© Ward Bosmans

Gamen zonder duimen en een kruispunt verkennen zonder ogen

Mensen met een beperking staan soms voor enorme uitdagingen als ze met hun omgeving willen communiceren. Gelukkig is er een groeiend aantal technologische hulpmiddelen. De Mechelse hogeschool Thomas More wil een vooraanstaande rol spelen op dat vlak en organiseerde afgelopen donderdag een studiedag rond dit thema.

Ward Bosmans

Aan een gesprek deelnemen, berichten versturen, skypen, gamen, iets op Facebook of Instagram plaatsen… Het lijkt de meest gewone zaak voor ons, maar vaak is het voor mensen met een beperking veel minder evident. Op donderdag 18 oktober vond op de campus De Ham van Thomas More een studiedag plaats waar de nieuwste technologische hulpmiddelen werden voorgesteld. Die hulpmiddelen moeten mensen met een beperking helpen om beter te communiceren met hun omgeving. De organisatie was in handen van Modem. Dat is een netwerk van expertorganisaties dat informatie verzamelt en verspreidt over technologie die personen met een beperking kan helpen. Dat gebeurt via persoonlijk advies, vorming aan professionelen en via onderzoek. Modem werkt onder de vleugels van de Thomas More-hogeschool.

Xbox

Onder de vele nieuwigheden die werden voorgesteld, zat onder andere de Xbox Adaptive Controller, de eerste spelcomputer die aan mensen met een fysieke beperking toelaat om echte games te spelen op een aangepaste manier. Zo kunnen ze de toetsen bijvoorbeeld bedienen met hun hoofd in plaats van met de handen. Ook virtual reality is nu toegankelijk voor personen met een ernstige beperking. Het kan gebruikt worden om te ontspannen, te snoezelen en om de wereld te leren kennen.

Voor kinderen die blind of slechtziend zijn, werd een draagbare bluetooth luidspreker gemaakt waarop ze figuurtjes kunnen ‘inpluggen’. Ieder figuurtje bevat een specifieke afspeellijst, zodat de kinderen makkelijk hun favoriete muziek terugvinden. Of hoe maak je een blinde persoon duidelijk hoe een complex kruispunt eruitziet? “We kopiëren het kruispunt uit Google Maps en maken er een 3D-print van. Zo kan de blinde het kruispunt met z’n handen verkennen”, legt Wim De Backer uit. Hij is de coördinator van Modem. “Onze studenten van Thomas More zijn nauw betrokken bij de onderzoeksgroep die ideeën ontwikkelt voor nieuwe hulpmiddelen. Tijdens deze studiedag konden ze kennis maken met de voornaamste bedrijven die met deze technologie bezig zijn.”