18 juli 2018 om 03:00
Luister naar

Als christen kun je nooit zo overtuigd zijn van je eigen gelijk

Harde koppen, koude harten? Je zou het haast wel denken na het lezen van het interview met rechter Bert de Hek, in april in De Wekker, het landelijke blad van de Christelijke Gereformeerde Kerken. ‘Als we twee partijen hebben uit de ­Biblebelt, is dat een contra-indicatie voor een schikking’, zo stelt De Hek. Dat is Niet zomaar een losse flodder, maar gebaseerd op zijn jarenlange ervaring als rechter. ‘Ook collega’s weten dat als je bijvoorbeeld Urkers of Staphorsters krijgt, de kans groot is dat er niet wordt geschikt.’

Dat is nogal wat! ‘Waarom lijdt gij niet liever ongelijk?’, zo vraagt Paulus in de eerste brief aan de Korintiërs, ‘waarom lijdt gij niet liever schade? Het is al treurig genoeg dat er rechtsgeschillen bij u voorkomen.’

gebroken wereld

Gaan orthodoxe christenen echt voor hun gelijk, tegen elke prijs? Die vérgaande stelling durf ik niet voor mijn rekening te nemen en dat doet overigens ook collega De Hek niet. Dat wil niet zeggen dat zijn observaties in de zaken die hij als rechter in hoger beroep voorbij ziet komen, zonder grond zijn. Ten dele herken ik heel goed wat hij schrijft. Harde koppen, koude harten, zeker wel, ook in deze kringen. Ieder verhelderend gesprek weigeren, met elkaar afgedaan hebben. En het verbaast. Christenen belijden immers dat we in een gebroken wereld leven en dat de breuklijnen ook door eigen hart en leven lopen. Dan zou je toch verwachten dat er ook eerder kritische vragen gesteld worden bij het eigen gelijk: een scherp oog voor het vertroebelende effect van meespelende eigen belangen. Het tegendeel lijkt soms het geval, ook in kerkelijke conflicten. De eigen integriteit wordt, zo lijkt het wel, voorondersteld.

Dat is opmerkelijk voor mensen die van jongsaf aan worden onderwezen in de feilbaarheid van de mens. Dat kan toch niet alleen maar theologische theorie blijven? Zelfs wanneer je oprecht denkt gelijk te hebben en integer te zijn, is dat toch niet altijd het geval. Duitsland was een gekerstende natie en toch bracht dit land het nazisme en Auschwitz voort. Dat blijft verbijsteren. Het waren zeker de kerken niet die vooropliepen bij het verzet tegen Adolf Hitler. Wat waren toch de belangen die maakten dat ze blind waren voor zijn demonie? En wat uitvergroot zo zichtbaar wordt, gaat het individuele leven natuurlijk niet voorbij.

Het stemt tot een grote mate van bescheidenheid, ook bij onderlinge onenigheid. Selectieve verontwaardiging, je ziet het direct bij een ander, maar je bent er zelf vaak blind voor, zeker in de hitte van de strijd. Nederigheid, niet het kwetsbare ego, moet de leidraad zijn bij de beslechting van conflicten. Alleen dan ontstaat er ruimte om echt naar de ander te luisteren en kun je je openstellen voor de beleving en de bedoelingen van de ander. Was ik zelf wel zo redelijk bezig, was mijn woordkeuze of handelwijze niet de wezenlijke aanleiding tot het conflict? Wat was mijn diepste drijfveer?

zelfverloochening

‘Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan’, zo zegt Paulus in dit verband, ‘maar acht in alle bescheidenheid de ander belangrijker dan jezelf. Heb niet alleen je eigen belangen voor ogen, maar die van de ander (Filippenzen 2).’ Gezind zijn als Jezus, die zegt: ‘Ik ben zachtmoedig en nederig van hart.’ Het vraagt zelfverloochening, soms ook als het onrecht echt van de andere kant is gekomen. Wat dat laatste betreft, eindig ik met een prachtige passage uit de trilogie Kristin Lavransdochter van Sigrid Undset: ‘Wat heb je wel gedacht die nacht toen wij in de schuur zaten, toen je in hetzelfde ogenblik te weten kwam, dat wij, die je het liefst waren, en waar je het trouwst van gehouden had, dat Kristin en ik je beiden ontrouw geworden waren, zoveel we maar konden? Ik heb toen heus niet veel gedacht, antwoordde haar man. En later dan, ging zijn vrouw voort, toen je er, zoals je zegt, steeds aan gedacht hebt? Lavrans wendde zich van haar af. Zij zag, dat er een bloedgolf door zijn door de zon verbrande hals ging. Toen dacht ik iedere keer, dat ik Christus ontrouw geworden was, zei hij heel zacht.’

