Minder mailstress voor ouders: Smartschool zet overvloed aan meldingen via e-mail standaard uit

Smartschool zet meldingen via e-mail voor nieuwe informatie voortaan standaard uit. Het schoolplatform uit Limburg doet dat omdat het merkt "dat ouders nu veel mails binnenkrijgen". De optie om die meldingen via de website of de app uit te schakelen, bestaat al langer, maar volgens Smartschool weten te weinig mensen dat.

De vele mails van Smartschool zijn al langer een bron van ergernis bij ouders, maar ook bij leerkrachten en directieleden die klagen over te veel administratie. Velen krijgen een mail met de melding dat ze een bericht hebben gekregen via de app. Daardoor krijgen ze een overvloed aan verschillende berichten op verschillende applicaties binnen, en dat leidt tot veel frustratie.

Smartschool lijkt die frustraties nu te erkennen en zet vanaf maandag de meldingen via mail standaard uit. "We hebben samen met de scholen ervoor gekozen om minder digitale prikkels naar onze gebruikers te sturen", vertelt Jan Schuer, oprichter van het bedrijf in Oudsbergen.

Afgelopen week kregen alle gebruikers van Smartschool de vraag of ze nog mails willen ontvangen.

"We hebben vastgesteld dat de meeste van onze gebruikers ook de app van Smartschool gebruiken, dus de meldingen kwamen inderdaad zowel via de app als via mail binnen. Dat is natuurlijk veel te veel. Daarom hebben we afgelopen week aan onze gebruikers gevraagd of zij nog steeds die mails willen ontvangen, met daarbij de boodschap dat de meldingen via mail vanaf maandag standaard uitstaan", legt Schuer uit.

De optie om e-mailmeldingen uit te zetten is er al jaren, maar we merken dat onze gebruikers dat niet weten

Jan Schuer, oprichter van Smartschool

Smartschool benadrukt wel dat het geen nieuwe optie is om de meldingen via mail uit te zetten. "Die optie is er al jaren, maar we merken dat onze gebruikers dat niet weten. Zowel via de website als via de app kan je kiezen of je de mais wil ontvangen of niet. Maar eerst stond die optie standaard aan, nu gaan we die dus uitzetten."

Voor wie de mails wel nog wil ontvangen, is er dus nog steeds de mogelijkheid om de meldingen via mail weer aan te zetten, al zal dat waarschijnlijk een minderheid zijn.

Campagne rond digitaal welzijn

Om extra te benadrukken dat een digitale deconnectie belangrijk is, lanceert Smartschool ook nog een extra campagne rond digitaal welzijn.

"Wij doen inspanningen om aan de digitale hygiëne te denken. Digitale rust is enorm belangrijk en we willen onze gebruikers daar ook bewust van maken. Het is niet nodig om zo veel mails te krijgen, en daar willen wij als Smartschool onze verantwoordelijkheid mee in nemen. Daarom willen we hen met deze campagne tonen hoe ze hun instellingen voor meldingen eenvoudig kunnen aanpassen."

"Smartschool is een belangrijk communicatieplatform binnen het onderwijs, dus het is normaal dat wij mee nadenken over zaken als digitaal welzijn", gaat Schuer verder. "We willen bijdragen aan een gezondere digitale balans en een betere gebruikservaring voor iedereen. Daarnaast zien we bij de meeste digitale platformen een evolutie naar minder e-mailverkeer - niet enkel binnen het onderwijs." 

Ken jij een geheimzinnig verhaal?

Een mysterieuze gebeurtenis die al jaren de ronde doet in je buurt, maar waar niemand het fijne van weet? De regiopresentatoren van Radio2 ontrafelen graag de mysteries uit jouw buurt!

Meest gelezen