© BFM

‘Slechts’ 3 dodelijke weekendongevallen in 2018: “Maar we zijn er nog niet”

Tijdens de eerste negen maanden van dit jaar zijn er op de Antwerpse wegen slechts drie dodelijke weekendongevallen gebeurd. Een opvallend laag cijfer, want vorig jaar vielen er nog twaalf dodelijke slachtoffers. De gouverneur hoopt dat het cijfer in de toekomst nog lager wordt.

Elke Lamens, Theo Derkinderen

© Photo News

Antwerps provinciegouverneur Cathy Berx is voorzichtig optimistisch over de cijfers van de weekendongevallen. “Drie dodelijke slachtoffers zijn er nog steeds drie te veel”, zegt ze. “De dodelijke ongevallen gebeurden allemaal in het arrondissement Turnhout. In Antwerpen en Mechelen waren er geen. In het arrondissement Antwerpen vielen er vorig jaar nog zeven dodelijke slachtoffers te betreuren, in Mechelen twee. Ik ben ervan overtuigd dat de resultaten mede een gevolg zijn van de doorgedreven Wodca-acties. Ik sluit niet uit dat het mooie weer ook een rol heeft gespeeld bij de daling. Maar we zijn er nog niet. Er zal ook in de toekomst nog keihard gewerkt moeten worden om de cijfers even laag te houden en zelfs nog lager te krijgen.”

Mentaliteitswijziging

Het aantal zwaargewonden bij weekendongevallen steeg tijdens de eerste negen maanden van 2018 overigens licht: van 49 naar 53. Twintig daarvan vielen bij ongevallen in het arrondissement Turnhout. “Het is pas als er geen doden en geen zwaargewonden meer vallen in het verkeer dat we echt op de goede weg zijn”, benadrukt Bercx. “Daarvoor wil ik eerst deze hoopvolle cijfers bestendigd zien. Alleen door de pakkans nog te verhogen kunnen we bij weggebruikers een mentaliteitswijziging teweegbrengen.”

Opvallend is dat het aantal snelheidsovertredingen tijdens weekendnachten gestegen is. Van 8,2% naar 9,1%. “Ook dat is een werkpunt. Want snelheid is een van de belangrijkste oorzaken van dodelijke ongevallen. Ik pleit voor meer snelheidscontroles en stel mijn hoop in de toekomst ook op auto’s die niet sneller kunnen dan de wettelijk toegestane snelheid. Iets waar de constructeurs werk van aan het maken zijn.”

Minder dronken chauffeurs

Het aantal chauffeurs onder invloed van alcohol daalt dit jaar opnieuw. Van 3,5% in 2017 naar 3,1%.

De politie zette dit jaar ook meer in op drugscontroles. “Het aantal speekseltests is met 44% gestegen. Van 495 in 2017 naar 717. En dat is nodig, want van de gecontroleerde personen bleken er 262 (37%) onder invloed van verdovende middelen te zijn. En dat is maar het topje van de ijsberg. Meer controles op het vlak van drugs achter het stuur blijven nodig”, aldus nog de gouverneur.

Signaal krijgen

In het arrondissement Mechelen zijn dit jaar nog geen doden gevallen tijdens weekendnachten. Ook het aantal zwaargewonden daalde gevoelig. Onder meer in de stad Mechelen zet de politie keihard in op verkeersveiligheid. Bijna elk weekend zijn er Wodca-acties in de politiezone Mechelen-Willebroek. “En dat is belangrijk. De mensen moeten het signaal krijgen dat de pakkans er is. Alleen zo krijg je een mentaliteitswijziging”, zegt politiewoordvoerder Dirk Van de Sande. “Mensen die onder invloed achter het stuur kruipen zijn wegcriminelen en moeten zo snel mogelijk uit het verkeer worden gehaald om te vermijden dat ze bij een zwaar ongeval betrokken raken en er vaak andere mensen mee in betrekken.”

Recidiven

Maar ondanks alle inspanningen blijft de politie ook in Mechelen nog wekelijks chauffeurs betrappen die te veel gedronken hebben. “Gemiddeld legt een kleine 3% een positieve ademtest af. En wat ons opvalt, is dat de betrapte mensen vaak niet aan hun proefstuk toe zijn en al drie, vier keer betrapt werden. Bovendien stellen we vaak vast dat de mensen die gedronken hebben, ook vaak flink boven hun theewater zijn.”