Tim Wellens slaat dubbelslag in Tour of Guangxi: ritzege en leiderstrui
Tim Wellens heeft het geflikt. De Belg van Lotto-Soudal won de vierde etappe in de Tour of Guangxi na een aankomst bergop. Mollema en Roche strandden op twee en drie. Met zijn zege wordt Wellens de nieuwe leider. "Ik ben altijd goed aan het eind van het seizoen."
Na drie keer Gaviria gingen de Chinese neuzen voor de vierde etappe richting de betere punchers van het pak. Springveren als Alaphilippe, Poels en Wellens waren tuk op de hellende aankomst in Nongla, maar even daarvoor kreeg het peloton wel nog 150 kilometer voor de wielen geschoven.
Daarin pakten Hofstede, Molina, Kochetkov en Victor Campenaerts uit om de vlucht van de dag te kleuren. Het kwartet sprokkelde een maximale voorsprong bijeen van zo'n 7 minuten, maar met de aankomst in zicht smolt die toegift als sneeuw voor de Chinese zon.
Campenaerts bleef nog tegensputteren tot op 6 kilometer van de meet, daarna was het onherroepelijk aan de punchers. BMC richtte alle troefkaarten op Nicolas Roche, maar die kreeg met Tim Wellens en Bauke Mollema wel heel kwaaie klanten mee. Van leider Fernando Gaviria was op dat moment geen sprake meer. De Colombiaan had niet de benen van de dagen voordien. De Chinese leiderstrui lag voor het grijpen.
Met nog één kilometer te gaan voelde Wellens zich duidelijk de beste van het leiderstrio. De Belg van Lotto-Soudal haalde verschroeiend uit. Roche en Mollema konden niet anders dan passen. Knap werk van de Limburger, die met zijn sterk eindschot uiteraard ook de rode leiderstrui kon bemachtigen.
Wellens: "Mijn benen verbeterden doorheen de etappe"
"Ik ben uiteraard superblij. De eerste dagen gingen we vol voor Moreno Hofland in de sprint, vandaag was het aan mij. De ploeg hield me goed voorin tijdens de wedstrijd, waarna ik echt goeie benen had op de slotklim. Roche ging als eerste, maar Mollema en ik konden aansluiten. Aan het slot ging ik nog een laatste keer en dat was de juiste keuze. Ik had niet zo'n sterke benen in het begin van de rit, maar dat verbeterde doorheen de wedstrijd. Aan het slot kon ik echt knallen en dat gaf me echt een goed gevoel. Ik ben altijd goed aan het eind van het seizoen en ik ga proberen om mijn leiderstrui te behouden."
Hermans (5de): "Ik had hier een heel goeie kans om zelf ook te winnen"
"Er was een goeie vlucht voorop, met Campenaerts erbij waren het vier heel sterke mannen. We hebben dus serieus mogen werken om die kerels terug te halen. Roche, Dillier en ik hadden superbenen, dus we wisten dat we ervoor moesten gaan. Nicolas Roche ging als eerste, dus ik mocht niet meteen reageren. Ik wachtte tot Alaphilippe zou reageren, maar hij kwam niet. Roche, Wellens en Mollema waren zo weg, dan is het een beetje jammer dat Nicolas het niet kan afmaken. Ik denk dat ik hier ook wel een heel goeie kans had om te winnen."
