Joren, Korkut, Rein, tuinbouwleerkracht Anniek en Nawa leggen een pad naar de moestuin aan.© Guy Van Nieuwenhuysen

“Ik wil een eigen groentetuin”: Michaëlschool start tuinbouwproject op recent aangekochte bouwgronden

Turnhout -

Nawa, Rein, Joren en Korkut leggen een pad aan met boomschors. Ze krijgen landbouwles van Anniek Bragonje. De Michaelschool kocht onlangs vier bouwgronden tegenover de school aan, waar die lessen kunnen plaatsvinden.

Guy Van Nieuwenhuysen

De Michaelschool is een school die werkt vanuit de steinerpedagogie. Ze bestaat al 42 jaar en kende zo’n sterke groei dat de school vol is. Er is een wachtlijst voor nieuwe leerlingen. “We zijn een stabiele organisatie met ervaren leerkrachten”, zegt directeur Sigurd Borghs. “Onder vele ouders leeft een groeiende interesse om met een open blik en op andere manieren naar opvoeding te kijken.”

De Michaëlschool huisvest ook een middelbare school en een kinderdagverblijf, maar de grond die de school onlangs aankocht, is voor de leerlingen van de basisschool. “Vanuit de steinerpedagogie streven we ernaar om de lessen zo in te richten dat de kinderen op drie vlakken worden aangesproken: het hoofd wordt opgevoed, maar ook het ontwikkelingsproces van het hart krijgt de nodige aandacht en we geven vakken voor het leren met de handen. De tuinbouwlessen passen hierin.

“We hebben al aardbeien gegeten die we zelf hadden geplant. We oogstten ook al radijsjes en wortels en we zaaiden bloemen”

Joren

Leerling Michaelschool

Tuinbouwlessen

Anniek Bragonje is de tuinbouwleerkracht. “Ik gaf les in het middelbaar onderwijs, maar toen mijn eigen kind hier naar school ging, ontdekte ik deze vacature. Ik heb niet getwijfeld. Leerlingen vinden het erg fijn om planten die ze zelf hebben gezaaid of geplant, te zien groeien.”

Er zijn verschillende bedden voor groente en fruit, zodat de klassen op verschillende niveaus in de moestuin kunnen werken.© Guy Van Nieuwenhuysen

Ook vorig schooljaar konden de leerlingen al werken op de grond tegenover de school, waar voordien een hovenier – de school ligt in de Hoveniersstraat – groenten teelde die hij op de markt verkocht. “We hebben al aardbeien gegeten die we zelf hadden geplant”, zegt Joren. “We oogstten ook al radijsjes en wortels en we zaaiden bloemen.” Nawa herinnert zich ook de pastinaken. “Die hadden we niet zelf geplant, maar konden we wel oogsten.” Rein vindt de les fijn: “Je kan er losgaan, zeg maar.” Korkut droomt al van een eigen groentetuintje: “Ik wil wel tomaten en champignons kweken.”

Pedagogische waarde

Er zijn verschillende plantenbedden. De lagere klassen planten in hun bed groenten die weinig onderhoud vergen, zoals pompoenen, die de school nadien in de soep verwerkt. De hogere klassen verzorgen de bedden die meer onderhoud vergen. Samen met ouders is er ook een dierenweide aangelegd, waarop over enkele dagen schapen en kippen worden geplaatst en die de leerlingen zullen verzorgen. De tuinbouwlessen, die de leerlingen een uur per week krijgen, hebben volgens de directeur een belangrijke pedagogische waarde. “Ze leren dat het energie en doorzettingsvermogen kost voordat ze iets kunnen oogsten. Hierdoor krijgen ze respect voor landbouwers, ontstaat er een verbinding met de natuur en leren ze dat een krop sla in de supermarkt meer is dan een bol met wat bladeren. Ze leren dat ze moeten doorzetten, ook als het lastig gaat, en ze leren samenwerken.”

Een deel van de grond is ingezaaid en wordt een speelveld. “Dat is nodig, want we hebben plaatsgebrek”, zegt Sigurd Borghs. “De school is vol. Er is een wachtlijst. Daarom is dit tuinbouwproject een kortetermijnproject, want op langere termijn bouwen we hier. Wat de invulling van die gebouwen wordt, is nog niet bepaald.”

Wie wil kennismaken met het tuinbouwproject, kan zondag 28 april tussen 12 en 16 uur een kijkje komen nemen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Turnhout