Luister naar

Transporteur mijdt Groot-Brittannië

Nieuws
Het Groningse transportbedrijf ­Reining stopt met vrachtvervoer naar Groot-Brittannië. De onderneming wil zijn chauffeurs niet langer blootstellen aan het agressieve gedrag van migranten die Het Kanaal proberen over te komen.
Peter van Ammelrooy redactie vk
dinsdag 26 september 2017 om 03:00
Inklimmers leveren transporteurs boetes op en ze vervuilen vaak de laadbakken.
Inklimmers leveren transporteurs boetes op en ze vervuilen vaak de laadbakken. ap / Thibault Camus

Amsterdam

Volgens Reining worden vrachtwagenchauffeurs niet alleen belaagd in en rond de Franse stad Calais, waar de vluchtelingenstroom richting het Verenigd Koninkrijk zich al jarenlang concentreert, maar ook in België en zelfs in Nederland.

Voor Reining betekent het weigeren van opdrachten met Britse bestemmingen een flinke aderlating. Het bedrijf bracht veertig tot vijftig vrachten per week naar de overzijde van Het Kanaal. Die leverden op jaarbasis 5 tot 6 miljoen euro op, zo’n 10 procent van de omzet van 55 miljoen euro.

Tegenover die inkomsten stond een schadepost van drie ton. Chauffeurs krijgen een boete van 900 euro opgelegd als er verstekelingen in hun vrachtwagen worden aangetroffen. Schade ontstaat ook doordat ‘inklimmers’ hun behoefte doen in de laadbak van de vrachtwagen.

Het transportbedrijf vervoerde veel verpakkingsmateriaal voor voedingswaren naar het Verenigd Koninkrijk. Die verpakkingen werden afgekeurd als de lading was verontreinigd of vernield door verstekelingen.

De eigenaar van het verpakkingsmateriaal verhaalde de schade op de Groningse onderneming, die daarvoor op zijn beurt zijn transportverzekering aansprak. Maar door al die schademeldingen moest het transportbedrijf uit Kolham een steeds hogere verzekeringspremie betalen, klaagde directeur Gerrit Hes maandag in De Telegraaf.

maatregelen

Volgens branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) is Reining ‘de eerste en enige’ transporteur die besluit het bijltje erbij neer te gooien. ‘We hebben geen signalen dat er meer leden van plan zijn het Verenigd Koninkrijk te mijden’, aldus een woordvoerder. Bij TLN zijn meer dan 5000 transportbedrijven aangesloten. ‘Onze leden hebben zoveel maatregelen getroffen dat ze tegen de situatie zijn opgewassen.’ Zo kiezen transporteurs soms andere routes naar Engeland, ‘hoewel Calais nog altijd de snelste en goedkoopste verbinding is’.

Volgens TLN zijn er geen aanwijzingen ‘dat de acute situatie van twee jaar geleden weer terug is’. Toen waren er bij Calais dagelijks incidenten met migranten die vrachtwagens probeerden in te klimmen; soms werd daar geweld bij gebruikt. ‘Onze chauffeurs werden bedreigd met stokken, de stenen vlogen door de voor- en zijruiten en de rijders moesten echt alles op alles zetten om niet belaagd te worden’, vertelde Hes in De Telegraaf.

vergissingen

De Franse autoriteiten ontruimden vorig jaar oktober een illegaal vluchtelingenkamp bij Calais met naar schatting 6500 bewoners. Het probleem heeft zich sindsdien deels verplaatst, zegt TLN. ‘Inklimmers laten zich nu soms al insluiten op de plek waar de lading wordt ingeslagen, ook in Nederland.’ Dat leidt af en toe tot vergissingen: dan komen migranten er op de plaats van bestemming achter dat ze midden in Frankrijk zijn beland.

Tegenover het Dagblad van het Noorden zegt directeur Hes van Reining dat het besluit niet meer te rijden op Groot-Brittannië al in januari werd genomen. Maar pas deze maand heeft de transporteur alle lopende contracten voor transporten naar het Verenigd Koninkrijk afgewikkeld. Het vertrek van de Britten uit de Europese Unie heeft ook een rol gespeeld bij de beslissing. De Groningers voorzien namelijk veel administratieve rompslomp na de Brexit. ‘De export naar Engeland is altijd al lastig geweest. Als daar ook nog eens oponthoud door de papierwinkel bij komt, neem je zo’n beslissing sneller.’ <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Rits de Boer, inspecteur-generaal van de Arbeidsinspectie: ‘Bij arbeidsmigratie zijn er allerlei kosten die niet worden ingeprijsd.’

Hoofd Arbeidsinspectie: 'Meer arbeidsmigranten kunnen we niet aan'

Rits de Boer ziet in de praktijk welke invloed de grote groep arbeidsmigranten heeft op de leefomgeving en de migranten zelf. Hij is stellig: ‘Nog meer arbeidsmigratie leidt tot nog meer miserabele woon- en werkomstandigheden.’

Dankzij een lening kan de keten de komende jaren haar plannen bekostigen en hoeft Blokker niet te worden verkocht.

Geldverstrekker sluit deal met Blokker, verkoop van de baan

Blokker heeft een akkoord bereikt over een belangrijke herfinanciering, waardoor de toekomst van de winkelketen is veiliggesteld. Dankzij de lening kan de keten de komende jaren haar plannen bekostigen en hoeft Blokker niet te worden verkocht.

Dankzij een lening kan de keten de komende jaren haar plannen bekostigen en hoeft Blokker niet te worden verkocht.

Gordon Brothers, redder van worstelende keten Blokker, heeft een 'geweldige track record'

Een Amerikaanse investeringsmaatschappij die in het verleden onder meer het Britse modeconcern Laura Ashley redde, schiet nu Blokker te hulp. Met een lening van Gordon Brothers is een verkoop van de Nederlandse winkelketen voorlopig afgewend.

Kees en Dries Vahl.

Dankzij aardwarmte zijn de komkommers van de gebroeders Vahl extra groen

De komkommers en paprika’s van Tuinderij gebroeders Vahl worden verwarmd met ‘gratis’ energie uit een diepe aardlaag. Heel rendabel is dat nog niet, maar het tij lijkt nu te keren.

ING verwacht dat de huizenprijzen dit voorjaar snel stijgen.

ING: huizenprijs gaat snel record van 2022 breken

De gemiddelde huizenprijs in Nederland stijgt komende maanden tot boven het record van juli 2022, verwacht ING.

Zelf kersen plukken in de Betuwe. Deze vrouwen uit de regio Den Haag plukken in Wadenoijen.

Kersentelers mogen voor negende keer 'eenmalig' niet toegelaten bestrijdingsmiddel gebruiken

Nederlandse kersentelers mogen hun fruit dit jaar opnieuw bespuiten met twee niet toegelaten bestrijdingsmiddelen, ondanks een negatief advies van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).