kind op het oog, met al zijn door God gegeven talenten. Het gaat om hoofd, hart én handen. Een christelijke docent kijkt breder dan de toetsresultaten. Hij wil een leerling laten bloeien, want daarmee maak je God groot.’

Zonder vorming is er geen onderwijs, maar scholing, schrijft u. Wat bedoelt u?

‘Bij scholing geef je reken- en taalles, en je toetst de resultaten. Dat is het dan. Onderwijs omvat veel meer: creativiteit, burgerschapsvorming, persoonsvorming, religieuze opvoeding ... Begrijp me goed: ook wij vinden vaardigheden als lezen en schrijven belangrijk, maar ze zijn onderdeel van een brede vorming. Je moet er niet eenzijdig nadruk op leggen.’

Is uw boek een statement tegenover mensen die geen ruimte zien voor bijzonder onderwijs, alleen maar voor openbaar onderwijs?

‘Dit boekje laat zien hoe ontzettend waardevol het bijzonder onderwijs is voor de samenleving. Wij staan voor waarden waar de samenleving mooier van wordt: rechtvaardigheid, liefde en vrede, elkaar en de naaste dienen. Daarover zijn wij bovendien heel transparant.’

Wat kan een leraar heel concreet met uw boek?

‘Ik geef geen concrete richtlijnen. Elke klas en elke leerling is anders. Het gaat mij om bewustwording. Dat een leerkracht zicht krijgt op wanneer en hoe er vorming plaatsvindt. Hij kan zo gericht zijn op het behalen van resultaten, dat er geen ruimte is voor religieuze verhalen of ervaringen in de les. Komen de grote vragen van het leven voldoende aan bod in de klas? Zie ik een leerling zoals hij is, of maar een deel? Worden zijn talenten voldoende aangesproken? En: ben ik als leraar zelf eerlijk, hoopvol en liefdevol?’ <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Demonstranten voor de Stopera, tijdens een spoeddebat in de Amsterdamse gemeenteraad over de protesten en het optreden van de politie.

Joodse studenten Dalit, David en Roy voelen zich in de steek gelaten door hun eigen universiteit

Hoe voelen Joodse studenten zich, nu demonstranten het bestaansrecht van Israël aanvallen? Ze missen het echte debat, en wijzen op de rol van docenten achter de schermen.

In een brief aan de studentenvakbond stelt het bestuur dat ‘stil blijven terwijl er een inbreuk is op mensenrechten, gezien kan worden als een indirecte vorm van steun voor hen die de rechten overschrijden’.

Haagse kunstacademie verbreekt na aandringen studenten banden met Israëlische academie

De Haagse Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) stopt de samenwerking met een prestigieuze Israëlische kunstacademie. Het is zover bekend de eerste Nederlandse onderwijsinstelling die na protest de banden verbreekt.

Zowel in Amsterdam als in Utrecht waren deze week protesten. Kay deed mee in Utrecht. 'De politie gebruikte geweld tegen mij.'

Deze christelijke student raakte gewond bij de universiteit. 'Wij zitten hier niet voor de lol'

Was het politieoptreden van afgelopen week bij universiteiten buitensporig gewelddadig? Ja, claimt demonstrant Kay, die vertelt dat hij aan het protesteren meerdere kneuzingen overhield.

Joost Klein tijdens een repetitie op het Eurovisie Songfestival.

Optreden Joost Klein bij finale Songfestival op losse schroeven, politieke spanningen lopen op

Het is nog altijd onduidelijk of Joost Klein mag meedoen aan de finale van het Eurovisie Songfestival vanavond. Organisator EBU en de Zweedse politie lieten weten dat ‘een incident’ rond Klein wordt onderzocht.

Wytze Walstra, Katja Zweerus en Simon Verboom (van links naar rechts) op de plek in Elst waar hun voedselbos moet komen.

Vier twintigers beginnen een eigen voedselbos: 'We gaan met eigen ogen zien hoe het landschap herstelt'

Vier jonge vrienden worden beheerders van een lap grond om een voedselbos te planten. Steeds meer mensen kiezen voor deze duurzame vorm van landbouw. ‘Onkruid is een stom woord - alle planten hebben een functie.’

Stolpersteine is een project van de Duitse kunstenaar Gunther Demnig (1947, Berlijn). Zijn motto is ‘Een mens is pas vergeten als zijn naam vergeten is’.

Drie struikelstenen die holocaustslachtoffers herdenken uit de stoep gewrikt in Dordrecht: 'Buitengewoon bedroevend'

Het terugplaatsen van drie verdwenen struikelstenen in Dordrecht gaat waarschijnlijk een paar maanden duren, zegt de werkgroep Stolpersteine Dordrecht. Burgemeester Kolff spreekt van een ‘buitengewoon bedroevende’ actie.