20 april 2024 om 02:05
Jan-Willem Wits
beeld nd

De schuilkerken van toen zijn het hoofddoekjesverbod van nu. We zijn altijd al goed geweest in pesten

De Amsterdamse schuilkerk Ons’ Lieve Heer op Solder, inmiddels een museum, krijgt een Europees Erfgoedlabel. Rooms-katholieke Amsterdammers mochten na de zogeheten Alteratie in 1578 – een calvinistische machtsgreep, waarbij het katholieke stadsbestuur werd verdreven - nog wel samenkomen om de mis te vieren, maar alleen in gebouwen die van de buitenkant niet als kerk herkenbaar waren. Ook werden parochiekerken en kloosters massaal onteigend. 

Over schuilkerken was mij nooit iets verteld tijdens de lessen vaderlandse geschiedenis op mijn protestants-christelijke basisschool. Laat staan dat de martelaren van Gorinchem aan bod kwamen: de negentien kloosterlingen en priesters die in 1572 werden vermoord door de Watergeuzen, omdat zij weigerden hun katholieke geloof af te zweren. 

Pas later werd mij duidelijk dat het beeld van de oeroude Nederlandse cultuur van tolerantie en godsdienstvrijheid, waarvoor Willem van Oranje en zijn dappere Geuzen het fundament legden, wel heel erg door wensdenken werd gevoed. Het duurde zelfs tot het midden van de negentiende eeuw dat katholieken in Nederland tweederangsburgers waren, die onder meer geen openbare ambten mochten bekleden. 

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Op de koffie bij 'filmster' Gerlach van Beinum, de laatste akkerbouwer onder de rook van Amsterdam

Met een documentaire over zijn leven groeit boer Gerlach, de bijzondere akkerbouwer onder de rook van Amsterdam, uit tot een begrip. Maar een echte filmster zal hij nooit worden, merkt columnist Gerard ter Horst.

beeld nd

Ik wil een tegengeluid laten horen: denken aan scheiden hoeft niet het begin van het einde te zijn

De podcast ‘Gebroken Gelofte’ van het Nederlands Dagblad, een podcast over scheiden in christelijk Nederland, heeft flink wat losgemaakt. Is het geen promo voor scheiden? Wordt scheiden zo niet genormaliseerd?

Mijn pake deelt zijn handen en zijn oren, omdat hij zijn leven lang heeft geleerd Jezus te volgen

Zijn pake logenstraft het vooroordeel dat de babyboomer enkel klaagt en profiteert, schrijft Mark de Jager. ‘In het samenwerken voor het goede, vallen kerkelijke en culturele verschillen weg.'

Jan Willem Wits

Waarom het een aderlating is als de lutheranen in Nederland zouden uitsterven

Hoelang houden de kwijnende lutherse gemeenten binnen de Protestantse Kerk het nog vol? Wat zou het betekenen als ze van de Nederlandse aardbodem verdwenen? We kunnen de lutheranen niet missen, vindt Jan-Willem Wits.

Afbeelding

Christenzionist in gesprek met een Palestijns christen. 'Je kunt altijd nog verhuizen'

Stel dat een christenzionist ergens bij Bethlehem de Palestijnse Daoud Nassar ontmoet. Aad Kamsteeg maakt zich een voorstelling van dat gesprek en welke argumenten dan meestal worden gebruikt.

Afbeelding

Het is goed te begrijpen waarom voetballer Cody Gakpo luistert naar de worship van Eline van Dijk

De teksten van een nieuwe generatie Nederlandse worship- en aanbiddingsleiders worden eerlijker valt columnist Gerard ter Horst op. Een sterk voorbeeld vormt Eline van Dijks ‘Levenswoorden’. Cody Gakpo blijkt ook fan.

Bij de Dodenherdenking denk ik vast aan Willy Bader, de kleine man die niet van geestelijken hield

De kleine man met het verwilderde, bleke gelaat heet Willy Bader. Priesters en dominees getuigen van zijn optreden in kamp Dachau. Een duivelse rol hoeft niet te leiden tot duivels gedrag, concludeert Reina Wiskerke.

Annemarie van Heijningen-Steenbergen is schrijver en spreker.

Er is 90.000 euro voor je ingezameld voor een levensreddende operatie, en dan blijkt het niet genoeg

Op de dag dat een ernstig zieke naamgenoot van Annemarie van Heijningen hoort dat al het geld binnen, vertelt het ziekenhuis dat er niet 90.000 maar 210.000 euro nodig is. Wat nu?

Almatine Leene

Maak van 1 mei een officiële vrije dag. Niet om feest te vieren maar om actie te voeren

Een achturige werkdag is voor veel mensen een onbereikbaar ideaal. Maar ook zij hebben volgens Almatine Leene recht op acht uren slapen, acht uren werken en acht uren die in het teken staan van ontspanning.