Volvo Cars stelt plan uit om auto's van Chinese zustermerk Lynk & Co in Gent te bouwen
De Zweedse autobouwer Volvo Cars stelt zijn plannen uit om vanaf eind volgend jaar wagens van zijn Chinese zustermerk Lynk & Co te bouwen in de Gentse fabriek. Dat heeft Belga vernomen bij het bedrijf. De plannen zijn uitgesteld wegens de toegenomen volatiliteit op de Chinese markt en stijgende macro-economische onzekerheid, klinkt het.
Volvo Cars verwacht niet dat de beslissing een impact zal hebben op de werkgelegenheid in de Gentse fabriek. Door de stijgende vraag naar de XC40 zal de vrijgekomen capaciteit in de Gentse fabriek de flexibiliteit van de Volvo Group ten goede komen, luidt het. De vraag naar in Europa gebouwde wagens blijft toenemen.
“De beslissing is moeilijk goed nieuws te noemen voor de fabriek in Gent”, zegt Gino Hautekeete van ACV. Vandaag draait de Volvo-fabriek op volle toeren en zijn er meer dan 6.000 mensen tewerkgesteld. Naast de economisch succesvolle XC40 worden in de Gentse fabriek nog andere modellen gebouwd. Er komen ingrepen om die productie verder op te drijven.
“We hadden graag die Lynk & Co gebouwd in afwachting van andere modellen”, zegt Hautekeete. Hij vraagt zich af in welke mate de tewerkstelling op peil zal blijven.
Lynk & Co werd in 2015 als nieuw volumemerk gelanceerd door Zhejiang Geely Holding, eigenaar van Volvo Cars. Gent is een van de twee autofabrieken van Volvo Cars in Europa en produceert al Volvo’s sinds 1965. Op dit moment telt de fabriek ruim 6.000 werknemers.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
“Wekelijks je gras maaien is achterhaald”: zo laat je je gazon verantwoord stralen
-
KIJK. Eerste helikopter op fossielvrije brandstof ter wereld is Belgisch: prijs en topsnelheid onthuld
Aan de luchthaven van Wevelgem is een wereldprimeur van Belgische makelij onthuld: een helikopter die kan vliegen op fossielvrije brandstof. Het toestel stoot dan geen CO2 uit en wordt gefabriceerd in Deerlijk bij D-Motor, dat vliegmotoren bouwt. -
Slechts vijf werkgevers doen mee aan pilootstudie over vierdagenwerkweek met loonbehoud
Vijf bedrijven en organisaties nemen deel aan een experiment over de vierdagenwerkweek met behoud van loon. Dat meldt het Federaal Planbureau. Het zijn er minder dan verwacht. -
-
Marc Van Hool wil verkoop trailerafdeling Van Hool ongedaan maken: “Ons bod was op alle vlakken beter”
-
HLN Shop
Mogelijk fataal voor je hond of kat: welke voeding mag je nóóit met je huisdier delen?
Een hond die smekend naar je opkijkt terwijl je aan het eten bent, of een kat die zich behaaglijk op je schoot vlijt zodra je een koekje pakt: huisdieren weten hoe ze ons moeten verleiden voor een hapje van ons eten. Maar hoe veilig is het eigenlijk om ze te laten meesnoepen? En welke voeding kun je maar beter ver bij ze vandaan houden? HLN Shop overloopt welke hapjes schadelijk zijn voor je huisdier. -
Independer
Hoeveel krijg je van je verzekering bij een ‘perte totale’ van je auto?
Er zijn drie verschillende manieren om de waarde van je auto vast te leggen. Waarin verschilt de cataloguswaarde van de inruilwaarde? Wat is de dagwaarde? En wanneer is welke waarde belangrijk? Independer.be zoekt het uit. -
Invasie goedkope Chinese auto's in Europa komt op gang, en dat vanuit België
-
Febelfin waarschuwt voor valse sms-berichten: “Geef nooit je pincode door”
-
PREMIUM14
Koning huldigt hyperambitieus Belgisch miljardenproject in Namibische woestijn in: wat is het precies? En wordt de droom ook werkelijkheid?
Aan grootse woorden en ambities geen gebrek in de woestijn van Namibië, op 8.000 kilometer van Brussel. Met de aankondiging van een investering van net geen 3 miljard euro in een groene waterstoffabriek en de bouw van een gloednieuwe haven van 1.300 hectare, zag Namibië koning Filip graag komen. Welke plannen zijn aangekondigd? Waarom trekken onze bedrijven daarheen? Hoe helpen ze ons en de Namibiërs vooruit? En hebben ze kans op slagen? “Het project is stilaan too big to fail.” -
“Minstens kwart van Europarlementariërs heeft betaalde bijbaan”
Een kwart van de Europarlementariërs heeft een betaalde bijbaan. Het werkelijke percentage ligt vermoedelijk nog veel hoger omdat iedere bijbaan die minder dan 5.000 euro opbrengt niet gemeld hoeft te worden. Dat zeggen de integriteitsactivisten van Transparency International (TI). -
5
Nieuw videoplatform van Amazon moet alternatief worden voor TikTok
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJan Verstrepen
dominique castelein
wim Goedhuys
Geert Tamsyn
Francois Sals