Opnieuw wat beweging in onderhandelingen tussen Israël en Hamas: diplomatieke topdrukte in het Midden-Oosten
Er is ‘een beetje momentum’ in de slepende onderhandelingen tussen Hamas en Israël. Hamas ‘bestudeert’ een Israëlisch voorstel dat het eerder vierkant had afgewezen, en ministers en topdiplomaten zetten steeds meer druk op Israël om alsnog een akkoord te sluiten.
Er wordt al weken vergeefs geprobeerd een staakt-het-vuren voor Gaza te bereiken. Onderhandelingen daarover zijn zo goed als vastgelopen. Beide partijen zijn het oneens over terugtrekking van Israëlische troepen en over de duur van een staakt-het-vuren. Hamas wil een permanent bestand, terwijl Israël liever een tijdelijk staakt-het-vuren ziet.
Volgens The New York Times is er ook onenigheid over de terugkeer van Palestijnen naar het noorden van Gaza. Hamas wil dat alle Palestijnen tegelijkertijd terug kunnen gaan, Israël wil de terugkeer controleren en bepalen wie, waar en wanneer terug mag keren.
De Verenigde Staten formuleerden een voorstel dat vrijlating van veertig gijzelaars door Hamas behelsde, in ruil voor een tijdelijk bestand van zes weken. Israël gaf te kennen dat het daar misschien wel akkoord mee wilde gaan, maar Hamas-leider Yahya Sinwar, die zich zou schuilhouden in Gaza, verwierp dat.
Een Amerikaanse functionaris noemde Sinwars houding in The New York Times “totaal onconstructief”. Zaterdag meldde een andere hooggeplaatste Hamas-leider, Khalil al-Hayya, echter dat de organisatie dat Israëlische antwoord nog “bestudeerde”, en dat het dus nog niet van tafel was.
Opschorting aanval Rafah
De VS maken zich ook sterk voor een opschorting van de voorgenomen aanval op de stad Rafah. Israël houdt vol dat die nodig is om de laatste Hamas-bataljons te vernietigen, maar volgens critici zal een aanval op Rafah, waar meer dan een miljoen Palestijnen naartoe zijn gevlucht, uitdraaien op een “humanitaire catastrofe”. De Israëlische minister van Buitenlandse Zaken, Yisrael Katz, heeft dit weekend gezegd dat de aanval op Rafah kan worden uitgesteld als er een akkoord is.
De kleine bewegingen van Israël en Hamas hebben geleid tot hernieuwde diplomatieke topdrukte in het Midden-Oosten. Ministers en topdiplomaten zijn in de Saudische hoofdstad Riyad bij elkaar voor het World Economic Forum (WEF). Het gastland grijpt die gelegenheid aan om gesprekken te organiseren over de vastgelopen onderhandelingen tussen Israël en Hamas.
Zondag leidde de Saudische minister van Buitenlandse Zaken, prins Faisal bin Farhan al Saud, een gesprek van Arabische landen. Daaraan namen, behalve de Palestijnse leider Mahmoud Abbas, ook ministers en hoge functionarissen deel van Egypte, Jordanië, Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten.
Positief teken
Egyptische bemiddelaars kwamen zondag bovendien verslag uitbrengen van hun bevindingen in Israël, waar ze vrijdag waren voor gesprekken over een akkoord. Ook de reis van de Egyptenaren naar Tel Aviv werd gezien als een positief teken dat er weer wat beweging in de onderhandelingen kwam.
De voorzitter van het World Economic Forum, de Noor Borge Brende, bevestigt tegenover Reuters dat het WEF een mooie gelegenheid is om de onderhandelingen tussen Hamas en Israël weer vlot te trekken: “Er is nu een beetje momentum voor onderhandelingen over de gijzelaars en over een mogelijk bestand.”
In Gaza bevinden zich naar schatting nog 133 van de gijzelaars die op 7 oktober 2023 tijdens de bloedige overval van Hamas-strijders op Israëlische dorpen zijn meegenomen. Bij die aanval doodde Hamas 1.200 mensen en ontvoerde het meer dan 240 personen.
Bezoek Blinken aan Israël
Hamas publiceerde dit weekend twee video-opnamen van gijzelaars: de Amerikaan Keith Siegel en de Israëliër Omri Miran. De beelden werden in Tel Aviv op een groot scherm getoond bij een wekelijkse demonstratie. Familieleden van de gijzelaars deden emotionele oproepen aan de regering om alle aandacht nu te richten op hun vrijlating.
De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken brengt deze week opnieuw een bezoek aan de regio. Hij trekt maandag naar de Saudische hoofdstad Riyad, en reist daarna door naar Israël, meldt persbureau AP. Dat laatste bezoek staat niet op Blinkens officiële agenda.
