Vakbonden en werkgevers willen sleutelen aan wet-Renault: "Tijdgeest is veranderd"
Zowel de vakbonden als de werkgevers zijn vragende partij om wijzigingen door te voeren aan de wet-Renault, die 20 jaar bestaat. De sociale partners leggen wel verschillende accenten. De bonden willen dat meer werknemers betrokken worden, bijvoorbeeld bij onderaannemers. De werkgevers willen dat de wet "uitgaat van hertewerkstelling in plaats van zo veel mogelijk cash".
De wet-Renault kwam in 1998 tot stand na massale ontslagen bij de fabriek van Renault Vilvoorde. De wet verplicht bedrijven om bij grote herstructureringen die gepaard gaan met een collectief ontslag, samen te zitten met de vakbonden. De personeelsvertegenwoordigers moeten in het proces de kans krijgen om vragen te stellen en eventueel tegenvoorstellen te doen.
Tijdelijk contract
De wet dateert van 1998 en paste in de tijdgeest van toen. Vandaag is de situatie totaal anders
De socialistische vakbond vindt dat het tijd is voor een bijsturing van de wet. "Nog te veel werknemers worden aan hun lot overgelaten", stelt ABVV, verwijzend naar onder meer werknemers met een tijdelijk contract. Ook bij onderaannemers van het herstructurerende bedrijf valt personeel uit de boot. "Wij vragen ons af of het echt normaal is dat werknemers bij onderaannemers die vaak heel sterk afhankelijk zijn van de opdrachtgever, bij een herstructurering niet geïnformeerd worden, niet betrokken worden in het overleg en dat de opdrachtgevende onderneming haar sociale verantwoordelijkheid niet opneemt." ABVV wil dat ook die werknemers onder een sociaal plan vallen.
Ook werkgeversfederatie VBO vindt dat na 20 jaar "de gepaste conclusies getrokken moeten worden". "De wet dateert van 1998 en paste in de tijdgeest van toen. Vandaag is de situatie totaal anders", zegt Bart Buysse, directeur generaal bij het VBO. "Een modernisering is dus op zijn plaats, maar uitgaande van hertewerkstelling in plaats van zo veel mogelijk cash. Deze zou best in gemeenschappelijk akkoord binnen de NAR gestalte krijgen."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
7
Crypto-oplichter die met miljoenen naar Brazilië trok, wordt uitgeleverd aan ons land
-
Projectontwikkelaar Ghelamco tekent verlies op
Ghelamco, het vastgoedbedrijf van de familie Gheysens, heeft het voorbije jaar verlies geleden. Dat blijkt uit de jaarresultaten die het bedrijf heeft vrijgegeven. -
HLN Shop
Oortjes versus hoofdtelefoon: zo kies je de juiste optie voor onderweg, op het werk en tijdens het sporten
Overal waar je komt, zie je wel mensen die naar muziek luisteren. Sommigen slenteren rond met compacte oortjes, terwijl anderen gaan voor een lijvige hoofdtelefoon. Als je nog geen ervaring hebt met het aanschaffen van beide audiogadgets, kan het lastig zijn om te beslissen welke van de twee jouw geld waard is. Met deze tips van HLN Shop vind je de beste optie. -
-
Ruim 6.000 Belgen kochten vorig jaar een huis in het buitenland
-
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
Een auto van het werk blijft aan populariteit winnen, zo blijkt uit cijfers van hr-dienstverlener Acerta. Maar wat is de impact van zo’n bedrijfswagen op je loon? En zijn er gevolgen voor je dertiende maand en pensioen? Jobat.be vroeg het aan Karolien Van Herpe, legal experte verloning bij Acerta Consult. -
PREMIUM22
Hoe komt het dat Esprit – ooit het hipste merk – nu de geest geeft? “Het is een merk voor boomers geworden”
Flowerpower, kleurrijke ontwerpen en ecologische stoffen: Esprit stond jaren symbool voor de Californische chic, waarin hippe vogels over de hele wereld graag de deur uit gingen. Vandaag vraagt het kledingmerk het faillissement aan in ons land en sluit het vijftien winkels. Hoe kon het zo fout lopen? -
Spaargids.be
Meer mensen vergeleken hypotheektarieven, tot vorige maand: “Het lijkt erop dat de consument het wat opgeeft”
-
Oppositie hard na drama bij Carrefour: "Sinds Caterpillar deed regering niets"
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
Investeringsfonds CIM Capital komt met nieuw overnamebod op trailerafdeling Van Hool en belooft 700 jobs te redden
Het Belgische investeringsfonds CIM Capital, opgericht door Marc Van Hool, heeft een bod gedaan op de trailerdivisie bij Van Hool. Dat bevestigt een partner bij CIM Capital. 700 jobs zouden behouden blijven. -
Notariële akte kan vanaf volgende week digitaal ondertekend worden
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJan Verstrepen
Pasta Ravioli
james vroman
adam naaktgeboren
danny van camp