"Als er geen brexitdeal komt, kan dat 'catastrofaal' zijn voor België"
Als de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk geen akkoord bereiken over verdere samenwerking na de brexit, is de impact mogelijke "catastrofaal". Dat zegt minister van Economie Kris Peeters op basis berekeningen van de brexit-werkgroep die werd opgericht om de gevolgen van de brexit voor de Belgische economie in te schatten.
Het is niet de eerste keer dat gewaarschuwd wordt voor de mogelijke economische gevolgen van een zogenaamde harde brexit. Uit de berekeningen van de high level brexitgroep onder leiding van graaf Paul Buysse blijkt nu dat het worst case scenario "catastrofale" gevolgen kan hebben.
Als de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk geen akkoord bereiken tegen maart 2019 - het moment dat het VK uit de Unie wil stappen -, kunnen de douanekosten voor de in- en uitvoer van en naar het Verenigd Koninkrijk oplopen tot naar schatting 2,22 miljard euro.
Zoals eerder ook aangetoond in een studie van Leuvense economen zou een harde brexit België ook meer dan 42.000 jobs kunnen kosten. Voor het VK zou het zelfs gaan om 526.000 jobs en voor de EU in totaal om 1,2 miljoen jobs.
"Absoluut vermijden"
Voor de Haven van Zeebrugge zou een harde brexit ook zware gevolgen hebben. De trafiek naar het VK bedraagt 45 procent van de omzet van de haven en is goed voor 5.000 jobs en een economische waarde van 500 miljoen euro.
De high level brexitgroep gaat de mogelijke economische gevolgen van 'no deal' nog beter in kaart brengen, maar komt alvast tot de conclusie dat "een harde brexit absoluut vermeden moet worden". Minister Kris Peeters: "We stellen vast dat de onderhandelingen met Groot-Brittannië moeizaam verlopen. We moeten voorbereid zijn op alle mogelijke scenario's. Een akkoord en een verdere economische samenwerking hebben natuurlijk absoluut de voorkeur."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
G4S wil bewakingsagenten naar Brussels Airport lokken met premie
Het beveiligingsbedrijf G4S is op zoek naar 75 extra bewakingsagenten die op de luchthaven Brussels Airport aan de slag gaan. Om extra kandidaten aan te trekken, belooft het een brutopremie van 1.000 euro, zo heeft het bedrijf woensdag aangekondigd. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
-
Ook Britse Labourleider Corbyn zakt vandaag af naar Brussel
-
PREMIUM144
Voor koopkracht een zegen, voor concurrentie een vloek: experts pleiten voor aanpassing van automatische loonindexering
Voor de ene een zegen, voor de ander een vloek. De automatische loonindexering zorgt ervoor dat de lonen, uitkeringen en pensioenen in ons land automatisch de inflatie volgen. Maar is dat wel zo’n goed idee? Professor en econoom Gert Peersman (UGent) pleit voor een afschaffing van het huidige systeem. Maar hoe? Wij bespreken drie alternatieven. -
Bourgeois: "Brexit was een zware vergissing"
Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) noemt de uitstap van de Britten uit de Europese Unie "een zware vergissing". "Ik betreur dat de Britse politici niet de moed hebben gehad om aan hun bevolking de voordelen uit te leggen van het lidmaatschap van de EU", zei hij vanmiddag tijdens een gastcollege aan studenten politieke wetenschappen aan de Universiteit van Gent. -
"Om onderhandelingen brexit te versnellen, moet je met twee zijn"
-
Cacao stijgt nog maar eens door naar nieuw prijsrecord
-
PREMIUM24
PORTRET. Ook Marc Van Hool wilde bedrijf van zijn opa overnemen: zelfs Tom Waes en Marc Coucke vertrouwen hem hun centen toe
Marc Van Hool wilde graag een deel van de failliete firma Van Hool overnemen. En ja, dat klinkt zoals het is: ook hij is een lid van de compleet versplinterde familie. Deze telg is geen groentje in het vak, want hij wist al eerder noodlijdende bedrijven - zoals Veritas - uit het slop te trekken. Maar Marc is toch vooral de kleinzoon van Bernard, de oprichter van de busbouwer, en zoon van Paul die zich - met nog twee broers - in 1999 liet uitkopen in het familiebedrijf. Hoe zit dat nu precies? -
OESO raadt VK aan om brexit terug te draaien via nieuw referendum: "Alleen zo kan economie gered worden"
De invloedrijke Europese Organisatie voor Economie en Ontwikkeling (OESO) ziet de impasse in de brexitonderhandelingen met lede ogen aan. Volgens de denktank kan de Britse economie enkel nog gered worden door de EU-uitstap terug te draaien via een tweede volksraadpleging. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen