© Leo De Nijn

Make-over voor 250 Aveve-winkels: van lokale producten tot workshops barbecueën

‘Tuin, dier, bakplezier.’ Het was tien jaar lang de slogan van de 250 Aveve-winkels in ons land. Die krijgen nu allemaal de komende vier jaar een make-over onder het nieuwe motto ‘hier groeit plezier’. “We willen voor onze klanten quality time creëren: meer beleving en assortiment”, zegt Erik Haegeman, directeur van Arvesta.

Leo De Nijn

Het publiek associeert Aveve vooral met de winkels voor tuin, dier en bakplezier. Die activiteit maakt slechts 15% van de groepsomzet van Arvesta, dat vorig jaar de Aveve-winkels onder haar vleugels kreeg. De groep maakt zich sterk de grootste investeerder in de Belgische landbouw te zijn. “De Aveve-winkels doen het goed. Er is een jaarlijkse groei van 3% en dat is goed in de retail. Maar we willen een frisse wind door onze winkels laten waaien”, zegt Haegeman.

De Aveve-winkel aan de Gentsesteenweg in Mechelen kreeg als eerste de make-over. Daarnaast krijgen dit voorjaar ook de winkels in Oostrozebeke en Hannuit de nieuwe look. Het is de bedoeling dat er dit jaar een tiental winkels vernieuwd worden. Daarna zullen er jaarlijks ongeveer vijftig winkels omschakelen naar het nieuwe concept, zodat tegen eind 2023 zowat alle Aveve-winkels aan de beurt zijn geweest. De winkel in Mechelen werd uitgebreid tot tweeduizend vierkante meter, één derde groter dan hij was. Vooral de buitenruimte, zo’n tweehonderd vierkante meter groot, staat vol met bloemen en planten.

© Leo De Nijn

Inspiratieplein

“Dat is één van de aspecten waar we met al onze winkels naar toe willen: meer assortiment en meer beleving. We willen voor de klanten quality time creëren. Het draait om de zin en het plezier om zelf aan de slag te gaan. Klanten die een nieuwe Aveve-winkel binnenstappen, gaan ondergedompeld worden in een wereld van authenticiteit waar plezier centraal staat. Een inspiratieplein vormt voortaan het hart van de winkel. Daar gaan geregeld workshops plaatsvinden, daar gaan klanten zelf aan de slag met bakken, barbecueën, snoeien, enz. Verder bundelen we alles wat je nodig hebt voor bijvoorbeeld een prima gazon, stadstuinieren, een verzorgd huisdier of zelfgebakken brood”, zegt ook Peter De Mey van Arvesta.

Lokale producten

Ook nieuw in de winkel in Mechelen is de verkoop van lokale producten. Zo liggen in de rekken in de Mechelse winkel groenten als pastinaak en spruiten van tuinders die kortbij de Aveve-winkel de groenten vers uit de grond halen. De korte keten dus. “Op deze manier kunnen we seizoensgebonden groenten en fruit, maar ook zuivelproducten aanbieden”, gaat De Mey verder. Verder biedt de winkel in Mechelen ook een nieuw aanbod van voedingswaren van honing, peperkoek of granola tot mosterd, olijfolie en hartige snacks.

Met het vernieuwde concept rekent Arvesta dat de omzet in de winkels met minstens 10% zal stijgen. In de pilootwinkel in Mechelen wordt er het komend weekend gefeest. Elke bezoeker krijgt er een goodiebag, een gratis plantje én frietjes.