Constructeurs pakken uit met hun zelfrijdende wagen van de toekomst
AutonieuwsDe automobielsector heeft tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas uitgepakt met zijn technologisch kunnen. Heel wat autobouwers tonen er hun zelfrijdende auto van de toekomst. Voor ons is Frank Molnar ter plaatse.
Het Japanse Toyota onthulde de e-Palette, een concept van een elektrische minibus die zich aanpast aan de noden van de gebruiker. Het voertuig kan volledig autonoom rijden en dienst doen als onder andere bestelwagen, magazijn, kleedkamer en restaurant. Pizza Hut, Amazon en Uber hebben al hun interesse laten blijken voor het project dat gerealiseerd zou kunnen worden tegen 2020. Dan vinden de Olympische Spelen in Tokio plaats.
De Chinese start-up Byton zorgde in Las Vegas voor sensatie met de voorstelling van zijn elektrische conceptauto. Een autonomie van meer dan 500 kilometer, een oplaadtijd van 15 tot 30 minuten, gezichtsherkenning en artificiële intelligentie behoren tot de troeven. Het model wordt in China verwacht tegen volgend jaar en zou een jaar later zijn opwachting maken in de Verenigde Staten voor een prijs van 45.000 dollar.
Het Duitse Volkswagen toonde een verjongingskuur van zijn beroemde busje. Dat wordt binnenkort een elektrische, hypergeconnecteerde minibus met onder andere herkenning van gezichten en bewegingen in de auto en analyse van het verkeer om ongevallen te vermijden.
Nvidia, de Amerikaanse producent van grafische kaarten, liet weten dat de samenwerking met Uber Technologies versterkt zal worden. Er komt ook een alliantie met Volkswagen voor zelfrijdende wagens. Dat moet Nvidia toelaten om de aanwezigheid van zijn platform voor artificiële intelligentie te versterken op de markt van de zelfrijdende auto.
De Amerikaanse autobouwer Ford werkt dan weer met Qualcomm om zijn wagens direct te laten communiceren op de weg. Niet alleen met andere voertuigen overigens, maar ook met voetgangers en weginfrastructuur. De gegevens uit die 'conversaties' zullen ter beschikking gesteld worden van de autoriteiten. Die zullen daardoor sneller problemen kunnen aanpakken in de intelligente steden van de toekomst.
Het Japanse Nissan toonde op de beurs de werking van zijn technologie Brain-to-Vehicle (B2V). De bestuurder rijdt met een helm vol sensoren, die de hersenactiviteit meten en informatie doorgeven over het rijgedrag. Zo kan de auto remmen, versnellen of draaien nog voordat de persoon achter het stuur zich bewust wordt dat hij dat wil doen. Het zal nog steeds de bestuurder zijn die het stuur en gaspedaal bedient, maar de wagen anticipeert met 0,2 tot 0,5 seconden voorsprong op die handelingen.
Test op de weg zonder stuurwiel of pedalen
Het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM) wil volgend jaar tests op de openbare weg in San Francisco uitvoeren met zelfrijdende wagens zonder stuurwiel of pedalen. Die aankondiging is het eerste teken van een grote autobouwer dat ingenieurs voldoende vertrouwen hebben in de technologie van de zelfrijdende wagen om die de volledige controle te geven.
De auto's zullen opgenomen worden in de GM-vloot van deelauto's in San Francisco. Het zal mogelijk de eerste wagen zijn zonder de benodigdheden om een mens de controle te laten overnemen.
Vooraf bepaalde route
De zelfrijdende wagens in kwestie zullen over een vooraf bepaalde route rijden. GM heeft een federale toelating aangevraagd in de VS om de testwagens te mogen laten rijden zonder bestuurder.
De auto's in kwestie voldoen aan 'Level 4' voor autonoom rijden. Dat betekent dat ze zonder menselijke interventie kunnen rijden, maar enkel in bepaalde geografische gebieden. "De bestuurder uit de auto halen zal een echte test vormen voor de technologie", klinkt het bij de autobouwers.
De zelfrijdende testwagens van GM waren in Californië vorig jaar betrokken bij 22 ongevallen. Het bedrijf benadrukte dat in geen van die gevallen een testwagen in de fout ging.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Een kapotte distributieriem kan duizenden euro’s kosten: bij deze automodellen moet je extra opletten
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
De Volkswagen Passat is een vaste waarde in het autolandschap. Zo’n 34 miljoen exemplaren zijn er al van verkocht. HLN-autospecialist Joost Bolle reed met de nieuwe generatie en deelt voor de afwerking en het rijcomfort minstens een 8/10 uit. “De nieuwe VW Passat moet niet onderdoen voor de grote breaks van Audi of zelfs BMW ”, stelt onze expert. En hij zien ook een bijzondere troef voor gezinnen. -
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
Muriel (45) en haar gezin waren zó blij met hun bakfiets dat ze hun tweede wagen van de hand deden. Intussen is de moeder van twee al aan haar tweede dure bakfiets toe. Waarom koos ze voor de opvallende Longtail en wat is het totale kostenplaatje van deze elektrische tweewieler? “Door de extra’s kan de prijs van zo’n fiets wel oplopen”, bekent Muriel. Ze gunt ons een inkijk in haar fietsbudget: van een peperduur slot over fietstassen tot een verzekering van 108 euro. -
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
-
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
Vogelpoep is heel schadelijk voor je auto. Vooral de lak kan er erg van afzien. Het is dus belangrijk om dat goedje zo snel mogelijk te verwijderen. Maar hoe krijg je die harde uitwerpselen los zonder daarbij krassen te maken? -
Spaargids.be
Betaal jij met Payconiq? Dit is het prijskaartje voor jou en de handelaar
Sinds de lancering van Payconiq in 2016 zou het tarief voor een Payconiq-betaling nooit gewijzigd zijn, aldus de Bancontact Payconiq Company. Maar vanaf april is Payconiq wel duurder voor de handelaar. Merk je daar ook iets van als consument? En bestaan er alternatieven? Spaargids.be geeft een overzicht. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
-
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
14 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerjean-pierre rejek
Patje Nobody
Peter Schreyer
dirk claeys
Sven Kerstens