Hierop moet je letten als je een koersfiets koopt: carbon of aluminium? Fietscomputer of niet?

© ss

Ik wil een racefiets. Moet ik dan meteen minstens 3.000 euro uitgeven of kan ik ook al aardig op weg met duizend euro of iets meer? Moet hij in het populaire carbon zijn, of bolt een aluminiumfiets even goed? En, o ja, moet ik nu per se zo’n fietscomputer monteren, om achteraf mijn prestaties te kunnen delen?

Guy Fransen

Een racefiets koop je zoals een jurk of een pak. Net zoals je kleren moet je fiets passen, ongeacht de prijs. Mits wat zoeken en onderhandelen bij de fietshandelaar, kun je als beginner een degelijke en betrouwbare racefiets vinden voor 1.200 tot 1.500 euro. Je rijdt dan op een fiets van aluminium. Wil je toch een carbonexemplaar, dan betaal je 500 euro meer. Wil je onder de 1.000 euro blijven? Dat kan, maar dan heb je echt wel een basisfiets.

Hamvraag is waar de fiets moet voor dienen? Ga je één keer per maand een tochtje maken of ga je elke week op pad? Rij je alleen ’s zomers of ook ’s winters? Hoe intensiever je fietst, hoe duurzamer de onderdelen moeten zijn.

Wij adviseren een bezoek aan een erkende fietshandelaar met vakkennis. Overloop met hem welke fietsen in aanmerking komen volgens jouw vraag en budget. Geef hem de kans om vragen te stellen en een andere fiets voor te stellen dan je misschien via vrienden of het internet in gedachten had. Houd er ook rekening mee dat een fiets moet worden besteld en niet stante pede wordt geleverd, tenminste als je wat persoonlijke aanpassingen wilt.

Een instapper met weinig fietservaring heeft doorgaans behoefte aan een meer “relaxte” geometrie van het fietsframe. Met vooraan een iets hoger balhoofd, kortere stuurpen, hoger geplaatst stuur.

Een zeer sportief iemand daarentegen zal een strakkere koersfiets kunnen verdragen, zonder daarom de rug volledig horizontaal te moeten zetten, zoals sommige profs. Heb je rugklachten, dan is het beter te kiezen voor de “comfortfietsen”.

Je fietsmaat en je zitpositie hebben te maken met je lichaamsbouw en lenigheid. De fietsenmaker kan dat alles uitmeten. Ofwel via een statische meting. Dat is snel en handig en doorgaans kom je wel bij de juiste framemaat uit. Als fundament is dat voldoende. Met de lengte van je benen, de lengte van je dijbeen, de lengte van je romp en armen, je schouderbreedte en voetlengte, kan de handelaar bij de diverse fietsmerken zeer goed aftoetsen welke maat en geometrie bij jou past. De basismeting is bij aankoop van een fiets doorgaans gratis.

Nog beter, maar toch meer iets voor gevorderden, is de dynamische fietspositionering. Met een opleg van 100 tot 200 euro, die je eventueel elders kunt besparen op de fiets, rijd je op een testfiets in de winkel en kan de specialist tijdens die rit verschillende posities veranderen, in de moderne versie zelfs met het invoeren van virtuele fietsen. De dynamische test duurt een dertigtal minuten tot twee uur.

Met dank aan Pascal Costermans van Costermans Wielersport in Wijnegem en Joeri Wannijn van fietsspeciaalzaak Jowan in Kluisbergen

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op 24 mei 2018

Aangeboden door onze partners

Meer lifestyle

Aangeboden door onze partners

Meer over Fietsen

Hoofdpunten

Keuze van de redactie