Pier voor hulpgoederen
Terwijl de diplomaten onderhandelen over een staakt-het-vuren, woedt in Gaza vooral een gevecht tegen de honger. De VN zeggen dat er een grote kans is dat Gaza eind mei een hongersnood beleeft, omdat er nog altijd onvoldoende voedselhulp de enclave binnenkomt. De grensovergangen zijn volgens hulpverleners nog steeds een flessenhals die maakt dat er te weinig vrachtwagens met hulpgoederen bij de Palestijnse vluchtelingen raken, vooral in het noorden van Gaza.
Het Amerikaanse leger is begonnen met de aanleg van een drijvend platform en een drijvende pier voor de aanvoer van hulpgoederen over zee. Volgens de Verenigde Staten kunnen schepen hun lading op het platform afleveren, waarna de hulpgoederen per vrachtwagen Gaza in worden gebracht.
Verwacht wordt dat via deze weg negentig vrachtwagens per dag Gaza zullen bereiken. Als het hele systeem draait, kan dat aantal oplopen tot 150. Volgens hulporganisaties is dat een welkome aanvulling op de voedseldroppings in het noorden, maar zal het niet genoeg zijn.
Humanitaire
pier in Gaza
Hulpgoederen, voornamelijk voedsel, worden vanuit verschillende plekken in de wereld aangevoerd naar Cyprus
1
voedselrepen met hoge voedingswaarde, uit Dubai
Cyprus
Hulpgoederen, waaronder hygiënepakketten, uit Europa
Voedingsmiddelen bedoeld om ernstige ondervoeding bij kinderen te bestrijden, uit Kenia
De goederen zullen worden gecontroleerd in de haven van Larnaca, op Cyprus, waarna ze worden verscheept naar de pier in Gaza
2
CYPRUS
CYPRUS
De inspectie duurt ongeveer 2 tot 3 dagen per schip
van 200 à 300 ton goederen
Larnaca
De 400 km lange zeereis duurt ten minste 15 uur tot een paar dagen, afhankelijk van het gewicht van het schip
Pier in
Gaza
ISRAËL
ISRAËL
Pakketten zullen met een veerdienst vanaf een ponton volgeladen naar de pier worden
getransporteerd
3
Ponton
3 km
Lege vrachtwagens worden geladen op het ponton, en komen via de veerdienst op de pier en vervolgens aan land
Pier
Veilige verdeling van de goederen in Gaza blijft een uitdaging
4
De Wereldvoedselorganisatie (WFP) van de VN zal de goederen helpen verdelen.
Het grootste deel van de distributiecentra ligt in Zuid-Gaza, maar enkele honderdduizenden mensen verblijven in het noorden, waar
hongersnood dreigt.
De verdeling gebeurt nog steeds met
vrachtwagens.
Er zijn zeer weinig wegen beschikbaar
in het door bombardementen gehavend Gaza. De konvooien zullen strak moeten worden
gecoördineerd met het Israëlische leger
Pier
Honderden
gemeenschaps-
keukens, kleine
warenhuizen en
distributiecentra
20 VN-magazijnen
verspreid in Gaza
bron: NYT
Humanitaire
pier in Gaza
Cyprus
voedselrepen met hoge voedingswaarde, uit Dubai
Hulpgoederen, voornamelijk voedsel, worden vanuit verschillende plekken in de wereld aangevoerd naar Cyprus
1
Hulpgoederen, waaronder hygiënepakketten, uit Europa
Voedingsmiddelen bedoeld om ernstige ondervoeding bij kinderen te bestrijden, uit Kenia
CYPRUS
CYPRUS
De inspectie duurt ongeveer 2 tot 3 dagen per schip
van 200 à 300 ton goederen
De goederen zullen worden gecontroleerd in de haven van Larnaca, op Cyprus, waarna ze worden verscheept naar de pier in Gaza
2
Larnaca
Middellandse
Zee
De 400 km lange zeereis duurt ten minste 15 uur tot een paar dagen, afhankelijk van het gewicht van het schip
Pier in
Gaza
Ponton
Pakketten
zullen
met een veerdienst
vanaf een
ponton
volgeladen
naar de pier
worden
getrans-
porteerd
3
ISRAËL
ISRAËL
Veilige verdeling van de goederen in Gaza blijft een uitdaging
4
Pier
De Wereldvoedselorganisatie (WFP) van de VN zal de goederen helpen verdelen.
Het grootste deel van de distributiecentra ligt in Zuid-Gaza, maar enkele honderdduizenden mensen verblijven in het noorden, waar hongersnood dreigt.
De verdeling gebeurt nog steeds met vrachtwagens.
Er zijn zeer weinig wegen
beschikbaar in het door
bombardementen gehavende Gaza. De konvooien zullen strak moeten worden gecoördineerd met het Israëlische leger
3 km
20 VN-magazijnen
verspreid in Gaza
Lege vrachtwagens worden geladen op het ponton, en komen via de veerdienst op de pier en vervolgens aan land
Pier
Honderden
gemeenschaps-
keukens, kleine
warenhuizen en
distributiecentra
bron: NYT
Lees ook
Geselecteerd door de redactie