© frans sluyts

Fietssuggestiestroken onder vuur nog voor ze er liggen

De heraanleg van het kruispunt Liersebaan, Oelegembaan en Vierselbaan zit op schema.

Kristin Matthyssen

De gemeente Zandhoven gaat na de werkzaamheden een andere verkeersdoorstroming in het centrum invoeren. In de gemeenteraad werd hierover pittig gediscussieerd, vooral over de fietssuggestiestroken op de Liersebaan.

De heraanleg van het kruispunt is een gevolg van het masterplan, waarbij burgers hun mening mochten geven over de toekomst van Zandhoven. Uit die navraag bleek dat velen het centrum meer autoluw willen en veiliger voor ­fietsers.

Als het kruispunt klaar is, komt er een andere voorrangsregeling. Het verkeer op de Vierselbaan krijgt voorrang op het verkeer dat op de Liersebaan rijdt, zodat doorgaand verkeer dat richting Oelegembaan of Schildebaan wil rijden daar sneller geraakt via de as Vierselbaan.

Vanaf de Wereldwinkel komt er eenrichtingsverkeer richting centrum. Wie in de richting van Schoenen Coppé wil, moet langs het plein via de rijbaan voor Copy House rijden. Voor de Pestobar richting sporthal blijft het wel tweerichtingsverkeer. Het smalste stuk van De Bergen richting centrum wordt ook eenrichtingsverkeer.

Gevaarlijk

De gemeenteraad keurde de aanvullende politiereglementen goed, al blijven de nieuwe fietssuggestiestroken op de Liersebaan een struikelblok voor N-VA en Vlaams Belang. De fietsers mogen immers wel nog altijd in de twee richtingen rijden in de Liersebaan tussen de Wereldwinkel en café Ciné Rex. “Gevaarlijk, want er mag ook nog tweezijdig geparkeerd worden. Laat die fietssuggestiestroken weg en laat de fietsers gewoon de route van het autoverkeer rond het plein meevolgen”, adviseert gemeenteraadslid Pieter Helsen (N-VA), die vindt dat fietssuggestiestroken een vals gevoel van veiligheid ­geven.

Schepen Joris Geens (CD&V) is het daar niet mee eens. “Die twee fietssuggestiestroken zullen voor een optische versmalling zorgen, waardoor auto's automatisch trager gaan rijden.”

Ook gemeenteraadslid Paul ­Stulens (N-VA) was faliekant tegen de fietssuggestiestroken. ­“Auto's in één richting en fietsers in de twee richtingen: de mensen gaan het niet begrijpen.” N-VA en Vlaams Belang stemden daarom tegen, Groen onthield zich.

Over het invoeren van eenrichtingsverkeer in De Bergen vanaf de Vierselbaan richting centrum bestond een grotere consensus. De oppositie vond het geen slecht idee om daar meteen een snelheidsbeperking tot 30 kilometer per uur op te leggen.

Raadslid Oliver Vertruyen (N-VA) stelde voor om van het gravelpaadje naast Huize ­Bruyneel in De Bergen een fietspad te maken. “In de praktijk nemen fietsers al vaak dit voetpad, en niemand die hen dat op die plaats gaat verbieden”, zegt burgemeester Luc Van Hove (CD&V).

Er waren ook nog vragen over de veiligheid voor voetgangers als de bussen van De Lijn over de veeleer smalle strook voor winkels als Copy House en Van Hauwe moeten rijden. Ook dat zal nog geëvalueerd worden, maar voor De Lijn is het verplaatsen van de bushaltes aan de brandweerkazerne voorlopig onbespreekbaar.