Klassement
1. Tim Wellens (Bel/LTS) de 540.5km in 12u09:00 (gem. 44.4856km/u)
2. Bauke Mollema (Ned/TFS) op 0:04
3. Nicolas Roche (Ier/BMC) 0:09
4. Julian Alaphilippe (Fra/QST) 0:13 *** 5. Ben Hermans (Bel/BMC) 0:16
6. Matej Mohoric (Sln/UAD) 0:22
7. Wout Poels (Ned/SKY) 0:22
8. Silvan Dillier (Zwi/BMC) 0:27
9. Rein Taaramäe (Est/KAT) 0:27
10. Rémi Cavagna (Fra/QST) 0:29
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
2
Pogacar laat ook eens een ander winnen: vluchter Steinhauser pakt zeventiende etappe, roze trui wordt makkelijk tweede
-
PREMIUM7
“Thibau de Koele is geschapen voor de komende WK’s. Te vroeg? Kan zijn, maar talent neemt vroege vluchten”
Thibau Nys etaleerde vorige week z'n klasse door de Ronde van de Hongarije helemaal naar zijn hand te zetten. Onze analist Michel Wuyts doet in z’n column het relaas van een bezoek van vader Sven, net na de tweede ritzege op rij van z’n zoon. “Hij neemt de maat van grote namen. En weet je wat hij dan zegt? ‘Ik had nog over, papa.’” -
Spaargids.be
Volgend jaar gaat de pensioenleeftijd omhoog: hoeveel kost het om een jaar vroeger te stoppen met werken?
De wettelijke pensioenleeftijd in ons land bedraagt 65 jaar. Vanaf 1 februari 2025 stijgt die naar 66 jaar, en in 2030 gaat de lat naar 67 jaar. Kijk jij al uit naar je pensioen? Wil je zelfs vroeger stoppen dan je wettelijke pensioenleeftijd? Dat kan, maar daar hangt wel een prijskaartje aan vast. Spaargids.be maakt de (be)rekening. -
-
Plannetje van Bardet en co wordt sof en Pogacar kan het niet laten: de opvallendste momenten van rit 17
-
Spaargids.be
Betaalkaart gestolen of verloren: draai je zelf op voor de kosten?
Ben je het slachtoffer van een zakkenroller? Vind je je betaalkaart niet meer? Of is ze ingeslikt door een geldautomaat? Dan komt het erop aan meteen de juiste stappen te ondernemen. Tegelijk zijn er enkele zaken die je nooit ofte nimmer mag doen, en die je een pak geld kunnen kosten. Spaargids.be vat samen hoe je het probleem best aanpakt. -
11
Filippo Ganna blaast tegenstand weg in tweede Giro-tijdrit, leider Pogacar wordt tweede en deelt tikje uit aan concurrentie
De topfavoriet maakte het waar: Filippo Ganna won de grotendeels vlakke tijdrit van 31,2 kilometer in de Giro. Lange tijd kwam geen enkele renner ook maar in de buurt van zijn kanontijd. Tadej Pogacar zorgde even voor spanning, maar moest uiteindelijk toch de duimen leggen. De Sloveen eindigde wel nog als tweede en verstevigt zo z’n leiderstrui. -
Loslopende hond wordt net niet aangereden - Quinten Hermans wekt ergernis: de momenten van Giro-rit tien
-
‘Livigno-debacle’ niet voor herhaling vatbaar vindt CPA-voorzitter Adam Hansen: “We moeten naar een duidelijk protocol”
-
2
“Eén, twee, drie...”: het opvallende zegegebaar van Pogacar na zijn zoveelste masterclass in de Giro
Wat een nieuwe, pittige bergrit moest worden in de Giro, werd na een chaotische voormiddag - en het schrappen van de Umbrailpas - een ingekorte etappe van 118 kilometer. Eentje die roze trui Tadej Pogacar wel weer met overmacht naar zijn hand zette. De vijfde (!) ritzege voor de Sloveen, die bij de finish ook zelf even de indrukwekkende rekening maakte. -
Independer
Bijna geen cabrio’s meer onder de 35.000 euro: 4 zaken om rekening mee te houden als je er één koopt
Opvallend: tegenwoordig vind je nagenoeg geen nieuwe cabrio meer onder de 35.000 euro. Hoe komt dat? Zijn er toch goedkopere modellen? En wat kost het om die te verzekeren? Independer.be wijst op vier dingen die je moet weten als je er deze zomer één wil kopen. -
29
“Ik volgde m’n instinct”: Lucinda Brand stopt om ploeggenote te helpen na zware crash, maar krijgt aan finish rekening gepresenteerd