Direct naar artikelinhoud
Nederland

Nederlands onderzoeksinstituut oordeelt dat stint onveilig is

In de Stint kunnen tot tien kleuters tegelijk van en naar de buitenschoolse opvang worden vervoerd.Beeld Sven Ponsaerts

De stint, de elektrische bolderkar waarmee eerder dit jaar een dramatisch ongeval gebeurde aan een Nederlandse spooroverweg, is niet veilig om personen mee te vervoeren. Dat blijkt uit de resultaten van het onderzoek van het Nederlandse onderzoeksinstituut TNO. 

Nederlands minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen reageert geschrokken. Volgens haar moeten er eerst enkele aanpassingen worden gedaan voordat de elektrische bolderkar opnieuw de weg op mag.

Van Nieuwenhuizen schakelde TNO in na het ongeluk met een stint in Oss waarbij op 20 september vier kinderen omkwamen. Uit een eerste onderzoek was al gebleken dat de kar "potentiële veiligheidsrisico's" kende. 

Nederlands minister Cora van Nieuwenhuizen.Beeld ANP

Mankementen

Nu blijkt sprake van talrijke mankementen. Volgens het onderzoeksinstituut zijn er problemen met de rem van de stint en de remafstand. De onderzoekers constateren ook problemen met de gashendel. "Er treedt een onbeheersbare versnelling op als de nuldraad van de gashendel losraakt.”

Bij de invoering in 2011 was het voertuig “veel lichter” getoest, constateert de bewindsvrouw. Het ging er destijds vooral om nieuwe voertuigen een kans te geven op de weg te komen.

Aanpassingen

De minister kan niet zeggen wanneer de stint weer mag gaan rijden. Ze verwijst naar de fabrikant, die allerlei aanpassingen zal moeten uitvoeren. Ze zegt ook te begrijpen dat het besluit vervelende gevolgen heeft voor de gebruikers, vooral de kinderopvangsector. “Het is een heel vervelende boodschap, maar veiligheid staat voorop.”

Zelf wil ze uiterlijk begin februari met een aangepaste lijst voorwaarden komen waaraan voertuigen als de stint moeten voldoen.