© Eddy meuleman

Naoorlogse ophaalbrug in Retie ontmanteld en afgevoerd

De idyllische ophaalbrug over de Turnhoutse Vaart op de grens van Retie en Mol-Postel, die gebouwd werd net na de Tweede Wereldoorlog in 1945, is niet meer. Het totaal versleten wipbruggetje is ontmanteld en afgevoerd naar de schroothoop.

ema

Op de plaats van de charmante ophaalbrug van weleer loopt de gewestweg N123 van Retie naar de abdij van Postel nu tijdelijk dood op de kanaaloever. Om te vermijden dat auto’s er de dieperik induiken, staan er al van ver voor de kanaalovergang verbodsborden, hekken en flikkerlichten. Toch is er vorige week al een auto vol door de eerste barricade geknald: aan café De Graef op de Postelsebaan in Retie. De chauffeur raakte daarbij lichtgewond, maar de carrosserie van de auto liep zware schade.

Nog tot mei volgend jaar blijven de wegversperringen er staan. Tot zolang moet al het verkeer tussen Retie en Mol-Postel omrijden via Witgoor en Dessel. Ook fietsers kunnen er een halfjaar lang niet passeren. Brug 2 is een van de drukste fietsknooppunten in de Kempen. Voor de vele fietstoeristen op het traject geldt er een aparte wegomlegging via het jaagpad langs de Turnhoutse Vaart en de voetgangersbrug over het kanaal in Witgoor.

Geen vast viaduct

Voor de vervanging van de naoorlogse ophaalbrug in Retie trekt de Vlaamse Waterweg 1,2 miljoen euro uit. Om het pittoreske karakter in deze toeristische omgeving te bewaren kiest de Vlaamse Waterweg voor een nieuwe ophaalbrug en geen vast viaduct. De nieuwe brug wordt een kopie van de oude, alleen een beetje groter en breder. De totale breedte bedraagt 7,5 meter, met een smal rijvak van 3,5 meter voor de auto’s en een aparte strook van 3 meter erlangs voor de fietsers.

Apart fietspad

“Het aparte fietspad komt er op ons verzoek”, zegt schepen van Openbare Werken Luc Janssens (Nieuw Retie) trots. “Zo willen we conflicten tussen fietsers en auto’s die elkaar kruisen en tegelijk over de smalle brug willen rijden, voortaan vermijden. Ook de aansluiting met de jaagpaden langs het kanaal wordt fietsvriendelijker gemaakt: aan de voet van de brug wordt een groot en duidelijk zichtbaar verkeersplein ingericht, met een veilige oversteekplaats voor fietsers.”