"Twee faillissementen, en dan nog dit erbij. Mijn eerste reis buiten Europa lijkt wel behekst"

© rr

Nooit was Suzanne Struyfs (58) langer dan een week van huis weg. En nooit ging ze buiten Europa. Na het overlijden van haar vader maakte de vrouw uit Zandhoven samen met haar man toch plannen voor een rondreis in China. Maar dat werd het begin van een hele reeks tegenslagen.

kristin matthyssen

“Ik wou altijd in de buurt blijven voor mijn vader en mijn gehandicapte zus. Maar vader is overleden en mijn zus wordt nu goed opgevangen. Vandaar dat mijn man en ik met onze twee vaste reisgenoten op 19 juli een veertiendaagse rondreis naar China boekten. Op 24 september kregen we het bericht dat de reis niet doorging wegens faillissement van de touroperator en dat we ons geld zouden terugkrijgen, wat gebeurde.”

Een domper, maar gelukkig vonden de reisvrienden een min of meer gelijkaardige China-rondreis bij TravelBird. “Die rondreis was 700 euro per persoon duurder, maar we konden ook voor vier personen boeken van 23 november tot 10 december.”

Nieuwe reis geboekt

Toen gebeurde het ondenkbare: op 31 oktober kreeg Suzanne een mail dat TravelBird failliet was. “In alle media verscheen een interview met Erik Jan Reuver van de Nederlandse stichting SGR, opgericht om reizigers te beschermen tegen faillissementen, waarin hij verklaarde dat alle reizen voor 9 november zouden doorgaan, en alle reizen na 9 november niet. De gedupeerden die na 9 november moesten vertrekken, zouden hun geld terugkrijgen. Er stond in dat we als gedupeerden geen contact moesten opnemen met SGR, dat we geïnformeerd zouden worden. Dat was ook de boodschap op de website van SGR.”

Suzanne en haar vrienden hadden al 500 euro betaald voor hun visum. “Dat geld waren we kwijt, net als het geld van onze vaccinaties. Intussen hadden we gezien dat we via touroperator NRV alsnog op 23 november naar China konden vertrekken. Een kortere reis, maar het was beter dan niets. Op 8 november hebben we die reis geboekt. Op 9 november stuurde TravelBird een bericht dat onze reis alsnog doorging. Op 23 november zouden we dus ’s morgens en ’s avonds naar China moeten vertrekken!”

Suzanne liet SGR weten dat ze al een andere reis geboekt hadden. “We kregen bericht dat we 5.357 euro van ons voorschot kwijt zijn. We trekken maar zo’n 1.200 euro terug.”

Slechte communicatie

Suzanne voelt zich misleid door de slechte communicatie van SGR. “Volgens Testaankoop valt er juridisch weinig aan te doen. In de mail over het faillissement stond een link naar de kleine lettertjes, waarin staat dat SGR pogingen kan doen met de bewindvoerder om alsnog reizen te laten doorgaan. Een vorm van officiële oplichting, vinden wij. Twee faillissementen en dan dit: onze Chinareis lijkt wel behekst.” Suzanne Struyfs is niet de enige die na 9 november met TravelBird moest vertrekken, op plan b overschakelde en een andere reis boekte. De gedupeerden verenigen zich in de Facebookgroep ‘Travelbirdreizigers SGR gedupeerden’ om druk uit te oefenen. Erik Jan Reuver van SGR plooit voorlopig niet. “In de garantieregeling van SGR staat duidelijk dat SGR alsnog een reis kan laten doorgaan. Een consument kan toch ook niet zelf een nieuwe koelkast bestellen als de oude nog gerepareerd kan worden en dan voor de nieuwe koelkast de rekening bij de verzekeraar indienen?” Intussen raakte bekend dat TravelBird een doorstart maakt onder de vleugels van de Britse Secret Escapes Group, een gigant op het gebied van onlinereisaanbiedingen.