© Shutterstock

Zo hard kampt Japan met vergrijzing: pamperfabrikant verandert doelgroep van baby’s naar ouderen

Een Japanse luierfabrikant heeft aangekondigd niet langer pampers voor baby’s te maken, maar zich voortaan alleen nog te concentreren op de markt voor volwassenen. Het gaat om het zoveelste voorbeeld van hoe hard het Aziatische land kampt met de vergrijzing.

mtm
Bron: BBC News

Japan heeft de oudste bevolking ter wereld: vorig jaar bleek al dat één op de tien inwoners ouder dan 80 was en ook het geboortecijfer lag vorig jaar op het laagste niveau sinds de negentiende eeuw.

Een voorbeeld van het steeds erger wordende probleem van de vergrijzing: de verkoop van luiers voor volwassenen overtreft al meer dan tien jaar die voor baby’s. Het feit dat het verschil tussen beide groepen alleen maar groter wordt, heeft luierfabrikant Oji Holdings er nu toe aangezet om de productie van pampers voor baby’s in Japan volledig stop te zetten en zich voortaan uitsluitend te focussen op pampers voor volwassenen.

In 2001, op het hoogtepunt van het bedrijf, fabriceerde dochteronderneming Oji Nepia nog 700 miljoen babyluiers, momenteel is dat gezakt naar 400 miljoen. Terwijl de markt voor luiers voor volwassenen intussen geschat wordt op een waarde van meer dan 2 miljard euro.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer