25 november 2017 om 03:00
Luister naar

Tijd voor meer weiger- ambtenaren

Het geweten hoort altijd boven de wet te staan. Niet lichtzinnig of onbezonnen en met volle aanvaarding van de consequenties die zoiets heeft in de rechtsstaat, maar niemand kan zich verschuilen achter de regels als hij of zij wordt aangesproken op moraal.

Het is een verwijt dat veel aan de islam gemaakt wordt. Dat moslims de rechtsstaat ten diepste niet zouden respecteren. Het lijkt een manier om het diepe wantrouwen wat door velen gekoesterd wordt ten opzichte van hun geloof, een redelijk karakter te geven. Het punt is dat voor hen Gods (of Allah’s) wetten boven die van Nederland gaan. En, zegt men dan, uiteindelijk is alleen degene welkom in dit land die zich onderwerpt aan de grondwet.

Het eerste klinkt mij heel gereformeerd in de oren: God meer gehoorzaam zijn dan mensen. Het tweede klinkt mij nogal blasfemisch in de oren: je onderwerpen aan de grondwet. Geef de keizer zijn belastingcenten, prima, maar buig enkel en alleen voor God. Zoals de vrienden van Daniël met alle respect niet knielen voor het gouden beeld van de Babylonische keizer, knielt geen gelovige voor een grondwet.

Niemand is ontslagen van zijn geweten. Ook niet in overheidsdienst, agenten niet, rechters niet en politici niet. Het houdt me bezig nu we deze week met een paar mensen wanhopig aan de bel trekken om kinderen die al meer dan vijf jaar in Nederland geworteld zijn, te beschermen tegen de snoeiharde Nederlandse regelgeving.

Dat het kinderpardon definitief niet verruimd wordt, betekent dat er in de komende tijd vierhonderd kinderen midden in de nacht door een politiemacht van hun bed zullen worden gelicht. Maar elk van deze agenten zou ten minste moeten overwegen om deze dienst te weigeren of die nu moslim, christen, of humanist is. Elk van hen heeft een geweten en kan nagaan dat hier kinderen op brute wijze geslachtofferd worden als gevolg van een falend asielbeleid en vanwege een rechtse wind in de samenleving. Als je de opdracht krijgt in het holst van de nacht met twintig agenten naar Katwijk of Emmen te rijden om daar eigenmachtig een huisje op een gezinslocatie binnen te stappen en de doodsbange vader en moeder onverwachts en desnoods ruggelings en in onderbroek in de arrestantenwagen te krijgen; en om de kinderen bij gebrek aan medewerking desnoods de handen achter de rug te tapen.

Probleem is dat het je je baan kan kosten. Maar het geweten dan? Er is een hogere wet dan de staatswet, altijd. Wat voor geloof je ook aanhangt.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt hem wel. Als kind kwam ik daar al vroeg achter.

Het is de Opgestane die mij opwacht aan het eind. Sterker nog: die voor me uit gaat

Aanvallen van drones op Isfahan. Isfahan: met die naam opende bij Klaas Vos het deurtje naar poëzie, naar het gedicht De tuinman en de dood van P.N. van Eijk.

nd

Tanya (40) uit Oekraïne heeft zeven zussen. Vijf emigreerden er naar Australië. 'Maar ik blijf hier'

Vreugde en nieuwe moed bij Oekraïeners, ook in Nederland: het Amerikaanse steunpakket komt eraan. In de Alblasserwaard zijn de contacten met Oekraïne nog steeds sterk, schrijft Hilbrand Rozema.

Bart Jan Spruyt is historicus en docent kerkgeschiedenis aan het Hersteld Hervormd Seminarium.

Geef autonomen aandacht, erkenning en een goed gesprek. Confrontatie werkt niet

Mensen die zich ‘als staatsburger uitschrijven’ moet je niet hard aanpakken. Dat bevestigt hen alleen maar in hun gelijk dat de overheid omvergeworpen moet worden, zegt Bart Jan Spruyt.

Jan-Willem Wits

De schuilkerken van toen zijn het hoofddoekjesverbod van nu. We zijn altijd al goed geweest in pesten

De weerzin van iemand als Geert Wilders tegen de islam is niet nieuw, maar sluit aan bij een lange traditie van het (weg)pesten van andersdenkenden, schrijft Jan-Willem Wits.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.