Als je niet in Hem gelooft, laat je dan in ieder geval door Hem inspireren.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Bij veel huizen langs de weg naar Winschoten wappert een grote Groningse vlag.

Ontwaakt, verworpenen der aarde, zongen de communisten. In Oldambt heeft de VCN nog drie raadszetels

Nergens in Nederland botsten arm en rijk zo hard als hier: Oldambt, in Oost-Groningen, is weids en melancholiek. Het kan weer gaan bloeien, ook economisch. Maar het verdriet van de geschiedenis blijft er voelbaar.

Feniks de la Fosse

De overgang verandert ook je seksleven. Wat eerst goed werkte voor jou, werkt nu niet meer

Mijn hoofd staat er niet naar en mijn lichaam zit me in de weg, zegt een vrouw tegen Feniks de la Fosse. Doordat ze in de overgang is, heeft ze geen zin in seks.

Wie zo tegen de komst van vluchtelingen is: bestrijd klimaatverandering en pas je eigen leven aan

Veel bijbelteksten verstoren het feestje van welvarende burgers die de schouders ophalen bij het onrecht dat zij mede veroorzaken, beargumenteert Lysanne van de Kamp.

Afbeelding

Onze samenleving vervloekt mensen. Ongevraagd. U had beter niet geboren kunnen worden

Mannelijke vluchtelingen zullen op straat moeten gaan slapen. De coalitie overweegt hun opvang te schrappen. Wim Dekker voorziet dat Wilders nog meer aanhang zal trekken door de onveiligheid die dat met zich meebrengt.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Die vuist van Yesilgöz, Van der Plas, Omtzigt en Wilders. Ik herken mijn eigen machteloze momenten

'Geachte dames Yesilgöz, Van der Plas en heren Omtzigt en Wilders', schrijft Anita Zeldenrust. 'Ik herken jullie reflex van repressie, van de vuist op tafel. Ik voel het ook als ik klemgezet word.

Reina Wiskerke

Wie de extreem-rechtse krachten wil bestrijden, moet de ander in zijn waarde laten

Een btw-verhoging voor boeken, concerten en kranten? Dat bedenk je toch niet in een tijd van nepnieuws, ontlezing, commercialisering en uitholling van democratische waarden?, schrijft Reina Wiskerke.

Kelly Keasberry is theoloog en pastoraal medewerker bij ziekenhuis AZ Monica in Deurne en Antwerpen.

Het Vlaams Belang gaat volgende verkiezingen winnen. En dat kan het einde van België betekenen

Het Vlaams Belang belooft de grenzen te sluiten, maar daarbij gaat het niet om de grenzen van België, maar om die van Vlaanderen. Hoe kan het dat zoveel Belgen in die illusie geloven, vraag Kelly Keasberry zich af.

George Harinck is hoogleraar geschiedenis aan de Theologische Universiteit Utrecht en de Vrije Universiteit Amsterdam.

Opkomen tegen onrecht is een menselijke roeping, maar ik huiver bij de studentenprotesten

'Bij een democratie hoort debat, de ruimte en behoefte aan meer dan één mening is haar zuurstof', schrijft George Harinck. 'Een bezetting beschouw ik als aantasting van die ruimte.'

Hilbrand Rozema

Menige Zeeuw verkoopt walnoten en zelfgemaakte jam. Anderen drijven een wat grotere handel: in cocaïne

Ons Zeeuwse vakantiedorp is een oase van welwillendheid, schrijft Hilbrand Rozema. Men verkoopt er zakjes walnoten aan de straat en potjes zelfgemaakte jam en doet nog geen vlieg kwaad. Maar sommigen ...